Jan T Startet 9.November.2010 Del på Facebook Startet 9.November.2010 Hei, vi er tre karer som planlegger en lengre seiltur over 2-3 år kommende sommer. Vi har til nå kikket på en del båter uten å ha funnet den rette. Vi trenger innspill på hva dere mener vi bør prioritere og hvorfor :) Det nærmeste vi har kommet nå er en kings cruiser 33 til 150.000. Er en turseiler fra seint 70-tallet, 29-33 fot med original motor og saltvannskjøling MYE å bekymre seg over ? i forhold til levetid/slitasje/problemer med saltvann/etc etc... Noen som har noen gode råd å komme med ? mvh YJ Sitér dette innlegget Link to post
John N Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 (redigert) Hva er budsjettet? En motor fra 70 og 80 tallet vil gi MANGE bekymringer, saltvannskjølt eller ikke. Redigert 9.November.2010 av John N (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan T Svart 9.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2010 Hei John N. båt og nødvendig utstyr bør ikke overskride 250.000 Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Hei, eg har ein Kings Cruiser med ny motor for salg. Minuset er at motoren er på palle. Kan selges som den står med motor, rullesystem fra 2008, kjøleboks-kompressor fra 2008, 2 sett seil+lite forseil, jolle ++ for 150 000kr. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Jan T Svart 9.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2010 interessant båt JGH. ser du selger den med en lomatec 27 hk på palle, delte meninger om den motoren, men har du noen erfaringer med denne motortypen ? er den komplett og "bare" å sette inn ? verdi på motor i kr ? Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Nja, eg har ingen erfaringer med denne. Motorverdi er 40000kr. Motorfestene må bygges litt om, oljefilteret må flyttes (får adapter av Lomatec), og ny propell må til. Eg har begynt å rydde litt i det elektriske ombord, mykje rart der. Båten står her, det er bare til å ta ein helgetur og kikke. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
John N Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 Et raskt søk på finn.no gir mange gode alternativ i deres prisklasse. Alle under er båter med ny/nyere motor. En motor fra 80 tallet vil i løpet av en såpass lang tur og mye bruk by på problem. Dere har nok andre ting å tenke på under en slik tur, dessuten gir en ny motor et mer forutsigbart budsjett. Husk også at en del seilbåter i denne størrelsen har små motorer som kun er beregnet på "inn og ut" av havn og ikke motsjø og motvind. Ovrhalt rigg er også en fordel. Tillater meg å klippe inn noen forslag. Lykke til! http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24628530 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24557879 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24374697 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23938922 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23638124 Sitér dette innlegget Link to post
Jan T Svart 9.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2010 Takk for svar, alle disse er båter vi har vurdert,og comforten er et godt alternativ. noen spes båtype du vil anbefale ? dette er på en måte et low budget prosjekt. Så : jo billigere vi kan komme til båt som oppfyller alle krav, har nødvendige sikkerhets-utrustning osv, og er klar for tur, dess større blir reisekassen ;) Sitér dette innlegget Link to post
Jan T Svart 10.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2010 noen andre som vil dele noen erfaringer med motortypen Lomatec? Sitér dette innlegget Link to post
