Øyeren Startet 10.November.2010 Link til dette innlegget Startet 10.November.2010 Har tilbud på en slik motor til 15000kr. Gått i ferskvann, ser veldig fin ut.. Er det noen som har noen meninger og råd og komme med i denne forbindelse? Noen svakheter på disse? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 For den prisen ville jeg ha vært helt sikker på at motoren var strøken & med få gangtimer. Gangen er ikke akkurat vibrasjonsfri og de bråker en del. Ville også ha vært 100% sikker på at denne motoren har kun gått i ferskvann.Sjekk kjølingen/ temp. nøye! Ville heller ha kjøpt en Sabb hvis du skal ha en tungbygd motor.Ellers hadde jeg spandert litt mere på en nyere,lettere og stillere fersvannskjølt motor. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Den er vel ikke kjent for å være dårlig, men den har jo blitt veldig ukurant med åra da. Vanskelig å få deler til. Uten at jeg har så veldig mye greie på priser på disse så syntes jeg 15000 hørtes veldig mye ut Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
puddingen Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Et sant HELVETE å skaffe deler til..! Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 (redigert) puddingen skrev On 10.11.2010 at 15.23: Et sant HELVETE å skaffe deler til..! Hehe ja det er nok en riktigere beskrivelse Faktisk så finnes det ikke deler til dem annet enn det du kan finne av brukt. Men får du tak i en brukt delemotor så er det som regel samme defekten på den som på den du har fra før Redigert 10.November.2010 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
ravddo Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Har erfaring med disse som drivmotor på hydrauliske pumper. De fleste båter som hadde disse brukte hydraulisk overføring til aksel. Etter at Reinhardt flyttet delelageret fra Kristindsand til Oslo er det som nevnt vanskelig å få deler. 15000,- hørtes mye ut for en slik motor. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
puddingen Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Kjøp ny motor av EXIT her inne istedet Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren Svart 10.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Takk for gode tips. Ellers så har fått tips om hvordan man løser koden for produksjonsårpå disse motorene. Farryman startet produksjonen av motorer i 1946, når motornummeret som på denne starter på 31 så er den laget 31 år etter 1946 altså en 1977 modell. Er nok enig i at 15000 er allt for mye for en såpass gammel motor. Jeg trodde den var mye nyere da den er veldig pen og se på... Dessuten veldig vanskelig og spore opp noen god utfyllende historie om hva som skal være gjort med den annet enn at den er "overhalt" av forrige eier. Får ikke den gode magefølelsen akkurat.. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 (redigert) I praksis er vel motoren verdiløs om der ikke kan skaffes deler. Dette uansett hvor "pen den er i tøyet" Redigert 10.November.2010 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren Svart 11.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Takker.Velger nok å droppe denne motoren! Er imponert over dette forumet og størrelsen på det følger men litt med her bør man unngå og ryke på de største tabbene. Masse hyggelig lesing Tror heller jeg bruker litt tid på min Volvo Penta MD5C. Gjør noen forsøk på og få tak i delemotor da jeg trenger stempel og sylinderforing til denne. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 puddingen skrev On 10.11.2010 at 17.28: Kjøp ny motor av EXIT her inne istedet Enig der! Flunka ny, med garanti, servicen hos ExitII er helt toppers! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Øyeren Svart 11.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Kanskje lurt og kjøpe ny men dette skulle liksom være ett lavprisprosjekt som jeg har sammen med min sønn på 10 år. Kan godt betale litt om jeg er helt sikker på at det er ett godt kjøp men ny motor.... Sjekket for moro skyld ut hva den minste Yanmar motoren koster ny.. 52000,- Får heller skru litt og kanskje akseptere det som følger med gamle motorer.... Kanskje noen som vet om ett oppgitt trebåtprosjekt med en bra bensinmotor i? Vi henter hele prosjektet vi Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 11.November.2010 Link til dette innlegget Svart 11.November.2010 Om du var villig til å svi av 15k på en godt brukt, ville jeg jaggumeg hørt med EXIT hva han tar for en tilsvarende ny Sitér dette innlegget Link to post
Øyeren Svart 12.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 (redigert) Skader ikke og undersøke pris med EXIT.... Får lete litt og se om jeg finner han.... Ser Det er en som kaller seg EXITII Redigert 12.November.2010 av Øyeren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 (redigert) Dette er det jo til og med skrevet en hel sang om, Chris De Burgh advarte allerede på 80-tallet mot dette med sangen "Don't pay for the Ferryman".... . . . . Redigert 12.November.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
jernkjøl Svart 12.November.2010 Link til dette innlegget Svart 12.November.2010 Har hatt en slik Farymann A40 i båten og lette selv etter deler i to år uten særlig resultat. Det som slites på dem er ikke lenger å oppdrive. Prisen du nevner var forøvrig helt horibel. I Sverige har jeg sett flere overhalte like motorer hvor prisen ligger mellom 4-6 båtpenger, men de forsvinner fort. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 jernkjøl skrev On 12.11.2010 at 20.24: I Sverige har jeg sett flere overhalte like motorer hvor prisen ligger mellom 4-6 båtpenger, men de forsvinner fort. Hvordan overhaler de motorer det ikke finnes deler til?? Hmmm! "Overmaler??" Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
jernkjøl Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Enkelt. Det hydrauliske systemet til båtene ble produsert i Sverige. De fleste båtene som har denne motorinnstallasjonen er svenske, og båtyper populære som halvfabrikat. Derfor er det en del svenske privatpersoner som har sittet på små private delelagere til disse motorene. En kar nede i Gøteborg som selger brukte og nye motorer har byttet til seg en del deler og er vel den eneste i Europa som faktisk kan yte rep. hjelp og overhaling av disse motorene. A40 ble produsert i tre forskjellige varianter med tre ulike hydraulikkløsninger. Du kan finne linker til noen av disse pers. på den svenske Shippmann siden. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 21.November.2010 Link til dette innlegget Svart 21.November.2010 lomatec er det ikke det Exit importerer? Så etter hjemmesidene for deg, men det virket som det var noe rart der:/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.