Jump to content

hvor mye veier 1 liter diesel?


Bitteliten

Recommended Posts

Har forsøkt å finne ut dette på nettet - men finner ikke noe fornuftig svar. Sikkert jeg som søker feil :smiley: Noen som kan hjelpe?

 

Bakgrunnen for spørsmålet er forbruket på en motor som er oppgitt til 210g/kWh. Om man da tar ut 100 hester (ca 75kw) av en slik motor skal den da bruke ca 16 kg i timen - men hvor mange liter er det da? Tanken på båten er oppgitt i liter - og ikke kg :smiley: og rekkevidden er viktig å vite

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På 2700 o/min drar min Yanmar 222hk 162g/hk, men soter etterhvert.

På 3000 o/min går det med 167g/hk, men farten blir så mye bedre samtidig som synlig soting ikke eksisterer.

Det gjelder å finne gunstigste turtall for DIN båt, regnet etter hvor lite forbruk, hvor lite soting og hvor høy fart du vil ha.

Ikke to båter er helt like, ikke to brukere har de samme kriterier.

Link to post
Share on other sites

Det blir bare 0,1568 kg/kWh. Det var da utrolig lite :eek:

 

mvh tuffff

hvilken effekt har du regnet på da? Jeg kikket på vps produktblad for motoren og så at på 2500 rpm drar D3 110 ca 13 liter i timen.

 

Jeg sammenlignet en gang forbruket på en Windy 37 mellom to D4 260 og 2 KAD 44 (også 260 hester). Her skilte det ca 20% i forbruk om jeg husker rett.

Link to post
Share on other sites

Autodiesel bruker ha spesifikk vekt ca. 0,835. Gassolje 0,84-0,85.

Motorene går utmerket på begge kvaliteter, gassoljen har større svovelinnhold og dermed bedre smøreevne.

Siden øker det til bortunder 0.9 for dårlig fyringsolje.

 

Bakgrunnen for spørsmålet er forbruket på en motor som er oppgitt til 210g/kWh.

210 g/kWt / 0,835 = 251,5 ml/t x 75 kW = 18862,5 ml/t ~~~ 18,86 l/t

210 g/kWt / 0,850 = 247,1 ml/t x 75 kW = 18532,5 ml/t ~~~ 18,53 l/t

 

Ifølge matematikken varierer forbruket iht. egenvekten og blir ikke 100 % korrekt uten at denne er oppgitt.

Det er jo naturlig å tro at brennverdien øker med dieselen’s renhetsgrad.

Flisespikkeri naturligvis, økonomien i det merkes best på store maskiner med mange gangtimer.

 

Om en regner andre veien med forbruket som utgangspunkt gir svaret en ganske nøyaktig angivelse av tilført effekt – uansett hva instrumentene viser.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

hvilken effekt har du regnet på da? Jeg kikket på vps produktblad for motoren og så at på 2500 rpm drar D3 110 ca 13 liter i timen.

 

Ehhh... du skrev om en motor som ved 75 kW skulle dra 19 liter i timen og en du sammenliknet med som dro 5 liter mindre. Det blir vel da 14 liter i timen? Jeg gikk ut fra at også dette var ved 75 kW - ellers blir jo sammelikningen meningsløs.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...