Verrie Startet 9.November.2010 Link til dette innlegget Startet 9.November.2010 Jeg mistet jolla under min ferd fra Risør for halvannen uke siden. Det var hard sjø, og festene slet seg. I dag ble denne observert uti Skagerak, Redningsselskapet måtte senke denne, grunnet høy sjø. Kan leses mer om her. (i tilfelle kommentarer, jeg meldte i fra til Farsund Radio og politi umiddelbart etter at denne var mistet, slik at man skulle slippe eventuelle leteaksjoner når jolla ble funnet) Slepejolla hadde 40HK motor, og av større type. Ypperlig jolle. Ny må skaffes, ønsker ca 17 fot, Rib, fortrinnsvis glassfiberbunn. Bør ha rundt 40HK motor. Nå er det slik at jeg gjerne går ut selv om det er dårlig vær, med påfølgende bølger. Trenger forslag til solid jolle med så sterke slepefester at jeg ikke mister den igjen. Noen som har forslag? Alternativt, tiltak for å sikre jolle noe bedre? (når jeg mistet denne som omtalt ovenfor, var denne sikret mer enn normalt grunnet de bølgene jeg skulle uti). (man kunne nok tenke seg mindre Rib, for heller å henge denne i daviter, men setter pris på størrelse som passer oss, og motorkraft som passer oss) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Jeg har også vært utsatt for å miste jolle en gang for lenge siden, så jeg valgte å sikre meg litt ekstra med den vi har nå. Det er en Steady 460 (15 fot) med 40hk, og er tung som en murstein. Jeg så på det som et svakt punkt der man binder tauet i et hull i skroget, så jeg tredde gjennom en 16mm syrefast stang og sveiste på en bøyle (kunne også brukt en stor sjakkel) og en stump med syrefast kjetting. I enden av kjettingen har jeg en kraftig syrefast ring. Dermed kan jeg bruke tykkere tau enn ellers, og jeg har eliminert at tauet gnager mot skarpe kanter. Kjettingen er også med å dempe rykk så det blir mindre påkjenning. Dersom det er mye sjø henger jeg på en hanefot av 18mm tau med to ekstra kraftige gummidempere. Tauet videre bakover er 20mm. Tykt tau demper rykk bedre enn tynne. Når de blir våte blir de nesten som en dødmann. På en 20 fot RIB jeg hadde for noen år siden syns jeg bøylen i baugen var ekstremt pinglete. Da valgte jeg å lage meg en kraftig selv og montere. Jeg lagde den av 16mm bolt og sveset den på et 10x25 flattjern. Jeg monterte den med gjennomgående skruer og brukte tilsvarende flatprofil (10x25x120) på innsiden med en ruke sika imellom. Jeg kan ihvertfall love deg at dette ble solid Håper du fikk noen ideer Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Verrie Svart 9.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Komodo, det var flotte tips, som jeg skal ha i mente når jeg får tak i ny slepejolle. Takk skal du ha. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 ingen mulighet for å løfte jolla ombord da? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 (redigert) Det ble faktisk en ganske stor leteaksjon, det tikket inn en Pan-melding på formiddagen i dag om "redningsflåten" og det ble en del fartøyer i området ja :-) Sea-kingen ankom området fra Sola nøyaktig ett minutt etter funnet. Litt artig å lese at det var jolla di Verrie, som jeg faktisk har holdt litt utkikk etter Redigert 9.November.2010 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Verrie Svart 10.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Bitteliten, i daviter blir den for tung. Stor jolle/stor motor tilsier det. Alternativet er flybrigde, men har helst ikke lyst til det. Har andre planer der. Det beste er sleping, om ikke jeg må gå ned i størrelse/mindre motor, som jeg helst ikke vil. Fru Jacobsen, ja det er trist det ble såpass aksjon ut av det, men jeg gjorde hva jeg kunne mht til varsling 120 og 02800 når dette skjedde. Men det er jo bra rescue aksjonerer i tilfelle det skulle være noe alvorlig. Problemet for dem som så denne var at jolla lå opp-ned, og jolla var av type Zodiac Sportline, dvs ser nesten ut som katamaran under, som igjen kan forveksles med flåte vistnok. Men jolla har fått seg riktig fin luftetur skjønner jeg. Den dagen jeg mistet henne, blåste det omlag 15m/s i vestlig. Stedet var Lyngør. Det betyr at jolla har hatt en god tur østover, før den nå ble funnet så langt ute av Kristiansand. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Jeg tar meg den frihet i tråden og oppfordre alle til å merke jollene sine med et godt synlig mobilnummer. Har vært med å berge mange som til slutt havner som hittegods. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Verrie Svart 10.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Enig Frivakten, alternativt registreringsnr for dem som har jollene registrert. Denne hadde klistremerkene påført godt synlig, vel og merke når jolla ligger riktig vei i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Nå er jeg ganske allergisk mot slepejolle. Den har holdt på å ta livet av meg en gang. Aldri mer. Joller skal ombord. Så. Snok litt rundt på hoggerier o.l. og se om du kan finne ei lita HIAB kran eller lignende. Lag ei krybbe bak på flybridgen. Sett den der. Sikrer du den med Hammar utløsere har du også automatisk flåte. Når det gjelder merking. Jolla mi er tydelg merket med kjenningsbokstavene til båten min. Uansett hvor den skulle bli funnet er det ingen tvil om hvor den hører hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
christensenleif@msn.com Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 AB Inflatables RIB med dyp V aluminiumbunn og skikkelig solide slepe og løftefester sveiset i skroget!hypalon pontonger og skikkelig dimensjoner på alt Kan kjøres rett opp i røysa uten problemer og relativt lav vekt ifht glassfiberalternativer brukes bl.a av US Coastguard har selv en 9,5 fot i alu med 9.9 Yamaha 2 takt http://www.abinflatables.com/i_producto.asp model A16 eller 16AL konsoller etc finnes ekstra sjekk vekten mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 10.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Mulligan, av nysgjerrighet, hva forårsaket jolla av fare for deg? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Seilte for autopilot. Singlehanded. Det blåste opp mer enn ventet. Jolla veltet. Sto bak på stigen og forsøkte å berge den. Sjø tok meg og jolla. Ble hengende etter en hånd og klarte å komme tilbake ombord. Sitér dette innlegget Link to post
christensenleif@msn.com Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 min Zodiac Fastroller veltet også flere ggr, både uten og med motor...for lett og vind under ga løft AB sleper som en gud i stooore bølger og skikkelig vind...no problem ellers er de vel neppe verdt å risikere livet for...bare å kutte slepet imo mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.