Jump to content

Utveksling på 280 drev


KSE

Recommended Posts

Er øvre veksel likt på alle 280 drev?

 

Ja!

 

Kan man flytte undervannshuset fra et 2,15:1 drev over på et 1,61:1 drev?

 

Ja!

 

Har hørt et rykte om at øvre veksel ikke er likt på 2,15:1 drevet i forhold til 1,61:1 og 1,89:1.

 

Nei!

Kan være forskjell på lengden på vertikalakselen. løses med lengre skjøtehylse!

 

Husk at det må skimses på nytt, samt nye pakninger ved bytte av nedre girhus!

Annen olje dersom det byttes fra SP til DP!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk Adeneo.

 

Jeg har et 1,61:1 drev med litt ulyd og vibrasjon fra (ved svinging). Så har jeg et 2,15:1 liggende som jeg lurte på om jeg skal bytte over øvre veksel fra. Så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg Fjord 21DC.

 

 

Når jeg vinterkonserverte i høst sjekket jeg lyd. Hørte da litt lyd fra øvre del av drevet. Regner med at lager i øvre veksel kanskje må skiftes, eller enda verre hele giret.

 

MEN, etter å ha tatt av drevet synest jeg ikke det virket så galt. Litt slark (tar ikke i propellen med en gang jeg vrir på knuten). Vet ikke om det skal være sånn... Og lite eller ingen lyd. Skrudde så løs øvre veksel. Med det resultat at jeg ikke kunne høre noen lyd fra øvre veksel lenger. Men det er litt lyd i resten av drevet når jeg vrir på propell...

 

Lager og/eller gir i undervannshus er kanskje slitt?

 

Nå er jeg litt i stuss.... :confused:

 

Jeg skiftet begge lagrene i svinghjulshuset i fjor. Så lyd/vibrasjon kan ikke skyldes gimballagrene. MEN jeg har sett at avrettingen nok ikke er helt 100%. Sideveis er motor trolig OK opprettet, men den er nok ca 3mm utav for vannrett akse (motor må litt opp eller ned i forhold til drevaksel/knute). Jeg har ikke fått målt avvik nøyaktig enda.

 

Kan denne (forholdsvis lille?) avrettingsfeilen være hele årsaken til problemet mon tro, og drevet er helt OK?

 

Det kunne vært interessant å høre hva dere mener om det. Jeg har nemlig fått pris på skifte av øvre og nedre lagre i drev. Og det koster MANGE båtpenger! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg har et 1,61:1 drev med litt ulyd og vibrasjon fra (ved svinging).

 

Dersom ulyden er bare ved svinging, eller markant større ved svinging, så er det 99% sikkert at det har noe med drivknuter å gjøre.

Drivkutene kan være dårlige selv om man ikke kjenner slakk i de, det skal veldig lite til, ett lite hakk eller en ripe i ett kryss, som man ikke ser før kryssene er tatt ut kan være nok, så jeg vil anbefale å kanskje begynne med å bytte kryss, ettersom det kun er snakk om småpenger i forhold til å demontere girhusene.

 

Når jeg vinterkonserverte i høst sjekket jeg lyd. Hørte da litt lyd fra øvre del av drevet. Regner med at lager i øvre veksel kanskje må skiftes, eller enda verre hele giret.

MEN, etter å ha tatt av drevet synest jeg ikke det virket så galt. Litt slark (tar ikke i propellen med en gang jeg vrir på knuten). Vet ikke om det skal være sånn... Og lite eller ingen lyd. Skrudde så løs øvre veksel. Med det resultat at jeg ikke kunne høre noen lyd fra øvre veksel lenger. Men det er litt lyd i resten av drevet når jeg vrir på propell...

 

Nå er det vanskelig å si noe om hvor lyd i drevet kommer fra uten å ha hørt det, og sjekket litt på egen hånd.

Har du forsøkt å svinge drevet til siden mens det står i nøytral, og er lyden lik da.

Drivakselen og gearene i øvre girhus går jo rundt hele tiden, så ofte er lyden der også i nøytral, selv om det ikke trenger å være slik. Enkelte ganger må det belastning til, som man bare får når propellen har motstand i vannet.

