Jump to content

AQ140A, Tæring på eksos


AQ140A

Recommended Posts

Hei. Demonterte eksosmanifolden pga. en liten eksos lekkasje på bakerste utløp mellom manifold og blokk. nr. 4?

 

06112010752.jpg

 

06112010750.jpg

 

Som Dere ser så er mulig årsak at det har tært hull i manifolden på den nest fremme.

 

hva sier ekspertene? Bare å dumpe eller kan det repareres med stål kit eller lignende. Bildet viser litt dårlig men flensen er helt vekk. Bare en tynn kant ytterst igjen. NB. Manifolden må byttes så den er grei:))

 

NB. Kan dette være årsaken til problemene jeg har hatt med dårlig gange på tomgang? Og hva med følgene av dette? Bør jeg undersøke mer av motoren mtp. sjøvann inntrenging?

 

Setter pris på all hjelp.

Redigert av AQ140A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei å takk for svar.

 

Har en dremmel og har fått tak i kjemisk metall, så håper jeg får tid til å se på det i helgen. Tenkte å lage til en rettholdt som gikk over de andre flensene slik at en fikk som ett grovt avdrag før det tørket helt. Å slipe det helt jevnt har jeg ikke noen plan på enda. må tenke litt, men en slags rettholdt med slipepapir eller noe. Vist ikke må jeg bare gjør dette på frihånd. Noen tips?

 

1. gjøre rent med dremmel

2, trykke masse godt rundt og forme det til

3. dra av med rettholdt.

4. finplane dette.

 

Skal legge ut bilder etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Hei, Jeg har god plass, tenkte å legge en rettholdt på de andre flensene for å få retningen, om jeg evt. kunne lime på sandpapir eller noe.....................................

Ser at det er viktig å få grovplanet det best mulig for å minske slipingen for det er jo ett hardt stoff dette.

Link to post
Share on other sites

Prøv og slipe med en litt grov fil, hvis finishen blir litt grov, har ikke dette noe betydning, viktigest er det at det er lik høyde på alle utløpene, hadde foresten begynnende tæring på min egen 140 motor, dette løste jeg med varmebestandig pakningssement bak pakningen, har holdt veldig bra i hele sommer :thumbsup:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Jeg har minimale sveiseerfaring, men kan litt teori.

Har en topp med lik skade liggende, og den skal jeg på sikt prøve å sveise selv hvis jeg ikke finner noen som melder seg frivillig :)

 

Greit om dere kan dele flere erfaringer rundt de andre løsningene med kjemiskmetal og pakningspasta mm :)

 

Regner med at når jeg begynner på oppbygningen av aq140/145 "custom" så kommer det en del nytt i mine gamle tråder om emnet :)

 

Har forsøkt å finne disse satsene som skal bankes inn, uten hell. Noen som har mere info om disse?

Link to post
Share on other sites

Hei,

du nevner dårlig/ujevn tomgang. Dersom dette er skikkelig plagsomt bør du kanskje sjekke kompresjonen. Slik det ser ut kan det ikke utelukkes at du har fått sjøvann inn fra eksossiden og da kan du også ha korrosjon i sylinderen/ventilene. Det er typisk for denne maskinen at dette skjer på sylinder nummer 4. Derav er det viktig å holde oppsikt med manifoilen som skal sikre at eksos og sjøvann ikke blandes før manifoilen utløp.

Link to post
Share on other sites

Manifoilen må byttes, det er det vel ingen tvil om. Men å bytte toppen på grunn av en liten tæring i pakningsflaten, det hadde i alle fall ikke jeg brydd meg om. Så lenge det er såpass lite som skal til for å bygge opp nok kant til å tette, hadde jeg gjort dette uten bekymringer. Så lenge du får det tett (og det er ikke store trykket vi snakker om) så er alt helt greit og like driftssikkert som det ville vært med en ny topp...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her er det engasjemang. Selv om jeg har satt igang en ny tråd vedrørende bytte til utenbordsmotor så skal jeg prøve å fikse skaden med kjemisk metall. Så skal jeg legge dette ut.

