Bitteliten Startet 11.November.2010 Del på Facebook Startet 11.November.2010 (redigert) Ynglingen vår lider av et relativt enkelt cocpit trekk og et par litt gamle tetninger på dekksgjennomføringer samt et par åpne borrede hull i dekket som gjør at masse regnvann legger seg i den doble bunnen. Ikke værre enn at vi med en håndpumpe kan pumpe det ut - men det tar 10 minutter og er både kjedelig og det som kanskje værre er Så jeg ser etter en velfungerende lenseanordning. Båten har ikke batteri ombord, og jeg ser vel ikke for meg at vi skal installere det for å få en fungerende lenseanordning heller. Båten ligger fortøyd i beskyttet havn med lite trafikk forbi båten vår , så en slik "bølgedrevet" pumpe ser jeg ikke for meg fungerer. Av samme årsake er jeg litt skeptisk til denne nye pumpa som kan festes på fortøyningstauet også Men vi har 220V på brygga og kan kanskje bruke en 220V pumpe. De pumpene jeg har sett har da flottør og er ganske store i diameter. Dette vil ikke fungere hos oss da vi bare har små inspeksjonsluker ned i dobbelbunnen vi kan lense ut av. Finnes det noen OK 220V pumper som det går an å koble slanger på slik at vi kan strekke slangene dit vi trenger? Et alternativ er kanskje de nye solcelle drevne lensepumpene - men da må vi ha en med eksternt panel tror jeg - og de koster jo en del (3000 kroner kanskje) http://www.seajoule.com/pumpr.htm Så alle forslag mottas med stor takk - det er en liten nøtt for oss dette her - som jeg håper noen av dere kan hjelpe oss å knekke Båten skal forøvrig på land i år - i motsetning til i fjor. I fjor vinter hadde vi ambisjoner om å seile litt i det fine vinterværet. Slik gikk det Redigert 11.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 Ut fra min erfaring kan du, som du er inne på, glemme bølge-drevne pumper. 220V pumper er ikke selvsugende, så det fungerer ikke med slange. jeg ville brukt en vanlig båtpumpe, sjekk tilbudskatalogen til Maritim, de har et sett fra Rule som inkl. bryter. Skal ikke mye til å drenere ut regnvann så en Rule 360 holder lenge. En fordel med liten pumpe da den ikke trekker så mye strøm og kan drives fra 'dum' 12V lader, altså en sånn billig sak uten elektronisk styring. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2010 Takk Ingar ! mener du at jeg ikke treger batteri mellom batterilader og pumpa? Jeg er klar over at 220V pumpe ikke er selvsugende - men det er OK. Vi tenker først og fremst på en løsnign der vi kan lense båten før vi skal ut eller når vi kikker nedom om det har regnet mye - det er ikke så farlig om det ligger vann i båten når den ikke er i bruk. Noen med erfaring med disse? http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Vanningspumpe-BP/ http://www.jula.no/hagepumpe-53-l-min-800-w-137321 denne er jo lagd for å tåle vann - kan den funke? http://www.jula.no/bassengpumpe-19-l-min-134057 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 de vanningspumpene er ikkje sjølsugende før de fylles med vann manuelt og er dermed ubrukelige til slikt. Om luka er for liten til å stikke en ordinær lensepumpe gjennom så du bare kan stikke en slange nedigjennom når du skal lense så må vel en impellerpumpe av et slag fungere. Finnes som alt ifra drillpumpe til 50 kr. til fiks ferdige til en tusing og opp. Desse fåes i 12v, du har ikkje batteri men om du har en batterilader så kan du bruke den som strømforsyning som nevnt lenger opp. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2010 (redigert) de vanningspumpene er ikkje sjølsugende før de fylles med vann manuelt og er dermed ubrukelige til slikt. Fungerer disse pumpene på noen annen måte enn de bensindrevne pumpene som feks redningsskøytene bruker? Merk at jeg ikke ser etter konstant lensing - jeg ser etter en 220V pumpe med slager som vi kan tømme båten hver gang vi skal bruke den. Redigert 13.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Jeg har brukt en selvsugende pumpe 12 V med et lite 12V 7A batteri - varer lenge. Kobles kun til når jeg er i jolla, men en nivåbryter kan jo også kobles til. Drillpumpe på en batteridrill vil også fungere, drillen lader du hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2010 Drillpumpe er testet - men det er ganske mye vann - så drillene går ganske varme En løsning er helt klar å ha en liten 12V pumpe og et litet MC batteri eller noe sånt. Men da snakker vi fort 1500 kroner totalt - det synes jeg er dyrt til denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 (redigert) det veit eg ingenting om. Har hatt en sånn biltemasak og den suger kun når fyllt med vann først. Har lufteskrue på pumpehuset til å fylle vann i. Og for at dette i det heile skal funke med litt løftehøgde må en ha stuss med tilbakeslagsventil på i enden av sugeslangen ellers får en ikke fylt den med vann med dertil manglende resultat Redigert 13.November.2010 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2010 (redigert) De bensinpumpene jeg har "tukla" med fyller man først opp tanken med vann - så suger den som bare det. Er det samme prinsipp? Det er jo enklet å ha en liten pøs å fylle opp tanken med. Vann har vi jo nok av - slange på brygga Eller kanskje slike hagepumper kan være en løsning? VI kan jo godt ta med oss pumpa i bilen om det trengs. Redigert 13.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Jeg brukte en av de minste nedsenkbare 12V-pumpene til lensing av jolle. Den trakk ca 3A. Hadde 7Ah batteri til dette som var rikelig. Kunne teoretisk lense sammenhegende i en time. Tok det med hjem for lading 1-2 ganger i løpet av sommeren. Utfordringen var å få pumpa til å stå p.g.a. at slangen jeg brukte var stiv. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
GTholt Svart 12.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2016 xxxx xxx xxxxx xxx xxx xxxxx x xxxxx xx xxxxx xx xxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx xxxxxxxxx xxx xxxxxxxxx xxxx xxx xxxxxxx xxx xxx xxx xxxxx xxxxxxxxx xx xxxxxx xxxx xxx xxx xxxx xxxxx xxxxxx xxxxx xx xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxx xxxxxx xxx xxx xxxxx xxxx xxxxxxx xxxxx xx xxx xx xxxx xxxxxxxxxx xx xxxxxx xx xxxxxxxxxx xx xxx xxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Kommentar fra moderator: Søppelpost slettet Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 13.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2016 Her er en oppladbar variant http://www.westsystem.no/p/4929/rule-aqua-charge-aq500 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.