Haukur Startet 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2004 Når sesongen nå snart er over, står vinterklargjøringen for døren. Hva skal eller kan jeg gjøre selv med min påhengsmotor. 60 hk 4-takt. Hva er lurt å gjøre med en ny skjærgårdsjeep - 16 fot Siden dette er første sesong med plastbåt og påhengsmotor, trenger jeg tips og råd. Evnt. henvisning til nettsider som kan hjelpe? haukur Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Evnt. henvisning til nettsider som kan hjelpe? haukur Hei og velkommen! Du er jo rimelig ny her, ser jeg. Alt som hittil har blitt skrevet og diskutert her på baatplassen.no finner du referert til i emne-oversikten, nærmere bestemmt her. Sitér dette innlegget Link to post
Haukur Svart 2.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Takk for tipset! Men jeg finner ikke noen "vintertips" for 4-taktere. haukur Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 hvis du har klart å lese gjennom alt som er skrevet om vinterkonservering på tjue minutter, har du en vanskelig slagbar baatplassen rekord . Mitt tips; lever motoren til forhandleren. Betal regninga, og smil .... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Haukur Svart 2.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Det er mulig at tipset ditt er det beste. Når det gjelder artiklene om vinterkonservering av 4-takter påhengsmotor - Skummet jeg titlene - 33 stk. Uten å finne noe. På mye mindre enn 20 minutter. haukur Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Enig med Suzuki. Lever den til en forhandler. Det gjorde vi når vi hadde påhengsmotor og resultatet ble alltid veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Det er ikke lett å putte ting i en bås. Hvis det gjelder en bestemt - din - påhengsmotor så finnes jo også denne delen av emne-oversikten. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Har ikke påhenger selv for tiden, men det er vel ikke så stor forskjell på en 2 og 4 takter. Selv ville jeg gjort som følger: 1. Lese hva brukermanualen sier og fulgt denne. 2. Dersom brukermanualen ikke sier noe om langtidslagring, ville jeg først ha kjørt motoren i ferskvann. 3. Mens motoren ennå er varm, skiftet olje og filter på selve motoren og eventuelt gir. 4. Kjøre så motoren i nytt rent ferskvann for at ny olje skal vaske rundt og tynne ut gamle oljerester 5. Vaske motoren utvendig med godt såpevann. 6. Polere motoren 7. Ta ut pluggene og slå noen dråper motorolje inn på stemplene. Tørne motoren før pluggene settes på plass igjen. 8. Lade batterieet skikkelig opp. Rense polene og lagre batteriet på et tørt og kaldt sted. 9. Lagre motoren stående på bukk i et tørt og frostfritt rom, gjerne tildekket med et tøystykke. 10. Fyll opp brensintanken. NB! husk på at brannforskriften sier at det ikke er lov til å lagre mer enn 10 liter bensin i boligen eller tilstøtende car port/uthus. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Lars H. Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Hei. I siste nummer av Båtmagasinet som lå i postkassen da jeg kom hjem fra båttur idag er det 3 sider om vinterkonservering av 4-takter påhengere. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
John_Kr Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Har ikke påhenger selv for tiden, men det er vel ikke så stor forskjell på en 2 og 4 takter. Selv ville jeg gjort som følger: 1. Lese hva brukermanualen sier og fulgt denne. 2. Dersom brukermanualen ikke sier noe om langtidslagring, ville jeg først ha kjørt motoren i ferskvann. 3. Mens motoren ennå er varm, skiftet olje og filter på selve motoren og eventuelt gir. 4. Kjøre så motoren i nytt rent ferskvann for at ny olje skal vaske rundt og tynne ut gamle oljerester 5. Vaske motoren utvendig med godt såpevann. 6. Polere motoren 7. Ta ut pluggene og slå noen dråper motorolje inn på stemplene. Tørne motoren før pluggene settes på plass igjen. 8. Lade batterieet skikkelig opp. Rense polene og lagre batteriet på et tørt og kaldt sted. 9. Lagre motoren stående på bukk i et tørt og frostfritt rom, gjerne tildekket med et tøystykke. 10. Fyll opp brensintanken. NB! husk på at brannforskriften sier at det ikke er lov til å lagre mer enn 10 liter bensin i boligen eller tilstøtende car port/uthus. Som om jeg skulle ha sagt det selv....... En lite tilleggs pkt. 4B - kjør motoren i frostvæske. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.