 

Når det gjelder kompresjon så er det gjort og tallene var omtrent 9 på alle bortsett fra en som lå litt lavere. Muligens var dette nr. 4 men ifølge fagkyndige så var dette innenfor ok grenser på en slik motor, men det er ikke utenkelig at du har rett og at jeg bør ta ut motoren for en større gjennomgang.

 

Slik jeg ser det så har hullet i manifolden vært der en stund og tæringern på flensen har vært i mange år siden det står igjen kun 1 mm. med kant rundt bortsett fra der skruehullene er.

Link to post
Share on other sites

Fant fram loctite betegnelsen i dag , loctite 5399, hadde som nevnt tidligere kun begynnende tæring,så jeg hadde på denne i tilegg til pakningen for og tette tæreporene, manifolden ble selvsagt montert ny, på flensen til AQ140A må det kraftigere lut til, tror loctite har et kjemisk metal som passer bra for denne typen reparasjoner,siden det ikke er tæret helt ut tror jeg det går fint og reparere denne

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Hei

Har ikke lagt merke til denne tråden før - kanskje vel sent å komme med råd nå?

Gjør rent på alle anleggsflater, legg rikelig med kjemisk metall el. på det skadete området. Viktig å kna det godt inn i stålet. Legg matpapir over og skru på manifolden uten pakninger. Ta av manifolden etter størkning og finpuss på kantene hvis de stikker for langt ut. Alternativt kan du skrape overskuddsmassen bort før den størkner - alt du kan skrape når manifolden står på er for mye.. Legg på pakning og monter.

Mons

Link to post
Share on other sites

Har også tenkt noe i de baner av hva mons snakker om, hvis sveiseplanen min går til f... :)

 

Hvordan er holdbarheten på denne løsningen, noen erfaringer å dele?

 

Og Mons, det er aldri for sent å komme med gode ideer, for etter å ha prøvd å feilet, må man jo prøve på nytt :yesnod: Dessuten kan det hende at mange søker opp denne tråden i ettertid å da kommer rådet bra med :)

 

Hvis noen har erfaringer med sveising på topper så hadde det vært fint om de kunne dele :)

Link to post
Share on other sites

Har en topp, som er tett men har litt tæring(muli denne har vært sveiset. Den er tett og skal brukes, men skal prøve med kemisk metall på denne, for å se hvordan det holder.

Kanskje jeg overhaler den andre toppen som lekker pga for mye tæring...

Skal bli spennende å sjå hvordan dette går, har vell topper nok å tulle med å så lenge det holder fast og ikke løsner og skader ventilen så er det nok greit om det ikke holder 100%.

 

Hvis en slik løsning holder fint en sesong eller 3 så kan jo en slik prosess være en del av vårklargjøringa :)

 

Kommer en del bilder og info i aq140/145 tråden min når det blir litt mere tid til å skru og styre samt at motoren kommer i hus. Nå står alt i en kaaaaald garasje og det frister lite å være ute å holde på.

Link to post
Share on other sites

Hei. Å skru på maifolden med matpapir var en genial ide. Jeg har fått tak i kjemisk metall permaoxy (permatex) Tåler opptil 250bar, -50 til 150 grader, I romtemp. så herder den på 5-10 min, så det er tilstrekkelig.

artikkel nr. 89074, messing aluminium krom kobber jern rustfritt stål. Skal knødes godt sammen til det blir en farge. Kun en pølse uten tilsetning. Reagerer sikkert når jeg egynner å kna.

Har fått tak i en skikkelig dremmel til å slipe rent.

Sliter bare med tiden å få gjort det. Har bestemet med for å ta av toppen for å evt. se etter andre ting, tilfelle det har kommet sjøvann videre inn.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg hadde 2 stk 140A motorer i min gamle Draco 2500TC. Samme var skjedd på sylinder 4 på begge motorer. Var ikke direkte hull men kun 1 millimeter igjen. Jeg hadde litt mere å gjøre med motorene så toppene ble demontert av og området ble sveiset opp. Det ble litt slipearbeid men resultatet ble 100%. Det ble selvfølgelig montert 2 nye manifolder. Siden manifolden var rustet i kjølekappa så ble det liggende vann i eksosutløpet fra syl 4. Saltvann pluss eksos = syre.

 

Slik ble det til slutt....

 

volvo_penta.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...