cruiser Startet 11.November.2010 Del på Facebook Startet 11.November.2010 Bestilte for en tid tilbake ny båt fra norsk båtbygger med levering nå før nyttår. Motoren (en 6 sylindret diesel av anerkjent merke) er nettopp kommet til båtbyggeren fra importør, og så dukker tvilen opp. Motoren er ihht merkeskilt fabrikkert i juli 2008. Merkeskiltet oppe på kjøler er på toppen av alt festet med rikelige mengder sika/lim og tildels overmalt med motorlakk etterpå. Da er spørsmålet til den motorkyndige; skal jeg godta at det i en ny båt settes inn en motor som er 28 måneder gammel? Vet ikke hvilke rutiner produsent/importør har for lagrede motorer, men har motoren stått uten å bli tørnet så lenge kan det neppe være positivt. Skulle noen ha greie på de forbrukermessige forholdene om dette også, så kommenter. Er i tvil... Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 En motor blir vel å anse som ny fra den dagen den blir garantiregistrert, eller første gang den blir tatt i bruk, så lenge modellen er tatt i bruk. Men klart, det kan jo ha kommet oppgraderinger på motor, oppgraderinger på elektronikk osv. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 Jeg så nettopp en tråd på boatdiesel.com hvor en spurte hva han burde gjøre med en motor som hadde stått tolv år i kassen sin. De svarene han får er kanskje ikke relevante for en som har stått i to og et halvt år, men det kan kanskje være interessant lesing uansett. Her er link: http://boatdiesel.com/index.cfm?CFAPP=0&Thread_ID=42498 Men hvis merkeskiltet er festet på en "uvanlig" måte får man jo kanskje mistanke om at den er enda eldre, eventuelt overhalt/reparert...? PS Svarene i linken blir satt usynlig etter en uke eller to for dem som ikke er abonnent. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 Så lenge garantien gjelder fra overlevering ville jeg ikke vært spesielt skeptisk til en 2 år gammel motor. De der bildene fra Boatdiesel.com så jo ikke spesielt fine ut men min svigerfar monterte "ny" BMC/Leyland motor i båten sin for omlag 10 år siden. Denne "nye" motoren var fabrikkny i kasse men hadde stått lagret i 20-25 år.Den ble bare montert ombord og fyrt i gang og han har ikke hatt et snev av problem med den etterpå. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Bitteliten Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 Om dette er en Volvo Penta D serie hadde jeg ikke akseptert en så "gammel" motor med mindre jeg hadde fått garanti for at den har siste type injektorer. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 Den er vel sikkert ny, men jeg forstår godt at du blir i tvil. Det er klart at hvis du har bestilt ny båt med ny motor, så blir man så klart noe misfornøyd når "noe" ser uorginalt ut. Jeg tror ikke på noen måte at motoren er noe dårligere, men det er bare det at det ikke ser ut helt slik du forventer. Da begynner man kanskje å lure Hvis jeg f. eks. skulle kjøpt båten av deg neste år, så tror jeg at jeg ville lurt på hva det er men den motoren siden "merket" åpenbart ikke var sånn da det kom fra fabrikken. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 For å si det enkelt, en ny motor skal ikke se "hjemmemekket" ut. Finn ut hvorfor det ser ut slik det gjør, skal det være slik? Er de andre motorer slik? Videre, hadde ikke akseptert en 2008 modell motor i en 2010 modell båt uten betydelig fratrekk i pris, dog skulle man uansett forsikret seg om at garanti/reklamsjon begynte først å løpe når garantiseddelen ved overtagelse ble fylt ut og registrert, altså 5 år fra du motar varen. Syntes det er god grunn til skepsis her, men jeg vet jo heller ikke hva deres kontrakt sier. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 Jeg vet ikke om det er snakk om en Volvo Penta, og i så fall får du sikkert GARANTI fra Volvo Penta Norge. Men jeg så jo i en annen tråd ang. utenlands-produserte båter (som blir importert med motor i) at VP fabrikken aksepterte GARANTI-saker kun de første tre årene etter at den gikk ut døra deres..... Jeg vet ikke om dette på noe vis kan påvirke deg... Men prisen for bevisbyrde ved eventuelle komplikasjoner kan være veldig høy, så jeg ville sjekket helt sikkert at det var GARANTI (ikke reklamasjonsrett) med full støtte fra fabrikken i to år fra overtagelse eller hva de pleier å ha. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 Jeg ville vært meget skeptisk til dette. Bare tenk på den dagen du skal selge. Hvis kjøper sjekker litt og finner ut at motoren er eldre enn båt, ville ihvertfall jeg reagert og mitt bud ville vært lavere enn om motoren var av samme årsmodell som båten. Men lykke til... Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Kaftein ØL Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 Jeg hadde forlangt betydelig reduksjon i pris eller annen motor! Jeg tror heller ikke den har tatt noe skade av å stå så lenge, men tror du kan risikere at det går utover deg når båten selges. Dessuten tviler jeg på at motorprodusenten/importøren kan levere fra seg en to år gammel motor uten å gi noen form for prisreduksjon til båtbygger. Denne prisreduksjonen er det naturligvis du som skal ha, ikke ekstra profitt som båtbyggern skal få beholde! Hvis det er en Volvo-motor så ha det vel skjedd ganske mange løpende oppdateringer på disse, og da er jeg redd at to år kan være en betydelig årsforskell i forhold til hvilke komponenter som er benyttet og evt. oppgradert. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 Alt som ikke er av metall i motoren kan få redusert levetid og ut fra andres erfaring vet jeg at "langtidslagermotorer" kan gi betydelige problemer med bl.a. lekasjer. Jeg er helt enig i at en betydelig prisreduksjon er på sin plass selv om en til dags dato ikke har opplevd problemer, så kan det vell komme senere. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 "gammelt" er "gammelt", brukt eller ikke. Hva som er å regne som gammelt når det kommer til brukt båtmotorer vet jeg ikke men det jeg vet er at hvis du kjøper overliggende produkter så gjør du ikke det til fullpris. Hvis jeg om 4 år skulle kjøpe denne båten av deg(tenkt situasjon) så ville jeg reagert på at motoren da var 6 år(over 2 år eldre), selv med forklaring med overliggende motor ville jeg regnet med at denne båten var kjøpt rimeligere en samme modell med "ny" motor og derfor regnet med at den ville vært noe billigere en tilsvarende båt med ny motor. I en annen gitt situasjon hvor du og en annen person skal selge identiske båter, i identisk stand men hvor din har en motor som er 2 år eldre ville alle ha valgt den båten med nyest motor hvis prisen var den samme. Så for meg har det ikke vært akutelt å få en overliggende motor og betalt "fullpris", og såfremst ikke det er en del av en avtale så er det vell få personer som godtar å betale fullpris for noe som er "gammelt". Et eksempel til som er hentet fra mc(motorsykkel ja, huff, også blandt båtentusiaster ;)værdenen: Overliggende 4t mc hos jannismotorshop, koster 64900kr mot ny-pris på 78900kr... Du kan også spare penger på overliggende båter, se http://www.motor-teknikk.no/index.php?id=6&nid=5 28000kr spart på overliggende båt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.