Det er normalt litt lyd fra gearene når disse spinner, slik at det er ikke sikkert det er noe galt selv om man hører litt lyder fra drevet, men jeg regner med at dette er noe du har merket deg som har kommet etterhvert.

Det er heller ikke unormalt at det er vanskelig å høre ulyder ved å rotere for hånd, eller når båten står på land, ettersom det gjerne skal mer fart og motstand til før det blir slik at man kan høre ulydene, det er heller ikke unormalt at det er litt slakk fra drivaksel til propellaksel, ettersom gearene skal i inngrep og konet skal gripe tak, så er det litt å gå på dersom man rotere frem og tilbake for hånd, til en viss grad.

 

Lager og/eller gir i undervannshus er kanskje slitt?

 

AQ280 er ett veldig slitesterkt drev, men på din motor som sannsynligvis er en bensin V8'er eller kanskje også en diesel, så er det mye krefter ute å går, og ting blir slitt.

Som regel holder gearene veldig godt, og lagrene i selve drevet også, det er som regel kryss, lager i svinghjulskåpe, dobbeltlagerboksen, propellaksel lageret e.l. men det skjer selvfølgelig at andre ting går i stykker også!

 

Jeg skiftet begge lagrene i svinghjulshuset i fjor. Så lyd/vibrasjon kan ikke skyldes gimballagrene. MEN jeg har sett at avrettingen nok ikke er helt 100%. Sideveis er motor trolig OK opprettet, men den er nok ca 3mm utav for vannrett akse (motor må litt opp eller ned i forhold til drevaksel/knute). Jeg har ikke fått målt avvik nøyaktig enda.

 

Kan denne (forholdsvis lille?) avrettingsfeilen være hele årsaken til problemet mon tro, og drevet er helt OK?

 

Det kunne vært interessant å høre hva dere mener om det. Jeg har nemlig fått pris på skifte av øvre og nedre lagre i drev. Og det koster MANGE båtpenger! :headbang:

 

Det kan være bare å rette opp motoren, men det kan også være svinghjulslagrene som er gått igjen fra skjev belastning, det skal ikke alltid så mye til.

Jeg regner med du vet hvordan man retter opp motoren, og jeg har skrevet noe om det her på båtplassen før, hvis ikke er det bare å spørre!

 

Det å bytte alle lagrene i drevet hos en VP forhandler vil vel koste mer enn ett nytt drev, og jeg vil vært tvilsom til at de i det hele tatt fikk all skimsing og forspenning riktig, da det er mye som skal stemme ved en full demontering av slikt drev, og det er ikke mange VP forhandlere som har kompetanse til å skru på så gamle drev lengre. Jeg har intrykk av at mange av de gamle ringrevene som holdt på med dette den gangen det var nytt nå har sluttet, og at mange av de yngre mekanikerene ikke engang har åpnet ett slikt drev, men det finnes selvfølgelig unntak.

 

Å gjøre det selv er også en utfordring, ettersom det krever stor nøyaktighet og en del spesialverktøy dersom alle lagre skal skiftes.

 

Jeg ville forsøkt å rette opp motoren skikkelig, i utgangspunktet skal avviket være maks 2mm, men jeg ville forsøkt å få det enda litt bedre, så hadde jeg tatt ut kryssene, og byttet de ved den minste antydning til riper, hakk eller slitasje.

 

Nå er det ikke alltid like lett å sjekke lagrene i svinghjulskåpen, ettersom du ikke har noen gimbal men lagrene står rett i kåpen.

Akselen roterer heller ikke fritt ettersom den står fast i svinghjulet, men dersom det skulle være disse som av en eller annen grunn begynner å bli dårlige allerede, noe som er lite sannsynlig ved ett avvik på 3mm, som er såpass lite at det normalt ikke vil slite ut lagrene, så vil det også forverre seg raskt.

 

En annen ting å huske på er å ta ut skruen i toppen av svinghulskåpen og sette inn en smørenippel(som kan være vanskelig å få tak i med rette gjengene) og fylle lagerrommet i svinghulskåpen skikkelig med fett.