Jan T Svart 10.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2010 Tar gjenre imot inspill på hva dere mener er nødvendig utstyr for en slik tur ? Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 10.November.2010 Del på Facebook Svart 10.November.2010 (redigert) Tja, utstyr er det masse du trenger og masse som er kjekt å ha. Kan begynne med lading av batterier: solceller, vindmølle eller slepegenerator? Sikkerhet: Epirb, satelitttelefon, VHF + backup, redningsflåte, personlig utstyr som vester med sikkerhetsliner, overlevingsdrakter osv. Reservedeler til motor: dieselfilter, oljefilter, impellere, startmotor, dynamo++. Ekstra drivstoff og drikkevatn på kanner. Penger på reservekonto har vel vist seg å vera kjekt å ha i tilfelle ting ikkje går etter planen. Navigasjonsmidler og pilotbøker såklart. Redigert 10.November.2010 av JGH (see edit history) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Jan T Svart 10.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2010 Har sett litt på yachtworld, og blir virkelig overasket over prisene. et eks : http://no.yachtworld.com/core/listing/boatMergedDetails.jsp?boat_id=2179037&ybw=&units=Feet¤cy=NOK&access=Public&listing_id=30104&url= er ikke dette billig ? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 12.November.2010 Del på Facebook Svart 12.November.2010 (redigert) Ved første øyekast virker jo dette som et kupp, men har sterk mistanke om at det dreier seg om et "prosjekt". Understood to have been built by a Dutch Shipyard in Aphen a/d Rijn (Rhine), Holland. Her construction is one of strength with practical methodoligy where all lines come back to the Cockpit and substantial winches, etc., are to hand. Internally, her generous beam is used to provide a comfortable Main Cabin and berths for 5 - 6 persons in comfort. Some attention is needed to bring her back to back to expectations of a blue water Bermudan-rigged Sloop. The asking price is set to allow for work needed. This craft is now ashore. The owners are keen to sell and recognise work is required. They have now reduced the asking price to £10,000 "Some attention is needed" på engelsk båtmeglerspråk`= "omfattende reparasjoner er nødvendig" på alminnelig norsk. Jeg la spesielt merke til at riggen ikke var nevnt med et ord i annonsen, timetallet på motoren (1200+ timer på 6 år) tyder da også pa at båten ikke har vært mye under seil siden 2004. Dieseltanken på 12 gallon (45 ltr) er for liten til langtursbruk. På den positive siden er jo motoren ganske ny, og med den prisen vil du jo ha en del penger til overs til å utføre nødvendige reparasjoner og utbedringer. Redigert 12.November.2010 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 12.November.2010 Del på Facebook Svart 12.November.2010 Hva med denne? Nicholsson 32 med 2005 mod Kubota..... Er sønnen min og to andre som eier den. Langkjølt og veldig fin i sjøen. (De hadde i alle fall tenkt å selge den) Sitér dette innlegget Link to post
Jan T Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 Hei Vestkystseiler, Takk for innspill, Ser at det er "noe" jobb med båten, men syns bare prisen var oppsiktsvekkende. kanskje er det lurest å kjøpe båten her i landet av likemenn :) vil det være stoor foskjell å seile over dammen i en stålbåt kontra i en plast/glassfiberbåt ? Sitér dette innlegget Link to post
Jan T Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 Hei Alidal, er denne båten annonsert noen plass ? Hvis ikke, kan du fortelle meg litt grunnleggende om båten? mod? motor? ovs.. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Prisen kan muligens ligge i at dette muligens er et byggesett fra Bruce Roberts. Selvbygget hvor skroget er levert og innredet av kjøper. 15 år stålskrog burde fortsatt være intakt og m.h.p. dieseltank kan jo dette utvides da det er nok av plass ombord. Bruce Roberts design seiler bra og kommer fortsatt til å seile i mange år. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
