Bitteliten Startet 8.November.2010 Del på Facebook Startet 8.November.2010 (redigert) Har forsøkt å finne ut dette på nettet - men finner ikke noe fornuftig svar. Sikkert jeg som søker feil Noen som kan hjelpe? Bakgrunnen for spørsmålet er forbruket på en motor som er oppgitt til 210g/kWh. Om man da tar ut 100 hester (ca 75kw) av en slik motor skal den da bruke ca 16 kg i timen - men hvor mange liter er det da? Tanken på båten er oppgitt i liter - og ikke kg og rekkevidden er viktig å vite Redigert 8.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knuthp Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 0,84kg/l Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2010 teite meg hadde glemt wikipedia Diesel har en tetthet (egenvekt) på ca 0,84 kg/l. Så en motor som da drar ca 16 kg i timen tilsvarer da 13 liter i timen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Densiteten for diesel ligger på ca. 0,85 Kg/ltr Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Mix Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Så en motor som da drar ca 16 kg i timen tilsvarer da 13 liter i timen. Æhh... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2010 var det regnet feil vei? Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 (redigert) Diesel har en tetthet (egenvekt) på ca 0,84 kg/l. Så en motor som da drar ca 16 kg i timen tilsvarer da 13 liter i timen. Regnestykket stemmer ikke helt. Tror dette stemmer: 16 kg : 0,84 kg/l= 19,05 liter Redigert 8.November.2010 av ansgar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knuthp Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 16kg/0,84l= 19,04l Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2010 (redigert) takk. 19 liter i timen vil si at denne motoren som er en mekanisk styrt motor drar ca 5 liter mer i timen enn en tilsvarende common rail motor (sammenligner da VP D5TA med en D3 110) Redigert 8.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knuthp Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Snart gjort å regne feil Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Den regnefeilen gjør "proffene" også ofte (les: båtforhandlerne). Nøyaktig densitet skal være 0.835 KG/L i hht Statoil. Tror det er ved romtemp. 20gr. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 (redigert) 19 liter i timen vil si at denne motoren som er en mekanisk styrt motor drar ca 5 liter mer i timen enn en tilsvarende common rail motor (sammenligner da VP D5TA med en D3 110) Det blir bare 0,1568 kg/kWh. Det var da utrolig lite mvh tuffff Redigert 8.November.2010 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 På 2700 o/min drar min Yanmar 222hk 162g/hk, men soter etterhvert. På 3000 o/min går det med 167g/hk, men farten blir så mye bedre samtidig som synlig soting ikke eksisterer. Det gjelder å finne gunstigste turtall for DIN båt, regnet etter hvor lite forbruk, hvor lite soting og hvor høy fart du vil ha. Ikke to båter er helt like, ikke to brukere har de samme kriterier. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2010 Det blir bare 0,1568 kg/kWh. Det var da utrolig lite mvh tuffff hvilken effekt har du regnet på da? Jeg kikket på vps produktblad for motoren og så at på 2500 rpm drar D3 110 ca 13 liter i timen. Jeg sammenlignet en gang forbruket på en Windy 37 mellom to D4 260 og 2 KAD 44 (også 260 hester). Her skilte det ca 20% i forbruk om jeg husker rett. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Autodiesel bruker ha spesifikk vekt ca. 0,835. Gassolje 0,84-0,85. Motorene går utmerket på begge kvaliteter, gassoljen har større svovelinnhold og dermed bedre smøreevne. Siden øker det til bortunder 0.9 for dårlig fyringsolje. Bakgrunnen for spørsmålet er forbruket på en motor som er oppgitt til 210g/kWh. 210 g/kWt / 0,835 = 251,5 ml/t x 75 kW = 18862,5 ml/t ~~~ 18,86 l/t 210 g/kWt / 0,850 = 247,1 ml/t x 75 kW = 18532,5 ml/t ~~~ 18,53 l/t Ifølge matematikken varierer forbruket iht. egenvekten og blir ikke 100 % korrekt uten at denne er oppgitt. Det er jo naturlig å tro at brennverdien øker med dieselen’s renhetsgrad. Flisespikkeri naturligvis, økonomien i det merkes best på store maskiner med mange gangtimer. Om en regner andre veien med forbruket som utgangspunkt gir svaret en ganske nøyaktig angivelse av tilført effekt – uansett hva instrumentene viser. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
tuffff Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 hvilken effekt har du regnet på da? Jeg kikket på vps produktblad for motoren og så at på 2500 rpm drar D3 110 ca 13 liter i timen. Ehhh... du skrev om en motor som ved 75 kW skulle dra 19 liter i timen og en du sammenliknet med som dro 5 liter mindre. Det blir vel da 14 liter i timen? Jeg gikk ut fra at også dette var ved 75 kW - ellers blir jo sammelikningen meningsløs. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2010 Jeg vet ikke mer - bare det Vp sier selv om motoren. at den er økonomisk i drift er jo bra Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Javisst - at en motor er økonomisk i drift er jo helt strålende. Bare synes det virket så fryktelig lite, men moderne motorer har kanskje blitt så bra. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.