 

Dersom det til våren fortsatt er ulyder, så er i hvertfall de vanligste feilene eliminert, og man kan se nærmere på gearhusene. Det vil sannsynligvis bli billigst å finne noe brukt i stedet for å koste på det som er der, men man vet heller aldri hva man får ved kjøp av 20-30 år gamle båtdeler, så jeg ville fått noen andre enn VP som har peiling på slikt til å se på girhusene i såfall, dersom det skulle vise seg å være noe galt med de!

 

Forøvrig kan for eksempel kryss kjøpes andre steder enn VP mye billigere, og de er som regel av like god kvalitet. Jeg mener det er Hardy Spicer som lager kryssene for Volvo. Så å si alle lagre er av merket SKF, og kan bestille av en SKF forhandler for hale prisen av VP osv.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk igjen Adeneo. Dette er til stor hjelp!

 

Knuten var ny i fjor. Ser like ny ut nå, etter en sesong.

 

Ja, lyden er der også i nøytral. Som sagt sjekket jeg dette ved konservering på land. Hørte lyd i fra drevet ved svinging, i fri, mens jeg kjørt ferskvann gjennom motor.

 

Ja, lyden har kommet litt etter hvert. Har tenkt litt på det om lagrene i svinghjulskåpen er slitt igjen, som følge av feil i oppretting.

 

Hva mener du med dobbeltlagerboksen?

 

Å bytte lager i drev har vist seg uaktuelt. Dette grunnet høy pris og at jeg ikke tør å gå på den jobben selv. Litt for ukjent terreng + mangler spesialverktøy.

 

Jeg skal forsøke å forbedre oppretting, og så skal jeg skaffe meg et drev til med samme utveksling. Fremgangsmåte for oppretting har du jo beskrevet på ypperlig vis tidligere. Smørenippel på svinghjulshuset har jeg allerede fått på plass (etter mye om og men med gjenger som du sa).

Link to post
Share on other sites

Når spaken står i nøytral roterer kun motoren, svinghjulet, de to lagrene i svinghjulskåpen, akselen i svinghjulskåpen, drivakselen med knuter(1) som i enden har to lager i en "boks"(15) og ett gear helt i enden, gearet på enden av drivakselen spinner to gear(3) inne i drevet som spinner på nålelager.

Utover dette er det ikke noe nedover i drevet som beveger seg når det står i nøytral, så det skulle være rimelig å tro at problemet ligger i en av disse tingene som er nevnt over?

 

aquamatic_drev_cutout.jpg

Link to post
Share on other sites

Det har du selvsagt helt rett i. Det er enten lagre i svinghjulshus (igjen), eller gir/lager i drevets øvre veksel. Knuten er jeg rimelig sikker på at er 100%. Dette fordi den var ny i fjor, og ikke har synlige skader etter kun 1 sesong.

 

Jeg begynner å helle mot at oppretting er årsaken til hele problemet, og at drevet er helt OK (eller i hvert fall brukbart, det er jo ikke nytt akkurat...). Men det får tiden vise.

 

Uansett har jeg kjøpt meg et "reservedrev", også det brukt. Men som Volvo Penta mekaniker går god for. Han er imidlertid også selger av drevet... Men det er verkstedet hvor han jobber som har hatt service på det hele tiden, så han kjenner tilstanden på det (det er en kunde av de som har eid det). Velger å stole på at det er brukanes.

 

Det var en genial tegning du hadde der Adeneo. Er det noen sjans for at du kunne sendt meg en kopi i oppløsning som egnser seg for lesbar utskrift?

 

PS! Trenger vel ny pakning nå når jeg skal montere øvre veksel igjen på drevet? Ellers tar jeg sjansen på at drevet er Ok. Skulle det vise seg at det fortsatt er lyd etter skikkelig oppretting av motor, får jeg prøve med "nytt" drev. Hvis det ikke går får ta ut motor igjen og sjekke/skifte lagre i svinghjulshus.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...