Jump to content

Glassfibertanker


GeirKS

Recommended Posts

Jeg ville vært veldig skeptisk.  Riktignok lages store tanker for både olje, kloakk og vann i GAP, men det er til bruk under helt andre forhold. Oljetanken i hagen min er laget i GAP, men den er nedgravd. Siden ingen båtbyggere gjør dette lenger, betyr det at her er det ulemper ute og går.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

I min båt er begge dieseltankene av glassfiberarmert polyester. Bygget disse selv for 6-7 år siden. Har ikke hatt noen problem med disse.

 

Vanntanken er plassbygd med glassfiberarmert polyester den også. Her er det i tillegg 2 lag med epoxy innvendig. Også vanntanken fungerer helt ok. Han ikke si at jeg har merket noen bismak på vannet.

 

Har også bygget en septiktank på samme måte med flere lag epoxy innvendig. Denne har jeg ikke fått tatt i bruk enda. Men tror og håper at også denne blir bra. Her er vel valg av slanger viktigere.

 

Mvh.

Espen

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder drikkevannstanker så leste jeg engang noe kritiske (usikre anmerkninger) fra West selv. Jeg har problemer å finne det igjen, men har et west-system brosjyrenummer, dersom noen vil undersøke nærmere (ikke sikkert at det var der jeg leste dette):

 

000-485 Wood/epoxy Composite Tank Guidelines - Safety and construction considerations for wood/epoxy fuel and water tanks

 

Forøvrig: dersom man har innstøpte tanker og det blir noe problem senere er det i mange tilfeller mulig å legge en fleksibel tank inn i den problematiske tanken senere. Duksveis AS på Lunner lager slike tanker etter mål.

Link to post
Share on other sites

Har nå vært i kontakt med verftet og de hadde ikke kjenskap til at det hadde vært noen problemer med disse tankene.

 

Alikevel er jeg ikke begeistret for tanken  :confused:

 

Hvis dieselen trekker inn i laminatet og vandrer langs glassfibrene kan jeg se for meg all verdens problemer med det meste. :sad:

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei.

 

Burde egentlig ikke svare da jeg ikke vet svaret, men en omgang med klor ville uansett gjort godt, og muligens det hjelper? kanskje du har noen alger i tank og slanger som det samtidig hadde vært greit å få bort? Klorbehandling en gang årlig er absolutt å anbefale. En meget kompetent dame, Peggy Hall har skrevet en artikkel om dette. Du finner den Her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...