Jump to content

VHF praktisk problem


Suzuki

Recommended Posts

heisann

har en SIMRAD RT 1200 installert i Jokeren. Denne sitter ved kartbordet, som seg hør og bør.

Men - jeg kunne tenkt meg en mikrofon ute, i tillegg til den som sitter inne.  Det finnes jo utgang for extern høyttaler, men noe system for 2 håndsett finnes ikke.

 

Jeg ønsker derfor å lage et system med en "vendebryter" som kan veksle mellom "inne" og "ute" mikrofon. Det  finnes tilsvarende systemer til dyre VHF er, men det er ikke lagt inn funksjon for noe sånt på de "rimelige".

 

Derfor håper jeg LarsH. eller noen av dere andre elektronikkfantaster kan bidra med inspill.., hva trenger jeg, hvordan lager jeg dette, evt. finnes noe som kan tilpasses og brukes.. ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

ELFA har jo det meste, men om de har monofoner er jeg ikke sikker på.

 

Via jobben så har jeg erfaring med flere modeller av ICOM og TelePort 9 (TP9), her bruker vi bare orginale monofoner. Simrad har også slike monofoner til enkelte modeller.

 

Skal sjekke litt på ELFA.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

hvor kan jeg finne et koblingsskjema til den SIMRADEN tro ?

Hos Simrad??

 

Du kan selvfølgelig løse problemet på en enkel og brutal måte. Kjøp et ekstra telefonrør (hos Simrad?), klipp ledningen på det gamle og sett en flerpolet vender på kabelen og telefonrørene valgbart ut fra venderen!  :yesnod:

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hmm - finner ikke noe skjema jeg LarsH...... Synes forresten ikke ideen din var så brutal. Man behøver vel ikke klippe ledningen heller, kan lage en Y - ledning med inn til apparatet, og to utganger, en til hver mike som velges av "flerpolet bryter". Og hva slags "flerpolet bryter" trenger jeg egentlig ? Og hva slags kabeltype, som samtidig er skjermet..

 

Suzuki - litt for mange år siden grunnkurs elektro gitt...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

hva slags "flerpolet bryter" trenger jeg egentlig ? Og hva slags kabeltype

Her går det ikke noe strøm av betydning, så en billig småsignalvender fra ELFA med like mange poler som ledere i kabelen. Kabeltype? Tilsvarende den du har til "talatuten" nå.

 

Men hør litt med Simrad først. På min Sailor RT2048 er det mulig å koble til flere "talatuter". Er du sikker på at det ikke er mulig for Simraden også, eller tror du det bare?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her går det ikke noe strøm av betydning, så en billig småsignalvender fra ELFA med like mange poler som ledere i kabelen. Kabeltype? Tilsvarende den du har til "talatuten" nå.

 

Men hør litt med Simrad først. På min Sailor RT2048 er det mulig å koble til flere "talatuter". Er du sikker på at det ikke er mulig for Simraden også, eller tror du det bare?

 

Lars H.

Har maila Simrad flere ganger, uten hell. Skal forsøke meg igjen en dag, men jeg ser det finnes et "sett" med saker, tror det er no automatiske omkoblere osv. Dette er grisedyre saker, dyrere enn radioen..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har maila Simrad flere ganger, uten hell.

Er du som meg blitt helt "datablind"? Hva med en gammeldags telefonsamtale til serviceavdelingen?  :wink:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er du som meg blitt helt "datablind"? Hva med en gammeldags telefonsamtale til serviceavdelingen?  :wink:

 

Lars H.

hehe - ja datablind er vel rette ordet.. det er alltid så lett å sette ned noen ord på en mail, hive den avgarde så kan mottaker svare i ro og mak. Føler ikke jeg forstyrrer noen når jeg gjør ting på den måten heller, for ofte haster ikke mine forespørsler, bare jeg får svar en gang...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er noe problem å sammenkople høytalerne på to monofoner.

Hvis konstruksjonen er slik som på våre VHF'er(Jotron's) og endel andre monofoner, er PTT bryteren koplet i serie med mikrofonen, og når VHF'en merker at det blir lavohmig på microfoninngangen, starter senderen. Dette kan jo enkelt måles med et multimeter på "ohm" område. Hvis det jeg sa over er tilfelle kan de to microfonene sammenkoples, da de to PTT bryterne (Sendeknappene) ikke vil være inntrykket samtidig.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

for ofte haster ikke mine forespørsler, bare jeg får svar en gang...