alidal Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 HHvis ikke, kan du fortelle meg litt grunnleggende om båten? mod? motor? ovs.. Båten er 1965 mod. Høres fryktelig gammelt ut, men skroget er så langt jeg har sett i utmerket stand! Det er montert ny motor, Beta Marine (Kubota)28 hk i 2005. Iflg de som har greie på motorer skal dette være veldig gode motorer. Det er nytt el. anlegg i 2007 og båten ser ellers bra ut. Den er også "shinet " opp innvendig. Det er også vindror til den. Seila bør nok gjøres noe med/skiftes før en langtur. Hvis du sender meg mailadresse på IM, kan jeg sende noen bilder til deg. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 (redigert) Ja en eldre motor, særlig Volvo, kan gi mye bekymring, det kan også gamle og utblåste seil. Disse to faktorene vil jeg ha sett ekstra nøye på. Ærlig talt synes jeg heller ikke så mange av båter som er nevnt over har noe typisk langturspotensiale (Nicholson ok) selv om en sikker kan seile langt i hva som helst av båt. Det nærmeste jeg kan tenke meg av norskbyggde båter i denne prisklassen er en Hero 101. Ang. stålbåt, da skal en være svært nøye. Jeg kikket inn i en ikke altfor gammel stålbåt som lå i marinaen, hvor det hadde skjært ut et stykke i skroget. En fin utside skjulte ett pill gjenomrustet skrog innenfor kledningen. Ble litt skremt, men de finnes selvfølgelig også utmerkede stålbåter, men her gjelder systematisk vedlikeholdsmulighet av hele skroget, hele tiden. Så må en ta med at en stålbåt vanligvis er noe tungdrevet både for seil og motor, men de tåler en trøkk. Jeg vil nok også ha sett på det internasjonale markedet, bl.a. noe engelske er svært bra langtursbåter i denne prisklassen. Redigert 14.November.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan T Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 takk for Bra inspill Petter, noen annonsesider ang engelske å anbefale ? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 (redigert) har du kikket på Albin Ballad Redigert 14.November.2010 av :båt1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Jeg har ikke så god oversikt over engelske båtsider for tiden, men en kan nok google seg fram. Det er sikkert noen her som sitter med gode nettadresser Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Kings Cruiser er vel en velprøvd langtursbåt. Har lagt merke til JGH sin annonse på finn, og synes det må være mye båt for pengene. Spesielt om ikke dere er veldig høye alle sammen. Minuset er ett trangt toalett og en litt gammeldags/tungvint bysseløsning. Det er en mye større båt enn halvtonnere. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Ang. stålbåt, da skal en være svært nøye. Jeg kikket inn i en ikke altfor gammel stålbåt som lå i marinaen, hvor det hadde skjært ut et stykke i skroget. En fin utside skjulte ett pill gjenomrustet skrog innenfor kledningen. Ble litt skremt, men de finnes selvfølgelig også utmerkede stålbåter, men her gjelder systematisk vedlikeholdsmulighet av hele skroget, hele tiden. Så må en ta med at en stålbåt vanligvis er noe tungdrevet både for seil og motor, men de tåler en trøkk. Tja, vet ikke om jeg kjøper den argumentasjonen der. Hadde Hulda vært bygget 'lett', altså bygget og utstyrt i henhold til konstruktøren, ville denne 13 meter lange og fire meter brede båten veid 10 tonn. Det er vel ikke særlig tungt for en slik båt. Nå har Hulda mye ekstra stål og bly. Damen er litt korpulent med sine 15 tonn. Allikevel runder hun fra tid til annen 10 knop for seil. Lange perioder på kryss i 7,5- til 8 knop er ingen happening. Damen er heller ikke så tungmanøvrert, krysser greit for selvslående stormfokk, selv i ganske så tung motsjø. Og så finnes det pussig nok ikke rust. Og blir man for frenetisk, så finnes det mengder av plastbåter med knuse- og lamineringsskader, trebåter med skjult råte og det som værre er. For ikke å snakke om aluminiumsbåter. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 OK, jeg har selv vært den stolte eier av en stål motorseiler, en trivelig båt på de fleste måter. Men så skjedde det noe under det fine teakdekket. Dersom overflatebehandlingen ikke er 100% profesjonelt utført fra start kan en få ubehagelige overaskelser, og mange stålbåter har startet som selvbyggingsprosjekt, så her gjelder det å se seg for mener nå jeg. For øvrig har tunge båter ofte en mer behagelig bevegelse i sjøen, men at det skal mer til for å gi godt framdrift mener jeg fremdeles, feks. i form av en større rigg/seilflate og større motor. Men en velbygget solid stålbåt har selvfølgelig også mange +-sider som langtursbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.