Jump to content

vinterklargjøring


Haukur

Recommended Posts

Når sesongen nå snart er over, står vinterklargjøringen for døren.

Hva skal eller kan jeg gjøre selv med min påhengsmotor. 60 hk 4-takt.

Hva er lurt å gjøre med en ny skjærgårdsjeep - 16 fot

Siden dette er første sesong med plastbåt og påhengsmotor, trenger jeg tips og råd.

Evnt. henvisning til nettsider som kan hjelpe?

haukur

Link to post
Share on other sites

Har ikke påhenger selv for tiden, men det er vel ikke så stor forskjell på en 2 og 4 takter.  Selv ville jeg gjort som følger:

 

1. Lese hva brukermanualen sier og fulgt denne.

2. Dersom brukermanualen ikke sier noe om langtidslagring, ville jeg først ha kjørt motoren i ferskvann.

3. Mens motoren ennå er varm, skiftet olje og filter på selve motoren og eventuelt gir.

4. Kjøre så motoren i nytt rent ferskvann for at ny olje skal vaske rundt og tynne ut gamle oljerester

5. Vaske motoren utvendig med godt såpevann.

6. Polere motoren

7. Ta ut pluggene og slå noen dråper motorolje inn på stemplene. Tørne motoren før pluggene settes på plass igjen.

8. Lade batterieet skikkelig opp. Rense polene og lagre batteriet på et tørt og kaldt sted.

9. Lagre motoren stående på bukk i et tørt og frostfritt rom, gjerne tildekket med et tøystykke.

10. Fyll opp brensintanken.  NB! husk på at brannforskriften sier at det ikke er lov til å lagre mer enn 10 liter bensin i boligen eller tilstøtende car port/uthus.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I siste nummer av Båtmagasinet som lå i postkassen da jeg kom hjem fra båttur idag er det 3 sider om vinterkonservering av 4-takter påhengere.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har ikke påhenger selv for tiden, men det er vel ikke så stor forskjell på en 2 og 4 takter.  Selv ville jeg gjort som følger:

 

1. Lese hva brukermanualen sier og fulgt denne.

2. Dersom brukermanualen ikke sier noe om langtidslagring, ville jeg først ha kjørt motoren i ferskvann.

3. Mens motoren ennå er varm, skiftet olje og filter på selve motoren og eventuelt gir.

4. Kjøre så motoren i nytt rent ferskvann for at ny olje skal vaske rundt og tynne ut gamle oljerester

5. Vaske motoren utvendig med godt såpevann.

6. Polere motoren

7. Ta ut pluggene og slå noen dråper motorolje inn på stemplene. Tørne motoren før pluggene settes på plass igjen.

8. Lade batterieet skikkelig opp. Rense polene og lagre batteriet på et tørt og kaldt sted.

9. Lagre motoren stående på bukk i et tørt og frostfritt rom, gjerne tildekket med et tøystykke.

10. Fyll opp brensintanken.  NB! husk på at brannforskriften sier at det ikke er lov til å lagre mer enn 10 liter bensin i boligen eller tilstøtende car port/uthus.

Som om jeg skulle ha sagt det selv....... :sailing:

 

En lite tilleggs pkt. 4B - kjør motoren i frostvæske.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...