Jump to content

Plassere luftvarmer i motor rom i bavaria 36 seibåt?


Akoya 1

Recommended Posts

Jeg har en bavaria seilbåt. Der er det en Eberspächer luft varmer med luftrør til alle rom. Den er plasert i rommer helt akter ut.akterspeilet. Den står i et rom som ikke skal varmes opp Jeg synes det blir lite varme som kommer til "nytte" Jeg trur det er lurt å sette den i motor rommet. Da vil den varme opp luften som er i salongen. Nå varmer den opp luft som kommer uten fra. Eller er det noe bedre forslag. Hvor lang kan eksos slangen være.

Redigert av Akoya 1 (see edit history)

Maxi 95 Bavaria 36

Link to post

Jeg ville la den være der den er men isolere varmluftslangen frem til første utløp og ved behov også videre. Dette gir god effekt på varmen som tilføres båten. Ferdig isolasjonsstrømpe for 90mm slange får du kjøpt hos f.eks. www.seatronic.no. Den leveres i 4 meter lendgde. Maks. lengde på eksosslange tror jeg er ca. 1,8 meter.

Link to post

Å trekke luft fra motorrommet kan medføre at du får lukten fra varm motor inn i salongen.

Hos meg, står den også i et stuerom helt bak og jeg synes det er praktisk med et slikt varmt og tørt stuerom.

Etter et uheldig valg av måte å isolere varmluftsslangen ut fra brenneren, fikk jeg lukten av smeltet plast inn i salongen og den lukten tok det veldig lang tid å bli kvitt. La brenneren få mest mulig "Frisk" luft, er min annbefaling.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Hei,

 

Har selv samme båt med den aktuelle varmeren (5kw) montert på samme sted og opplever god varmeeffekt, selv nå på kalde vinterdager.

 

Riktignok er det to ting som hjelper mye:

- som nevnt, isolere rørene

- sørge for at varmeren får NOK luft. Om du har et rør som går bort til en gjennomføring, sørg for at gjennomføringen slipper inn nok luft med liten motstand.

Link to post

Som andre sier, Isoler varmluft røret/slangen fra varmeren. Det er spesielt viktig gjennom "kalde" rom. Var det ikke båtmagasinet som hadde en reportasje/test på dette i siste nummer. Der sto en del nyttige tips og måleresultater før/etter isolering. Unngå varmer i motorrom, du risikerer å få unødig motorstøy gjennom varmluft slanger. En annen ting er lukt, litt dieselsøl ved filterskift (eksempelvis) er ikke noe særlig å få fra varmeren. Bedre å la den stå der den er og isolere godt.

Link to post

Ville heller ikke flyttet varmeren fra der den står. Men, pass på at ingen tau, slanger e.l. kan komme borti varmeren og smelte. En Bavaria nabobåt fikk for et par år siden et uhell med dusjslangen som etter bruk i cockpit kveilet seg over varmeren i stuerommet og smeltet. De satte en rist rundt varmeren etterpå så det ikke skulle skje igjen.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post

Har selv prøvd å isolere slanger. synes ikke jeg merket stor forskjell. Best resultat har vært å flytte utblåserdysen nærmere varmeren, den trenger jo ikke stå midt i salongen. Kortest mulig slange, og minst mulig skarpe svinger på slangen så får luften god fart, er min personlige erfaring for et velfungerende varmesystem. En bør vel og vurdere om det er nødvendig med slanger inn til alle kabinene, dette er med på å bremse luftstrømmen i rørene. Hvis du får varmet opp salongen raskt så er det bare å ha cabindørene åpen for å slippe inn varmen til sovecabiner. Funker bra i en seilbåt hvor salong og sovekabiner ligger tett på hverandre. Greit med rør inn til badet som ofte blir brukt som tørkerom.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...