martus7 Startet 8.November.2010 Del på Facebook Startet 8.November.2010 hei. jeg har planer om å selge huset og bilen ser ikke noe poeng sidne jeg trives best på en båt har seilt siden jeg var 16, men jeg tenger jo en båt som tåler vintren i starten så er det noen som har noen tips for jeg vil heller på båten:) takk på forhond Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Beskriv litt nærmere hva som er aktuelt: Seil eller motor? Budsjett? Ca størrelse? Byggemateriale? Alder? Sitér dette innlegget Link to post
martus7 Svart 9.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2010 det blir en seil båt. budsjette mit er 800.000. jeg har satt grensen til 39 fot. byggematerell er enten tre eller glassfiber. alder 3-4 år gamel Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Hva med en bavaria 38AC seilbåt? De får man for rundt 800.000 (er gjerne et par år eldre enn det du skisserer) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Fryktelig vanskelig å komme utenom Bavaria slik du spekker pris og størrelse. Masse fint å velge i på Finn. Sørg for å ha skikkelig varmeapparat om du skal bo i båten. Sitér dette innlegget Link to post
martus7 Svart 9.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2010 det blir bare for et år heldigvis. for etter det året så blir det ikke mer norge på meg om vintren da blir det å seile til varmere strøyk:) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Betyr dette at du skal selge om ett år eller seile bobåten til varmere strøk om ett år? Tre ville jeg styrt unna... Ditt alderskrav gjør at det ikke er så mye å velge i mellom med mindre du er villig til å gå ned en del i størrelse. Da får du mer å velge mellom. Skal du bo i båten alene? Er det andre egenskaper du synes er viktige? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Kjøp en båt du liker. Det går fint an å bo i det meste. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
RSL Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 I mangel av varmegrader da vi bor på feil breddegrad bruker jeg en del tid innimellom for å se på båter å bo i om noen år. Som situasjonen er nå, blir dette om ca 2-4 år omtrent. Jeg kikker mest av nysjerrighet og for å ha noe å fordrive fritiden med. Jeg har en Sweden Yahts 340 i dag og når yngste datter flytter fra far, var planen å selge leiligheten og båten for så å kjøpe en romsligere båt for inntill 1.2 mill. Det som er litt frustrerende er at det er alt for mange 3 og 4-lugarersbåter der ute. Jeg ønsker selvfølgelig mer plass enn jeg har i dag og da ikke bare i form av flere lugarer da jeg stort sett skal være alene ombord. Konklusjonen så langt, er at det er veldig lite ekstra plass jeg får om jeg selger min for en halv mill og kjøper noe som koster 1,2 mill. Den siste halvdelen av beløpet gir meg 25-50 cm bredere båt, men ender opp med tilsvarene antall sitteplasser og fasiliteter foruten en dass og en lugar ekstra (som jeg ikke har bruk for). Jeg har derfor kommet til at jeg mye heller vil bruke en del penger på å ruste opp båten jeg har og klare meg med plassen i min gamle svenske dame. Jeg tillbringer mange vinterhelger og som regel hele romjula i båten, og klarer meg helt fint med plassen ombord. Det er klart... det KUNNE vært litt bredere så det var lettere å forflytte seg i båten med salongbordet utslått osv osv... men forskjellen er ikke verd 600.000,- RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Jernbåten Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 Titt på www.seglamedaurora.com Sitér dette innlegget Link to post
martus7 Svart 13.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2010 jeg skal bo på båten aleine. ja jeg skal seile båten til et varmere strøyk om et år, er lei vintren men må jobbe denne vintren. jeg er villig til å gå ned i støsle på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 I mangel av varmegrader da vi bor på feil breddegrad bruker jeg en del tid innimellom for å se på båter å bo i om noen år. Som situasjonen er nå, blir dette om ca 2-4 år omtrent. Jeg kikker mest av nysjerrighet og for å ha noe å fordrive fritiden med. Jeg har en Sweden Yahts 340 i dag og når yngste datter flytter fra far, var planen å selge leiligheten og båten for så å kjøpe en romsligere båt for inntill 1.2 mill. Det som er litt frustrerende er at det er alt for mange 3 og 4-lugarersbåter der ute. Jeg ønsker selvfølgelig mer plass enn jeg har i dag og da ikke bare i form av flere lugarer da jeg stort sett skal være alene ombord. Konklusjonen så langt, er at det er veldig lite ekstra plass jeg får om jeg selger min for en halv mill og kjøper noe som koster 1,2 mill. Den siste halvdelen av beløpet gir meg 25-50 cm bredere båt, men ender opp med tilsvarene antall sitteplasser og fasiliteter foruten en dass og en lugar ekstra (som jeg ikke har bruk for). Jeg har derfor kommet til at jeg mye heller vil bruke en del penger på å ruste opp båten jeg har og klare meg med plassen i min gamle svenske dame. Jeg tillbringer mange vinterhelger og som regel hele romjula i båten, og klarer meg helt fint med plassen ombord. Det er klart... det KUNNE vært litt bredere så det var lettere å forflytte seg i båten med salongbordet utslått osv osv... men forskjellen er ikke verd 600.000,- RSL Jeg er enig i mye av det du skriver, og det viktigste er nok at en selv ser litt på hva en har behov for og hva man er villig til å betale. Jeg bodde selv i en Scanmar 33 i tre år før jeg gikk opp til 48". Scanmaren var på mange måter en veldig bra båt, og absolutt en båt jeg kan tenke meg å ha igjen senere. Det var nok først og fremst fordi jeg fikk en bra pris for Scanmaren, men også ønsket om å ha en komfortabel "eventyrbåt" som kunne brukes til å ha med 4-6 stykker på eventyr i mange uker eller måneder i slengen, kunne sluke milene på havet litt kjappere og mer komfortabelt, enten det går for seil eller motor. Fordelen da med stor båt var først og fremst at det ble flere soveplasser, samt mye mer plass i salongen, cockpiten og byssa. Siden jeg bor i båten, så var det også kjempedeilig å kunne installere vaskemaskin ombord slik at jeg slipper å være avhengig av å leie plass hos svindyre, griske marinaeiere rundt omkring. Jeg synes det er hyggelig å samle en vennegjeng ombord jevnt og trutt, enten vi reiser ut på tur, eller bare ordner en bedre middag sammen, eller bare drikker altfor mye øl ombord en lørdags kveld, og jeg opplever da at den ekstra plassen jeg har som svært verdifull. Det er deilig å kunne sitte 8 stykker rundt bordet uten at det blir trangt og ikke mulig å flytte seg rundt, også er det kjempefint å ha full ståhøyde i hele båten og kunne gå "inn" på soverommet eller toalettent uten at man omrent må snu seg i døra for å komme riktig vei i køya. Jeg er veldig enig med Sund Flyer! Som gammel båtboer synes jeg det kunne være greit å nevne fordelen med en stor båt også, så får en selv se hva man har behov for og hvor mye man ønsker å legge i det. Jeg har ingen leilighet, kun båten, og da synes jeg det er helt greit å kunne forsvare investeringen på en drøy million. Jeg vurderer å selge båten nå for å kjøpe ny, men så lenge jeg bor i båten ser jeg ingen grunn til å gå noe særlig ned i størrelse. Det er en vurdering hver enkelt båteier må gjøre selv, men først og fremst er det viktigste at en trives ombord i båten da de fleste båter er godt egnet for å bo i. Med alderskravet som trådstarter har sagt, så tror jeg bavaria vil være det eneste aktuelle valget, og det er ikke umlig at vedkommende vil trives med en slik båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.