Jump to content

Spørsmål om Ask (planker)


PiperBill

Recommended Posts

Spørsmål om Ask (planker)

 

 

Hei.

 

For mange år siden var det en møbelsnekkerverksted tilknyttet min eiendom. Jeg driver å rydder i loftet over garasjen og da har jeg funnet mange planker av typen ask.

 

Det ser ut som det er 3 - 4 tom tykkelse og 6 - 8 tom bredde, i forskjellige lengder. Veldig tort og fin treverk som har stått lagret i 40+ år.

 

Er det noe verdi i denne typen trematerialer til båtbygging? Hvor kan jeg henvende meg for å få solgt det?

 

 

Cheers

 

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Hulda har skrevet noe om aske her tidligere. Det er et ok materiale. Ble tidligere brukt mye der man trengte stor styrke og ikke for stivt treverk, alt fra skafter på raker etc. til skjeker på hestekjøretøyer. En hel del av de dørtersklene man finner, og som skal være i eik, er egentlig i ask. Ask råtner fortere enn eik, mye fortere. Det er et meget fint materiale. Vurderer å bruke ask eller eik til innredningen av Hulda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...