Puffen Startet 7.November.2010 Link til dette innlegget Startet 7.November.2010 Jeg har kjøpt meg en båt med lyst skrog. (Offwite) Bunnstoffet som har vært benyttet har samme fage. Jeg lurer derfor på å skifte farge til mørkblå f.eks. Samme som kalesjer. Det jeg derimot lurer litt på før jeg gjør dette, er følgende; Har fargen noen praktisk betydning ? Gror det mer eller mindre ? Er holdbarheten forskjellig ? Påvirker fargen på båtbunnen fiskelykken ? (seriøst ment) Er det noe som må passes på når en skifter farge ? Om det er noen som har sterke meninger om dette, hvilken fagre er "best" ? Hvit, grå, mørkeblå, svart ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 Det påstås at mørke farger har bedre groe-hindrene egenskaper. Jeg har alltid hatt mørke farger og derav ikke noe sammenligningsgrunnlag. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 7.November.2010 Link til dette innlegget Svart 7.November.2010 (redigert) Var i kontakt med International i Norge i våres og spurte om dette. De mente at egenskapene var like og at det kun var "overtro" hos kundene basert på rykter, særlig ifm groing med hvit farve på Bavaria nylig/få år siden. Har ingen erfaring eller mening om dette selv. Tilsvarende med Jotun og beis ifm rettsak for 10-20 år siden. De soppdrepende egenskapene var like, men det mørke beisen trakk mer varme fra solen og tørket ut bedre på, særlig problem på Vestlandet der det eller vlir vått hele tiden. Vet ikke om slikt spiller noen rolle i vann. Redigert 7.November.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Under båten min har jeg en stor blåskjellfarm og med tett lag av rur innerst mot skroget. Det skyldes nok feil bunnstoff levert med båten og at det fikk tørke på land i 1/2 år før sjøsetting. Bunnstoffet er hvitt og jeg kunne tenke meg å fortsette med hvitt bunnsoff når jeg tar opp båten til sommeren for å stoffe. Jeg har fulgt nøye med i marinaene når båtene ble tatt på land i høst. Svært mange har hvitt bunnstoff uten at jeg kunne se at disse hadde mer groing enn de med mørkere farger. De fleste hadde nesten ingen groing over hodet. Det blir nok hvitt bunnstoff på meg igjen til våren. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Los Endos Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Har hatt begge deler på forskjellige båter. Vet ikke om det er noe særlig forskjell, men groen synes jo ikke på mørk blått og sort bunnstoff. På hvitt bunnstoff blir det gult/grønt, og det er jo ikke særlig pent. På endel båter må man jo ha hvitt bunnstoff fordi hele skroget er farget, og det er da ikke noe fint å ha mørkt bunnstoff. Kunne jeg velge ville jeg hatt mørkt bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 (redigert) de 3 båtene jeg har hatt i år, har alle hatt hvit bunstoff, på 2 av de, har det vært 0 skjell og groe, på siste har det vært litt, min erfaring er at har du en hurtiggående båt, og bruker den jevnlig, gror det minimalt. til sammenligning har en venn også hvitt bunstoff, og brukte den én tur i år, der kan vi snakke groe.. forholdene i havnen har også endel å si er mitt inntrykk. Redigert 8.November.2010 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Har brukt hvitt bunstoff fra Hempel på flere båter i mange år og var aldri i tvil om at jeg også ville benytte dette da jeg kjøpte ny båt for tre år siden. Legger på godt med ekstra bunnstoff i vannlinjen slik at jeg kan vaske av litt kosmetisk misfarging et par ganger i løpet av sesongen da alt jo synes bedre på hvitt enn på f.eks sort/mørkeblå. Benytter blått selvpolerende fra Jotun på seilbåten, og jeg opplever ikke at dette er bedre med hensyn til å forhindre groe enn det hvite selvpolerende fra Hemepel. Med andre ord er ikke min erfaring basert på synsing, men egen erfaring over en del år. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nightlife Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Har inntrykk av at hvitt bunnstoff ofte gror litt mer enn mørkt uvisst av hvilken grunn. Dette er bare et inntrykk, basert for på de 100+ båtene jeg har ansvar for i opplag hver høst. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Har du noen formening om hvilke hvite bunnstoff som gror mer, eventuelt mindre enn andre? Har selv bare erfaring med Hempel og av flere (blant annet forhandlere av båtutstyr/bunnstoff) blitt fortalt at Hempel "kan" hvitt bunnstoff mens andre produsenter av hvitt bunnstoff skal man holde seg unna. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Yachten Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Hei Har hatt en rekke planende båter med fargene hvitt, blått sort og rødt bunnstoff selvpolerende og hardracing. Om ikke hvitt gror mer er det mye brunt belegg og vanskeligere å holde pent. Har gått fra hvitt (offwhite Seajet) til darkblue Hempel Mille Dynamic i år og hadde ingen groe. Hvitt er pent når det er rent, men umulig for meg å holde pent Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Mens vi snakker om groe...... Denne båten har vært på vannet i litt over ett år med hvitt bunnstoff. Men den lå 1/2 år til tørk før den ble satt på vannet. Den hvite flekken uten skjell og rur er flekking med hvitt bunstoff av annet merke som ble foretatt umidelbart før båten ble satt ut. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Åsabu Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Har i alle år brukt seajet sitt selvpolerende bunnstoff i hvitt. Har aldri hatt problemer med groe. Tok båten opp på lørdag og det var null groe. Spylte lett over med høytrykkspyleren og stoffet var som nytt. Ligger ute fra tidlig april til begynnelsen av november. Kan absolutt anbefale seajet 034. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Kan absolutt anbefale seajet 034. Ja 034 er bra,men de siste spannene av 033 som var i salg var totalt ubruklige,disse ble jo tilbakekalt av Sola Shipping og man fikk 034 tilbake. Etter å ha steamt ca 400 båter de siste 3 årene vil jeg påstå at svart og mørkeblå har ingen eller lite rur iforhold til hvit,som har tendens til rur på steglister og akter,uavhengig om det er hempel,Jotun,Seajet eller BT Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Barolo Svart 8.November.2010 Link til dette innlegget Svart 8.November.2010 Det er vel slik at mye lys fremmer groe. Derav oppfinnelser som drevhetten som hindrer lys på drevet. Mørkt bunnstoff er da i teorien bedre enn hvitt. En representant fra Seajet, sa for noen år tilbake at de ikke kunne blande nok gift inn i det hvite bunnstoffet, for da var det ikke hvitt lenger! Jeg har derfor hatt Seajet 033 lysegrått, og har sammen med flere andre bekjente god erfaring med dette. Mvh Barolo Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 Tar opp en gammel tråd. Er det noen som har irretert seg over veldig missfarging på bunnstoff når dere bruker hvitt. Jeg tenker jo at enn kan vaske litt i vannlinjen noen ganger i sesongen. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Fjellbonden Svart 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 Har hvitt bunnstoff fra Jotun. Har problemer med mye groing misfarging og grønnskjær i vannlinjen. Vurderer å gå over til mørkeblått i vår, da jeg har god erfaring med dette på forrige båt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 Jeg har alltid brukt sort. Dette fordi groe synes mindre, men jeg er ganske sikker på at det gror like mye på dette som på andre farger. Det synes når jeg vasker vannlinja med børsten. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 Jeg har alltid brukt sort. Dette fordi groe synes mindre, men jeg er ganske sikker på at det gror like mye på dette som på andre farger. Det synes når jeg vasker vannlinja med børsten. Helt enig. Tror ikke fargen har noe som helst innvirkning på groingen. Har forsøkt stort sett det meste av bunnstoff-typer, fabrikkanter, og farger opp gjennom årene, og etter sesongen er slutt og båten er på land, så har man vel litt grønnt slim under bunnen som fjernes med høytrykkspyleren. At det gror mere på hvitt, er vel bare at "slimet" synes bedre på denne lyse fargen kontra på et svart eller blått bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 Det har nok mer å si med lokale forhold og type vann. men mange mener mørkere bunnstoff ikke har like stor tiltrekkingskraft på algevekst og skjell. Har brukt jotun rødt selvpolerende i mange år og har egentlig hatt lite groe.. har nå mørkeblått hard stoff fra Hempel. er ikke veldig stor forskjell, men det skal sies at det var veldig lav sjøtemp i 2012 i Trøndelag! høytrykkspyling holdt ved opptak. så ellers veldig fint ut.. grønske i vannlinja tror jeg er uungåelig hos oss, men det gnir man lett av med en svamp og såpe. Det viktigste med slim og grønske er at det ikke får tørke, men at man tar det med en gang. hastighet og bruksmønster er vel også veldig invirkende hvor mye det gror. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
quantumduck Svart 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 Det har nok mer å si med lokale forhold og type vann. Samt forskjellige groforhold fra sesong til sesong, hvor mye man bruker båten etc. Tror det er umulig å mene noe fornuftig om dette kun basert på egne erfaringer fra år til år. Men det er nå et ganske veletablert «rykte», jeg pleide å bruke svart for sikkerhetsskyld ... dessuten er ikke hvitt med grønske så vakkert. Dersom det blir tynnslitt ser du nok en grå primer lettere i kontrast til sort bunnstoff enn hvitt med litt grønske ... kan være ønskelig å ha en slik kotrastindikasjon på om man påfører for mye eller lite om våren. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 9.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2013 (redigert) Etter å ha steamt ca 400 båter de siste 3 årene Nå har jeg steamt mellom 600 og 700 båter som har gått i indre Oslofjord. Og ja,hvitt gror mest. Når jeg prater om groing tenker jeg på rur og skjell, Grønt slim legger det seg på alle stoff typer Redigert 9.Januar.2013 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Honduras Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Er det forskjell på båtene ift fart, altså at hvit kan fungere fint på planende båter som brukes jevnlig, eller gror det like mye uansett? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kire Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 tror nok dette er litt geografiskt anlagt. Her i Bamble er de båtene med hvitt bunnstoff grodde med rur under opptak, men de med blått og sort er ikke grodd. Jeg har blått og fortsetter med det og er enklere å vedlikeholde i vannlinjen også Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Jeg varierer fargene fra rødt til sort og blått. Da ser jeg enkelt og greit slitasjen. Hvitt bruker jeg ikke fordi all møkka syne så uendelig mye mer...... Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Worry II Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Jeg skrapte ned og primet for 6 år siden og la på 2 strøk med sort. Etter dette har jeg aldri stoffet hele på nytt, kun der det har vært behov. Det er ingen vits i å ha på 1 strøk hvert år.. da bygger man jo bare unødvendige lag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.