Vi er nok litt ut på viddene nå, men du traff spikeren på hodet. Og haster det ikke for deg, haster det jo ikke for mottageren å svare! Dermed, klask, nederst i bunken.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi er nok litt ut på viddene nå, men du traff spikeren på hodet. Og haster det ikke for deg, haster det jo ikke for mottageren å svare! Dermed, klask, nederst i bunken.

 

Lars H.

Og da drister jeg meg til å si dårlig kundebehandling..

 

For at det ikke haster, er ikke det samme som at jeg ikke trenger svar i det hele tatt....

 

Sendte mail til X bilfirmaer, med konkrete forespørsler om km. stand, servicer, antall eiere, tilstand på dekker og andre helt konkrete spørsmål på bruktbiler jeg var på jakt etter.

Fullt navn, mailadresse, telefonnr. både privat, på jobb og faks var selfølgeglig notert opp.

 

Et ( 1. ) firma svarte. Mogens Auto på Notodden. Fikk solgt bil gjorde de å, selv om prisen sikkert ikke var den absolutt laveste. Men servicen var absolutt på topp...

 

 

 

Suzuki - har et horn i siden til mange firmaer om dagen.. :wink:

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere med stort hell koblet audiolinjer til mic og høyttaler i paralell uten noen form for vendebryter. Det fungerer greitt på sending, da stort sett alle nøklingsbrytere også bryter mic-linjen i tillegg til den "vanlige" nøklingen. Nøkling slik det er beskrevet ovenfor for Jotron apparater er ikke tilfelle for hverken Sailor, Simrad eller de Icom modellene jeg har vært borti, men uansett fungerer det jo i prinsippet likt. Problemet blir på høyttalersiden. Der vil to høyttalere i paralell forårsake halve impedansen av det VHF en er laget for å se. Dette kan resultere i to ting. Enten blir bare lyden litt lavere - da er det bare å skru opp, eller så blir lyden tilnærmet "normal" ved at VHF'en dyttet dobbelt så mye strøm ut. (Effekt er jo som kjent produkt av strøm og spenning, og spenningen halvveres når motstanden blir det halve. For å få samme effekten må dermed strømmen dobles) Dette er ikke sikkert VHF'en liker. Da kan det være lurt å sette en motstand på litt mindre enn høyttaler impedansen i sere med denne.

 

Men! er det snakk om et håndsett og ikke en vanlig høyttaler så er disse oftest høy-ohmige. Dermed tror jeg at du slett ikke vil merke noe som helst ved å koble disse i paralell!

 

Når det gjelder effekt og dB-signalnivå betraktninger kan jo dette gjøres teoretisk, men uansett løsning ser det jo ut til at du planlegger å kjøpe et håndsett til, så da kan du begynne med det enkle.

 

Kom på en siste løsning: Bruk høyttaler utgangen på VHF'en til å montere en høyttaler ute. Dermed påvirkes ikke håndsettet inne. Kjøp en enkel mikrofon (mye enklere og billigere enn et komplett håndsett) og monter denne i paralell men mic-delen av håndsettet inne. Denne vil som tidligere beskrevet ikke påvikre mic'en inne. Dermed løst?

Oso

Link to post
Share on other sites

Fra gammelt av, var det ulovlig å "mekke" på VHF av ikke-autoriserte.... (Hadde visstnok med sikkerhet å gjøre.)

Ville sette på ekstra høytaler på VHF-en min og ha en vanlig PTT (push-to-talk) mikrofon i tillegg. Men dette fikk jeg ikke lov til; "Det er et lukket offentlig nett" ble det sagt., "og slikt utstyr skal ikke endres".

Er det endret på dette nå??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Fra gammelt av, var det ulovlig å "mekke" på VHF av ikke-autoriserte.... (Hadde visstnok med sikkerhet å gjøre.)

Ville sette på ekstra høytaler på VHF-en min og ha en vanlig PTT (push-to-talk) mikrofon i tillegg. Men dette fikk jeg ikke lov til; "Det er et lukket offentlig nett" ble det sagt., "og slikt utstyr skal ikke endres".

Er det endret på dette nå??

Neppe ...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Marvin skrev: Er det endret på dette nå??

Neppe ...Suzuki

Men ingen ville NEPPE bry seg!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Og hva mener JE her tro ?

