Jump to content

Ok å ta strøm fra kortplotter fra tridata instrumentene?

Rastløs

Recommended Posts

Jeg sysler med tanken på å kjøpe meg ny (seil)båt.

Ekstrautstyr ferdig montert fra verft er alltid dyrt. Tenkte jeg skulle spare noen kroner på å montere f.eks plotteren selv.

Det er en seilbåt, og det er allerede ført strøm frem til vind/dybde/fart instrumentene i cocpit. Er det vanlig å hekte seg på kablene til disse instrumentene også for plotter, eller må man legge egen kabel for plotter opp i pidestalen?

Jeg mener jeg trakk egen kabel til plotteren jeg monterte, men det kommer ann på tversnittet på det som alt finnes der... Er tversnittet på kablene som forsyner tridata store nok til også forsyene plotter så trenger du ikke nye kabler...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Raymarine's SeaTalk har 3 ledere.

+12V Supply, red

GND Supply, grey

Data Serial Data, yellow

Du kan hente 12V til plotteren fra den Grå og røde lederen.

Forusatt at du ikke har for mange instrumenter på SeaTalk kursen, er det ingen ting i veien

for å kople til plotteren til ledig Seatalk plugg på Tridata'en.

Men, som andre har nevnt - er det bedre å ha separat kurs og sikring for plotteren om du har mulighet for det.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

LITT OT

Rastløs, du lever opp til navnet ditt. Klarer snart ikke å følge med på alle byttene :lol:

Men du blir på Sol-kysten?

Ellers hadde jeg gjordt som flere skriver. Legge egen strøm-kurs til plotteren. Tilbehør som trådløs fjernkontroll autopilot la jeg rett inn på seatalk-utgangen . Og du kjenner mine monteringskunnskaper.

Vi sees!

Etterhvert som papirkartene pakkes lenger og lenger ned og avhengigheten av en fungerende plotter stiger, ville nok jeg personlig ha sikret at akkurat den fikk strømmen så direkte fra batteriene som mulig, og fjernet så mange kontaktpunkter(les feilkilder) jeg bare var kar om. Rett fra batteri med bare en sikring på plussen er vel kanskje så minimalt som det kan bli :cool:

Hovedstrømsbryter er for pyser... Har ikke noe sånt jåleri i Polar-snekka :lol:

LITT OT

Rastløs, du lever opp til navnet ditt. Klarer snart ikke å følge med på alle byttene :lol:

Men du blir på Sol-kysten?

Ellers hadde jeg gjordt som flere skriver. Legge egen strøm-kurs til plotteren. Tilbehør som trådløs fjernkontroll autopilot la jeg rett inn på seatalk-utgangen . Og du kjenner mine monteringskunnskaper.

He he,

Det har foreløbig kun vært bytte; - fra 31 til 40. - men har hele tiden følt at 40 foteren ble for stor, - særlig når man stund om annen er på tur uten mannskap. :tongue: - men også ny båt blir nok liggende på sol kysten. Sommeren 2010 er vel beste båtsesong jeg har hatt. Og selv med vesentlig mere bruk har antall motortimer gått DRASTISK ned.

Meget vellykket å flytte båten ut av indre Oslofjord og ned til Hvaler traktene. Nå skjønner jeg ikke lengre hvorfor folk gidder å ha seilbåt i indre oslofjord. Å krangle med colcor line er da ikke så gøy.

PS! Siden du har greid å montere utstyr selv så fikk jeg plutselig mye større selvtillitt på det området. :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...