Jump to content

Seilbåt for langtur, hva bør vi velge?

Jan T

Recommended Posts

Bruce Roberts. Var selv - for 5 år siden - i ferd med å overta en nybygd BR båt i San Diego, US og som var klar for innredning og rigging. Hadde ingen betenkeligheter mot dette. Prosjektet ble kansellert p.g.a. helsemessige årsaker så vi ble fortsatt værende her på berget.

Kom til å tenke på at dersom vi hadde fullført dette så hadde ikke dere her på BP fått gleden av vårt selskap :lol:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Dersom overflatebehandlingen ikke er 100% profesjonelt utført fra start kan en få ubehagelige overaskelser, og mange stålbåter har startet som selvbyggingsprosjekt, så her gjelder det å se seg for mener nå jeg. For øvrig har tunge båter ofte en mer behagelig bevegelse i sjøen, men at det skal mer til for å gi godt framdrift mener jeg fremdeles, feks. i form av en større rigg/seilflate og større motor. Men en velbygget solid stålbåt har selvfølgelig også mange +-sider som langtursbåt.

Der er vi nok meget enige. Hos Hulda er teakdekk et uaktuelt item. Jeg har sett noen titalls eldre teakdekk, alle uten unntak med hengemyr under. Så skal man være klar over, uansett byggematerieale, at verftsbyggede båter ikke nødvendigvis borger for kvalitet. Det gjelder uansett byggemateriale. På Marieholm i Strömstad ligger det en ketchrigget 42-foter for salg. "Verftsbygget förstås, topp kvalite", utbasunerte sjefen. Jeg tok en runde rundt båten og tittet under. Bare det å se den fra utsiden indikerte så mange strukturelle feil at jeg ville ikke hatt båten om jeg hadde fått den. Jeg tror at om man skal ha en god langtursbåt, så må man vurdere individet (den spesielle båten) og gjøre seg opp en mening basert på det. Så kan man f.eks. spørre en person som eieren av Northern Light hvilket materiale han helst ville hatt i båten sin. Tross alt har han bodd ombord i båt i 30 år. De siste årene har han seilt Antarktis rundt og overvintret der i en stålbåt bygget i Frankrike. Deretter plasket han rundt i Karibien, nå tror jeg han er i Sverige.

Huldas søsken er beregnet for motor på 36 hk. Det er dill. Hulda har 140 hk, og kan jobbe som slepebåt. Men grei fart for motor er uansett rundt 7 knop, 10 meter vannlinje. Man må titte på individet man har foran seg. Eksempelvis var den egentlige (første)Svaap en treseiler bygget i USA og seilte verden rundt en gang. Deretter havarerte den fordi den ble liggende på Galapagos uten tilsyn da eieren ble syk. Hvis ikke, så hadde nok Svaap vært god for en runde til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...