Jump to content

Har farge på bunnstoff ulike egenskaper ?


Puffen

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en båt med lyst skrog. (Offwite) Bunnstoffet som har vært benyttet har samme fage. Jeg lurer derfor på å skifte farge til mørkblå f.eks. Samme som kalesjer.

Det jeg derimot lurer litt på før jeg gjør dette, er følgende;

Har fargen noen praktisk betydning ?

Gror det mer eller mindre ? Er holdbarheten forskjellig ? Påvirker fargen på båtbunnen fiskelykken ? (seriøst ment) Er det noe som må passes på når en skifter farge ?

Om det er noen som har sterke meninger om dette, hvilken fagre er "best" ?

Hvit, grå, mørkeblå, svart ?

Link to post

Var i kontakt med International i Norge i våres og spurte om dette.

De mente at egenskapene var like og at det kun var "overtro" hos kundene basert på rykter, særlig ifm groing med hvit farve på Bavaria nylig/få år siden.

Har ingen erfaring eller mening om dette selv.

 

Tilsvarende med Jotun og beis ifm rettsak for 10-20 år siden.

De soppdrepende egenskapene var like, men det mørke beisen trakk mer varme fra solen og tørket ut bedre på, særlig problem på Vestlandet der det eller vlir vått hele tiden. Vet ikke om slikt spiller noen rolle i vann.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Under båten min har jeg en stor blåskjellfarm og med tett lag av rur innerst mot skroget. Det skyldes nok feil bunnstoff levert med båten og at det fikk tørke på land i 1/2 år før sjøsetting. Bunnstoffet er hvitt og jeg kunne tenke meg å fortsette med hvitt bunnsoff når jeg tar opp båten til sommeren for å stoffe.

 

Jeg har fulgt nøye med i marinaene når båtene ble tatt på land i høst. Svært mange har hvitt bunnstoff uten at jeg kunne se at disse hadde mer groing enn de med mørkere farger. De fleste hadde nesten ingen groing over hodet. Det blir nok hvitt bunnstoff på meg igjen til våren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Har hatt begge deler på forskjellige båter.

 

Vet ikke om det er noe særlig forskjell, men groen synes jo ikke på mørk blått og sort bunnstoff. På hvitt bunnstoff blir det gult/grønt, og det er jo ikke særlig pent. På endel båter må man jo ha hvitt bunnstoff fordi hele skroget er farget, og det er da ikke noe fint å ha mørkt bunnstoff.

 

Kunne jeg velge ville jeg hatt mørkt bunnstoff.

Link to post

de 3 båtene jeg har hatt i år, har alle hatt hvit bunstoff, på 2 av de, har det vært 0 skjell og groe, på siste har det vært litt, min erfaring er at har du en hurtiggående båt, og bruker den jevnlig, gror det minimalt. til sammenligning har en venn også hvitt bunstoff, og brukte den én tur i år, der kan vi snakke groe..

 

forholdene i havnen har også endel å si er mitt inntrykk.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post

Har brukt hvitt bunstoff fra Hempel på flere båter i mange år og var aldri i tvil om at jeg også ville benytte dette da jeg kjøpte ny båt for tre år siden. Legger på godt med ekstra bunnstoff i vannlinjen slik at jeg kan vaske av litt kosmetisk misfarging et par ganger i løpet av sesongen da alt jo synes bedre på hvitt enn på f.eks sort/mørkeblå. Benytter blått selvpolerende fra Jotun på seilbåten, og jeg opplever ikke at dette er bedre med hensyn til å forhindre groe enn det hvite selvpolerende fra Hemepel.

Med andre ord er ikke min erfaring basert på synsing, men egen erfaring over en del år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Hei

 

Har hatt en rekke planende båter med fargene hvitt, blått sort og rødt bunnstoff selvpolerende og hardracing. Om ikke hvitt gror mer er det mye brunt belegg og vanskeligere å holde pent. Har gått fra hvitt (offwhite Seajet) til darkblue Hempel Mille Dynamic i år og hadde ingen groe. Hvitt er pent når det er rent, men umulig for meg å holde pent

Link to post

Mens vi snakker om groe......

