Jump to content

Seilbåt for langtur, hva bør vi velge?


Jan T

Recommended Posts

Hei, vi er tre karer som planlegger en lengre seiltur over 2-3 år kommende sommer. Vi har til nå kikket på en del båter uten å ha funnet den rette. Vi trenger innspill på hva dere mener vi bør prioritere og hvorfor :) Det nærmeste vi har kommet nå er en kings cruiser 33 til 150.000.

Er en turseiler fra seint 70-tallet, 29-33 fot med original motor og saltvannskjøling MYE å bekymre seg over ? i forhold til levetid/slitasje/problemer med saltvann/etc etc... Noen som har noen gode råd å komme med ?

 

mvh

 

YJ

Link to post

Et raskt søk på finn.no gir mange gode alternativ i deres prisklasse. Alle under er båter med ny/nyere motor.

En motor fra 80 tallet vil i løpet av en såpass lang tur og mye bruk by på problem. Dere har nok andre ting å tenke på under en slik tur, dessuten gir en ny motor et mer forutsigbart budsjett.

Husk også at en del seilbåter i denne størrelsen har små motorer som kun er beregnet på "inn og ut" av havn og ikke motsjø og motvind.

Ovrhalt rigg er også en fordel.

Tillater meg å klippe inn noen forslag. Lykke til!

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24628530

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24557879

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24374697

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23938922

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23638124

Link to post

Takk for svar, alle disse er båter vi har vurdert,og comforten er et godt alternativ. noen spes båtype du vil anbefale ? dette er på en måte et low budget prosjekt. Så : jo billigere vi kan komme til båt som oppfyller alle krav, har nødvendige sikkerhets-utrustning osv, og er klar for tur, dess større blir reisekassen ;)

Link to post

Tja, utstyr er det masse du trenger og masse som er kjekt å ha. Kan begynne med lading av batterier: solceller, vindmølle eller slepegenerator? Sikkerhet: Epirb, satelitttelefon, VHF + backup, redningsflåte, personlig utstyr som vester med sikkerhetsliner, overlevingsdrakter osv. Reservedeler til motor: dieselfilter, oljefilter, impellere, startmotor, dynamo++. Ekstra drivstoff og drikkevatn på kanner. Penger på reservekonto har vel vist seg å vera kjekt å ha i tilfelle ting ikkje går etter planen. Navigasjonsmidler og pilotbøker såklart.

Redigert av JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post

Ved første øyekast virker jo dette som et kupp, men har sterk mistanke om at det dreier seg om et "prosjekt".

 

Understood to have been built by a Dutch Shipyard in Aphen a/d Rijn (Rhine), Holland. Her construction is one of strength with practical methodoligy where all lines come back to the Cockpit and substantial winches, etc., are to hand. Internally, her generous beam is used to provide a comfortable Main Cabin and berths for 5 - 6 persons in comfort. Some attention is needed to bring her back to back to expectations of a blue water Bermudan-rigged Sloop. The asking price is set to allow for work needed. This craft is now ashore. The owners are keen to sell and recognise work is required. They have now reduced the asking price to £10,000

 

"Some attention is needed" på engelsk båtmeglerspråk`= "omfattende reparasjoner er nødvendig" på alminnelig norsk. Jeg la spesielt merke til at riggen ikke var nevnt med et ord i annonsen, timetallet på motoren (1200+ timer på 6 år) tyder da også pa at båten ikke har vært mye under seil siden 2004.

 

Dieseltanken på 12 gallon (45 ltr) er for liten til langtursbruk.

 

På den positive siden er jo motoren ganske ny, og med den prisen vil du jo ha en del penger til overs til å utføre nødvendige reparasjoner og utbedringer.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post

Prisen kan muligens ligge i at dette muligens er et byggesett fra Bruce Roberts. Selvbygget hvor skroget er levert og innredet av kjøper. 15 år stålskrog burde fortsatt være intakt og m.h.p. dieseltank kan jo dette utvides da det er nok av plass ombord. Bruce Roberts design seiler bra og kommer fortsatt til å seile i mange år.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

HHvis ikke, kan du fortelle meg litt grunnleggende om båten? mod? motor? ovs..

