Jump to content

Ønsker å marinisere volvo b20 topp

Hokky

Recommended Posts

Hei.

Etter at toppen på min volvo penta aq130 gikk i stykker i sommer har jeg fått fatt i en volvo B20 topp, men den må mariniseres. Toppen som sto på var en marinisert B20 biltopp det også, så man ser jo hvordan det skal gjøres, men det er selve utførelsen av mariniseringen som er mitt problem, det har jeg ikke utstyr til.

Er det noen rimelige i Bergen eller omegn som driver med slikt? Evt noen her som vil hjelpe?

Mvh Haakon

Det er underliggende kam på B20.

Toppen har samme ventiler som den som sto på og det fungerte greit. På sikt skal aq130'en byttes ut i noe nyere, men jeg skal bruke den neste sesong også til litt kos og fisketurer. Så jeg trenger å få marinisert den toppen jeg har, jeg har ikke tenkt å bruke mange tusen kroner på en sliten gammel motor, så derfor kjøper jeg ikke noe ny marinetopp e.l.

Aha!

Vet ikke om noen i Bergen som gjør slikt, men ett mekanisk verksted tar nok noen båtlapper for jobben uansett.

Jeg hadde tettet igjen hullet i bakkant av toppen med flytende metall, eller selv kjøpt en gjengetapp og skrudd noe inn der.

Hånddrill og ett bor funker til å bore hull til røret til termostathuset, en av frostpluggene må ut for å få det til.

Vannpumpen fra bil kan beholdes, eller du kan tette igjen det ene hullet til vannpumpen og bruke Penta vannpumpen.

Blir ikke optimalt, men holder sikkert en sesong, og er en billig løsning.

Mulig noen andre her kan hjelpe deg med deg dette. Lykke til!

Hei

Skulle vel ikke være all verdens vanskelig å få dette til. Kjøp plugg til utgang for varmeapparat. Den får du hos Verktøy og maskin på Storebotn. Så er det bare å få lånt seg en søyleboremaskin for boring av hull til kjølevann ved termostathus, etter det må du bore et 3,5 mm hull i enden av kjølevannsrører som ligger inne i toppen. Dette kommer du til ved å fjerne frostpluggen i fremkant av toppen. Så lager du et deksel som dekker hull i underkant av toppen der bilpumpen sitter. Hvis du har en gammel båttopp finner du det dekselet der.

Da tror jeg du har hele oppskriften.

PS Tror jeg har boremal for termostathuset liggende.

Belbert

Hokky

Jeg har en orginal marinetopp til B20, som ikke er mye tæring i kjølekanaler. Har også den rette kamakselen som skal til marineutgaven m/løftere som er merket ,slik at de kommer tilbake på samme kamløfter. Har noe mere deler om det er av intr. Kan kontaktes på: htveitan@home.no

Fikk gjort denne jobben på Sylinder-service i Bergen for tre-fire år siden. De holder til i bygget til Auto 23 i Fyllingsdalen. Fant ikke nr men ring til Auto 23 på 55155500 så kan de sikkert hjelpe deg, vet at de holder til der enda. Fikk planslipt toppen og bygget om til saltvannskjøling. Pris husker jeg ikke eksakt men et sted mellom 2 og 3 tusen inkl plansliping og trykktest.

er maaaaange år siden jeg drev med b20 i båt men husker noe med varmeapparat utaket og bilvannpumpa var grei og sette slange mellom så den fikk bedre sirkulasjon

på b30 var det et must fordi toppene slo seg pga varmgang og luftlommer i bakerste del av toppen

og det er vel et hull som er borret ned i toppen v termostathuset der satte jeg på etter å ha borret hull en slangebit som var noen mm lengre en røret som står ned i toppen - da fungerte den som pakning

minns det var vanskelig og borre hullet rett nok og hundre riktig dim og det piplet vann helt til jeg satte slangebettan der

alt lurium av tettningsmidler styrer jeg unna - har dårlig erfaringer - det beste er å blinde slikt med riktige gjenger / blindlokk - gjerne med no locktite eller lignende

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...