 

img_0500.jpg

 

Denne båten har vært på vannet i litt over ett år med hvitt bunnstoff. Men den lå 1/2 år til tørk før den ble satt på vannet. Den hvite flekken uten skjell og rur er flekking med hvitt bunstoff av annet merke som ble foretatt umidelbart før båten ble satt ut.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Kan absolutt anbefale seajet 034.

Ja 034 er bra,men de siste spannene av 033 som var i salg var totalt ubruklige,disse ble jo tilbakekalt av Sola Shipping og man fikk 034 tilbake.

Etter å ha steamt ca 400 båter de siste 3 årene vil jeg påstå at svart og mørkeblå har ingen eller lite rur iforhold til hvit,som har tendens til rur på steglister og akter,uavhengig om det er hempel,Jotun,Seajet eller BT

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post

Det er vel slik at mye lys fremmer groe. Derav oppfinnelser som drevhetten som hindrer lys på drevet. Mørkt bunnstoff er da i teorien bedre enn hvitt. En representant fra Seajet, sa for noen år tilbake at de ikke kunne blande nok gift inn i det hvite bunnstoffet, for da var det ikke hvitt lenger! Jeg har derfor hatt Seajet 033 lysegrått, og har sammen med flere andre bekjente god erfaring med dette.

 

Mvh Barolo

Link to post
  • 2 år senere...
Jeg har alltid brukt sort. Dette fordi groe synes mindre, men jeg er ganske sikker på at det gror like mye på dette som på andre farger. Det synes når jeg vasker vannlinja med børsten.

Helt enig. Tror ikke fargen har noe som helst innvirkning på groingen. Har forsøkt stort sett det meste av bunnstoff-typer, fabrikkanter, og farger opp gjennom årene, og etter sesongen er slutt og båten er på land, så har man vel litt grønnt slim under bunnen som fjernes med høytrykkspyleren. At det gror mere på hvitt, er vel bare at "slimet" synes bedre på denne lyse fargen kontra på et svart eller blått bunnstoff.

Link to post

Det har nok mer å si med lokale forhold og type vann. men mange mener mørkere bunnstoff ikke har like stor tiltrekkingskraft på algevekst og skjell. Har brukt jotun rødt selvpolerende i mange år og har egentlig hatt lite groe.. har nå mørkeblått hard stoff fra Hempel. er ikke veldig stor forskjell, men det skal sies at det var veldig lav sjøtemp i 2012 i Trøndelag! høytrykkspyling holdt ved opptak. så ellers veldig fint ut.. grønske i vannlinja tror jeg er uungåelig hos oss, men det gnir man lett av med en svamp og såpe. Det viktigste med slim og grønske er at det ikke får tørke, men at man tar det med en gang. hastighet og bruksmønster er vel også veldig invirkende hvor mye det gror.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
Det har nok mer å si med lokale forhold og type vann.

 

Samt forskjellige groforhold fra sesong til sesong, hvor mye man bruker båten etc. Tror det er umulig å mene noe fornuftig om dette kun basert på egne erfaringer fra år til år. Men det er nå et ganske veletablert «rykte», jeg pleide å bruke svart for sikkerhetsskyld ... dessuten er ikke hvitt med grønske så vakkert.

 

Dersom det blir tynnslitt ser du nok en grå primer lettere i kontrast til sort bunnstoff enn hvitt med litt grønske ... kan være ønskelig å ha en slik kotrastindikasjon på om man påfører for mye eller lite om våren.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Jeg varierer fargene fra rødt til sort og blått. Da ser jeg enkelt og greit slitasjen. Hvitt bruker jeg ikke fordi all møkka syne så uendelig mye mer......

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...