Båten er 1965 mod. Høres fryktelig gammelt ut, men skroget er så langt jeg har sett i utmerket stand!

Det er montert ny motor, Beta Marine (Kubota)28 hk i 2005. Iflg de som har greie på motorer skal dette være veldig gode motorer. Det er nytt el. anlegg i 2007 og båten ser ellers bra ut. Den er også "shinet " opp innvendig. Det er også vindror til den. Seila bør nok gjøres noe med/skiftes før en langtur.

Hvis du sender meg mailadresse på IM, kan jeg sende noen bilder til deg.

Link to post

Ja en eldre motor, særlig Volvo, kan gi mye bekymring, det kan også gamle og utblåste seil. Disse to faktorene vil jeg ha sett ekstra nøye på. Ærlig talt synes jeg heller ikke så mange av båter som er nevnt over har noe typisk langturspotensiale (Nicholson ok) selv om en sikker kan seile langt i hva som helst av båt. Det nærmeste jeg kan tenke meg av norskbyggde båter i denne prisklassen er en Hero 101. Ang. stålbåt, da skal en være svært nøye. Jeg kikket inn i en ikke altfor gammel stålbåt som lå i marinaen, hvor det hadde skjært ut et stykke i skroget. En fin utside skjulte ett pill gjenomrustet skrog innenfor kledningen. Ble litt skremt, men de finnes selvfølgelig også utmerkede stålbåter, men her gjelder systematisk vedlikeholdsmulighet av hele skroget, hele tiden. Så må en ta med at en stålbåt vanligvis er noe tungdrevet både for seil og motor, men de tåler en trøkk. Jeg vil nok også ha sett på det internasjonale markedet, bl.a. noe engelske er svært bra langtursbåter i denne prisklassen.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Ang. stålbåt, da skal en være svært nøye. Jeg kikket inn i en ikke altfor gammel stålbåt som lå i marinaen, hvor det hadde skjært ut et stykke i skroget. En fin utside skjulte ett pill gjenomrustet skrog innenfor kledningen. Ble litt skremt, men de finnes selvfølgelig også utmerkede stålbåter, men her gjelder systematisk vedlikeholdsmulighet av hele skroget, hele tiden. Så må en ta med at en stålbåt vanligvis er noe tungdrevet både for seil og motor, men de tåler en trøkk.

 

Tja, vet ikke om jeg kjøper den argumentasjonen der. Hadde Hulda vært bygget 'lett', altså bygget og utstyrt i henhold til konstruktøren, ville denne 13 meter lange og fire meter brede båten veid 10 tonn. Det er vel ikke særlig tungt for en slik båt. Nå har Hulda mye ekstra stål og bly. Damen er litt korpulent med sine 15 tonn. Allikevel runder hun fra tid til annen 10 knop for seil. Lange perioder på kryss i 7,5- til 8 knop er ingen happening. Damen er heller ikke så tungmanøvrert, krysser greit for selvslående stormfokk, selv i ganske så tung motsjø. Og så finnes det pussig nok ikke rust. Og blir man for frenetisk, så finnes det mengder av plastbåter med knuse- og lamineringsskader, trebåter med skjult råte og det som værre er. For ikke å snakke om aluminiumsbåter.

Link to post

OK, jeg har selv vært den stolte eier av en stål motorseiler, en trivelig båt på de fleste måter. Men så skjedde det noe under det fine teakdekket. Dersom overflatebehandlingen ikke er 100% profesjonelt utført fra start kan en få ubehagelige overaskelser, og mange stålbåter har startet som selvbyggingsprosjekt, så her gjelder det å se seg for mener nå jeg. For øvrig har tunge båter ofte en mer behagelig bevegelse i sjøen, men at det skal mer til for å gi godt framdrift mener jeg fremdeles, feks. i form av en større rigg/seilflate og større motor. Men en velbygget solid stålbåt har selvfølgelig også mange +-sider som langtursbåt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...