 

Og en ting til JE; Quoting foregår UNDER inlegget du siterer. Svarer du på sitat først, blir det som å lese oppover på en side. Dette har forundret meg lenge, men ser nå at du gjør dette konsekvent. Det er feil, og skaper unødig forvirring. Så om du gidder, så skriver du UNDER den du siterer. Sånn som alle andre gjør..   :wink::lol:

 

Selv om dette på ingen måte er en newsgroup, er kjørereglene langt på vei de samme. Jeg tillater meg å linke til site som omhanler dette med quoting på NEWS, synes den langt på vei forklarer det som er poenget, nemlig å skape "orden" i tråden, og at man lett kan lese "kronologisk" Håper du ikke tar det ille opp.., for det er vennskaplig ment..

http://home.online.no/~vidaandr/news/OBSquoting.html

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Det jeg MENTE å poste var en løsning på ditt tekniske problem.

Men nå har jeg brukt nok tid på å fortelle deg at jeg IKKE endrer min måte å svare på, siden dette synes mer viktig for deg.

 

For meg er det helt logisk at mitt svar er mer av prioritet enn merket tekst og dermed vises først.

Hva jeg svarer på kommer jo frem av subjektet.

 

Nyhetsgrupper har jeg lest for lenge til ikke å ha merket meg at selv merkingen i dette forumet ikke følger retningslinjer fra nyhetsleserne i internett's barndom.

 

Hvis en REGEL i forumet sier det du hevder vil jeg vurdere om jeg endrer merkingen eller kutter ut forumet.

 

mvh jan

 

Og hva mener JE her tro ?

 

Og en ting til JE; Quoting foregår UNDER inlegget du siterer. Svarer du på sitat først, blir det som å lese oppover på en side. Dette har forundret meg lenge, men ser nå at du gjør dette konsekvent. Det er feil, og skaper unødig forvirring. Så om du gidder, så skriver du UNDER den du siterer. Sånn som alle andre gjør..   :wink::lol:

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

akkurat.

 

Takk for synspunkter. Du torpederer altså med vitende og vilje en "felles" standard for sitering / quoting. Dette dreier seg om folkeskikk, enkelt og greit. Du kjører vel ikke på feil side av veien fordi det passer DEG best ? I tillegg blir du sur, og sletter ditt inlegg..

 

Makan.. :wink::lol:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Her er det nok noe annet som ligger bak enn ubetydelige quote-regler.

 

Jeg har ikke planer om å være hvermansen hvis det ikke skader andre og det kan jeg ikke

se at min quoting skulle gjøre.

 

Jeg torpederer ingen ting, fordi jeg alltid har quotet på samme måte i dette forumet.

 

Sur er jeg ikke og ikke har jeg slettet noe innlegg heller.

 

Fant bare ut at jeg ville bruke tiden på noen andre som ikke henger seg opp i ubetydeligheter.

 

fortsatt MVH jan

 

 

 

akkurat.

 

Takk for synspunkter. Du torpederer altså med vitende og vilje en "felles" standard for sitering / quoting. Dette dreier seg om folkeskikk, enkelt og greit. Du kjører vel ikke på feil side av veien fordi det passer DEG best ? I tillegg blir du sur, og sletter ditt inlegg..

 

Makan.. :wink::lol:

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Her er det nok noe annet som ligger bak enn ubetydelige quote-regler.

 


Påstand 1. du ikke har dekning for  

 

Jeg har ikke planer om å være hvermansen hvis det ikke skader andre og det kan jeg ikke

se at min quoting skulle gjøre.

 


Ingen har forlangt du skal være "hvermansen"

 

Jeg torpederer ingen ting, fordi jeg alltid har quotet på samme måte i dette forumet.

 


Du bryter fortsatt med god folkeskikk

 

Sur er jeg ikke og ikke har jeg slettet noe innlegg heller.

 


Du slettet ditt innlegg vedr. kobling av ledninger  

 

Fant bare ut at jeg ville bruke tiden på noen andre som ikke henger seg opp i ubetydeligheter.

 


Greit.  

fortsatt MVH jan

Men quotinga di er fortsatt feil. Selv om du forsvarer deg med at " du kan gjøre som du vil, blir den ikke mer rett for det. Ikke tror jeg at jeg er den eneste som reagerer heller, har sett at andre har reagert tidligere, men ikke giddi å bry meg. Når du sier at du gjør det for å "skille deg ut" og at du kan "gjøre som du vil", blir jeg litt indignert. Men ikke mer. For det gidder jeg ikke.

 

Gudd løkk, i din EGNE verden

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...