Jump to content

1977 Faryman 10-12hk God eller dårlig motor?

Øyeren

Recommended Posts

For den prisen ville jeg ha vært helt sikker på at motoren var strøken & med få gangtimer.

Gangen er ikke akkurat vibrasjonsfri og de bråker en del. Ville også ha vært 100% sikker på at denne motoren har kun gått i ferskvann.Sjekk kjølingen/ temp. nøye!

Ville heller ha kjøpt en Sabb hvis du skal ha en tungbygd motor.Ellers hadde jeg spandert litt mere på en nyere,lettere og stillere fersvannskjølt motor.

Den er vel ikke kjent for å være dårlig, men den har jo blitt veldig ukurant med åra da. Vanskelig å få deler til.

Uten at jeg har så veldig mye greie på priser på disse så syntes jeg 15000 hørtes veldig mye ut

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Et sant HELVETE å skaffe deler til..!

Hehe ja det er nok en riktigere beskrivelse :yesnod:

Faktisk så finnes det ikke deler til dem annet enn det du kan finne av brukt.

Men får du tak i en brukt delemotor så er det som regel samme defekten på den som på den du har fra før

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Takk for gode tips. Ellers så har fått tips om hvordan man løser koden for produksjonsårpå disse motorene. Farryman startet produksjonen av motorer i 1946, når motornummeret som på denne starter på 31 så er den laget 31 år etter 1946 altså en 1977 modell.

Er nok enig i at 15000 er allt for mye for en såpass gammel motor. Jeg trodde den var mye nyere da den er veldig pen og se på... Dessuten veldig vanskelig og spore opp noen god utfyllende historie om hva som skal være gjort med den annet enn at den er "overhalt" av forrige eier. Får ikke den gode magefølelsen akkurat..

Takker.Velger nok å droppe denne motoren! Er imponert over dette forumet og størrelsen på det følger men litt med her bør man unngå og ryke på de største tabbene. Masse hyggelig lesing :thumbsup:

Tror heller jeg bruker litt tid på min Volvo Penta MD5C. Gjør noen forsøk på og få tak i delemotor da jeg trenger stempel og sylinderforing til denne.

Kanskje lurt og kjøpe ny men dette skulle liksom være ett lavprisprosjekt som jeg har sammen med min sønn på 10 år. Kan godt betale litt om jeg er helt sikker på at det er ett godt kjøp men ny motor.... :confused:

Sjekket for moro skyld ut hva den minste Yanmar motoren koster ny.. 52000,- Får heller skru litt og kanskje akseptere det som følger med gamle motorer....

Kanskje noen som vet om ett oppgitt trebåtprosjekt med en bra bensinmotor i? Vi henter hele prosjektet vi :smiley:

Har hatt en slik Farymann A40 i båten og lette selv etter deler i to år uten særlig resultat. Det som slites på dem er ikke lenger å oppdrive. Prisen du nevner var forøvrig helt horibel. I Sverige har jeg sett flere overhalte like motorer hvor prisen ligger mellom 4-6 båtpenger, men de forsvinner fort.

I Sverige har jeg sett flere overhalte like motorer hvor prisen ligger mellom 4-6 båtpenger, men de forsvinner fort.

Hvordan overhaler de motorer det ikke finnes deler til?? Hmmm! "Overmaler??"

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Enkelt. Det hydrauliske systemet til båtene ble produsert i Sverige. De fleste båtene som har denne motorinnstallasjonen er svenske, og båtyper populære som halvfabrikat. Derfor er det en del svenske privatpersoner som har sittet på små private delelagere til disse motorene. En kar nede i Gøteborg som selger brukte og nye motorer har byttet til seg en del deler og er vel den eneste i Europa som faktisk kan yte rep. hjelp og overhaling av disse motorene. A40 ble produsert i tre forskjellige varianter med tre ulike hydraulikkløsninger.

Du kan finne linker til noen av disse pers. på den svenske Shippmann siden.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...