Jump to content

Ny teak sittebrønn

Godværseileren

Recommended Posts

Jeg har en HR29 fra 1982. Det står stort sett bra til med båten, men treverket i sittebrønnen er meget dårlig og må byttes ut. Teaken både på benkene og i dørken er meget slitt og delvis råtten og sprukket opp. Alt treverk må etter hva jeg skjønner byttes ut. Jeg er usikker på hvordan jeg skal gripe dette an.

Er det noen her inne som har gjort noe tilsvarende?

Hvor mye må jeg regne med å betale hvis jeg skal få noen til å gjøre hele jobben for meg?

Hvor krevende er det å gjøre en slik jobb selv?

Alle svar og generelle innspill og forslag mottas med takk.

Det er flere som lager "teaksatser" som man kan montere selv.

HR-verftet kan sikkert levere slike, ellers kan også http://www.nordicteak.se/ (av en eller annen grunn får jeg ikke lagt til linker på riktig måte fra denne maskin) levere slikt.

Det skal visst ikke være så vanskelig å montere. Nordicteak har en sånn ca-pris på NOK 2900 per kvm eksl moms

Takk for gode svar!

Men gode svar gir meg ofte nye spørsmål...

Hvordan får de laget stavene? Finnes det ferdige maler fra for eksempel Hallberg rassy på dette? Ellers ser jeg for meg at det kan bli vanskelig å bestille dette fra utlandet.

Hele platene i sittebrønnen må byttes ut, da treverket under er pill råttent. Kan det tenkes at noen (for eksempel nordicteak) kan levere ferdige plater med nater og fuger og all ting, som kun skal monteres i båten?

(jeg har kontaktet HR-parts og noen andre, og venter på tilbakemeldinger. Alle erfaringer fra folk som ikke skal tjene penger på dette er imidlertid godt å ta med seg)

Hvordan får de laget stavene? Finnes det ferdige maler fra for eksempel Hallberg rassy på dette?

Jeg har skjønt det slik at de har ferdige maler ja.

Da kommer det nummererte teakstaver, som du må montere selv og nate etterpå.

Hele platene i sittebrønnen må byttes ut, da treverket under er pill råttent. Kan det tenkes at noen (for eksempel nordicteak) kan levere ferdige plater med nater og fuger og all ting, som kun skal monteres i båten?

Nå kjenner ikke jeg til HR29, men i min gamle svenske dame, er det ikke snakk om hele plater. All teak er staver som er skrudd fast en og en og natet til slutt. Så skal alle hullene plugges.

Ikke ta mitt svar som en fasit, da jeg er på usikker grunn. Du får nok et utfyllende svar av HR.

Du kan også søke på "legge nytt teakdekk" i Googlesøkefeltet, så vil du få opp tidligere tråder i Baatplassen ang dette.

(Jeg får flere treff på google enn søkefeltet på siden her

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Nordicteak må ha maler i papp/papir, som de lager ferdige plater av. Så er det bare å montere disse platene i båten. Jeg sendte en forespørsel til de for en stund siden (før jeg selv hadde båt... ) og fikk da en oppskrift på hvordan man skal lage malene og monteringsanvisning. Om du vil se disse er det bare å sende e-mailen din på im, så kan jeg videresende de til deg.

Jeg kjenner ikke til denne leverandøren selv, men de påstår jo at produksjonsansvarlig har jobbet på hallberg rassy og nord west yachts.

Husk at teak finnes i forskjellige kvaliteter. Til utebruk i båt er det veldig viktig at det er teak fra godt voksne trær som er skåret riktig. Såkalt plantasjeteak duger ikke her. Stavene bør heller ikke være for tynne.

Når du fjerner alt råtten treverk, hva er da underlaget som du skla feste teaken på? Dersom underlaget er egnet og du lager nøyaktige maler, bør du kunne få levert dette som ferdige plater, ferdig fuget, som du limer på med Sika. Det er da ikke nødvendig med skruer og plugger el.

Og som jeg har sagt mange ganger før, gjentar jeg gjerne igjen: Teak er IKKE regnskogtre.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Da kommer det nummererte teakstaver, som du må montere selv og nate etterpå.

Nå kjenner ikke jeg til HR29, men i min gamle svenske dame, er det ikke snakk om hele plater. All teak er staver som er skrudd fast en og en og natet til slutt.

Dersom det bare er snakk om i cockpit, er det vel mulig å få laget hele plater ferdig? En for cockpitdørk, en for en benk osv.... og montere dette i etterkant. Det egner seg nok ikke så godt dersom hele dekket skal byttes, nei.

Har bare skummet tråden så langt, men...:

På nye båter har jeg en gang ved "Öppna Varv" sett hvordan de monterte de mindre teakflatene i sittebrønnen: de limes fast som helhet og holdes på plass til limet er herdet vha vakuum. Sånt sett er det nok ikke enkelte staver som de bruker idag, men på forhånd sammensatte elementer.

Etter hva jeg skjønner er treplatene produsert som egne plater. Det er kun treverk i lukene og i platenesom ligger over glassfiberen med et lite mellomrom. Jeg er usikker på hvordan disse er festet da jeg ikke har åpnet opp.

Dette bildet forklarer litt:

teakplate.jpg

Dersom det bare er snakk om i cockpit, er det vel mulig å få laget hele plater ferdig? En for cockpitdørk, en for en benk osv.... og montere dette i etterkant. Det egner seg nok ikke så godt dersom hele dekket skal byttes, nei.

På min (og din arneolav), er det det snakk om staver som er skrudd fast en og en.

cocpit_teak.jpg

Dette er vel kanskje en litt nyere modell? Den virker jo ikke helt lik som bildet ditt, men her må det vel være perfekt å få prefabrikerte plater og montere i cockpit.

Teaken på det bildet, er også skrudd en og en stav. Man ser pluggene om man zoomer inn på bildet.

Meget mulig det blir bra nok med prefabrikerte plater, men jeg er ikke sikker på om jeg ville tatt sjansen.

Det er bevegelser og vridninger i skroget når man seiler, og kan man da være sikker på at platene sitter godt nok om de er limt?

RSL

pettersand:

Jeg skal sende forespørsel ang. pris til HR.

Av nysgjerrighet siden jeg skal i gang med dette: Hvor mye måtte du betale? Gode erfaringer?

Det kan vel lite sammenlignes da jeg fikk gjort det i Tyrkia, men svært fagmessig og fint utført. Det kostet ca 10000 nkr totalt, hel teak på benker og dørk (båt 39 fot).

Det er også et firma på Orust, som har maler til bla. cocpit teaken, tror de heter Brøderna Martinssons båtsnikkeri, eller noe sånt.

De reklamerte på Hr.klubbens sine hjemmesider tidligere i hvertfall.

Har ikke prøvd de selv, men kan være verdt å høre hva de skal ha...

Lykke til

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Det der så jo bra ut Alo 28, riktig fint!

Jeg har hatt en del dialog med HT Yacht Service i Sverige som anbefales av HR, og som tidligere jobbet direkte for dem.

De foreslår at jeg skrur ut de gamle elementene og sender til dem for "kopiering", og at nye elementer sendes til meg for montering.

Pris på ferdige elementer (med teak, plywood, nater og alt) er ca 13 000 NOK. Jeg synes dette høres veldig bra ut og tror jeg vil gå for det.

Noen som har erfaringer med HT Yacht Service?

Eller er det noen som har inspill på måten dette planlegges utført på? Går det greit å få festet de nye platene selv? (de hos HT mener at dette ikke er noe problem, og at alle klarer det med instruksjonene som medfølger)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...