Akoya 1 Startet 11.November.2010 Del på Facebook Startet 11.November.2010 (redigert) Jeg har en bavaria seilbåt. Der er det en Eberspächer luft varmer med luftrør til alle rom. Den er plasert i rommer helt akter ut.akterspeilet. Den står i et rom som ikke skal varmes opp Jeg synes det blir lite varme som kommer til "nytte" Jeg trur det er lurt å sette den i motor rommet. Da vil den varme opp luften som er i salongen. Nå varmer den opp luft som kommer uten fra. Eller er det noe bedre forslag. Hvor lang kan eksos slangen være. Redigert 11.November.2010 av Akoya 1 (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36 Link to post
Lazyjack Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 Jeg ville la den være der den er men isolere varmluftslangen frem til første utløp og ved behov også videre. Dette gir god effekt på varmen som tilføres båten. Ferdig isolasjonsstrømpe for 90mm slange får du kjøpt hos f.eks. www.seatronic.no. Den leveres i 4 meter lendgde. Maks. lengde på eksosslange tror jeg er ca. 1,8 meter. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 12.November.2010 Del på Facebook Svart 12.November.2010 Å trekke luft fra motorrommet kan medføre at du får lukten fra varm motor inn i salongen. Hos meg, står den også i et stuerom helt bak og jeg synes det er praktisk med et slikt varmt og tørt stuerom. Etter et uheldig valg av måte å isolere varmluftsslangen ut fra brenneren, fikk jeg lukten av smeltet plast inn i salongen og den lukten tok det veldig lang tid å bli kvitt. La brenneren få mest mulig "Frisk" luft, er min annbefaling. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
glad Svart 12.November.2010 Del på Facebook Svart 12.November.2010 Hei, Har selv samme båt med den aktuelle varmeren (5kw) montert på samme sted og opplever god varmeeffekt, selv nå på kalde vinterdager. Riktignok er det to ting som hjelper mye: - som nevnt, isolere rørene - sørge for at varmeren får NOK luft. Om du har et rør som går bort til en gjennomføring, sørg for at gjennomføringen slipper inn nok luft med liten motstand. Sitér dette innlegget Link to post
Kjapp33 Svart 12.November.2010 Del på Facebook Svart 12.November.2010 Som andre sier, Isoler varmluft røret/slangen fra varmeren. Det er spesielt viktig gjennom "kalde" rom. Var det ikke båtmagasinet som hadde en reportasje/test på dette i siste nummer. Der sto en del nyttige tips og måleresultater før/etter isolering. Unngå varmer i motorrom, du risikerer å få unødig motorstøy gjennom varmluft slanger. En annen ting er lukt, litt dieselsøl ved filterskift (eksempelvis) er ikke noe særlig å få fra varmeren. Bedre å la den stå der den er og isolere godt. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 12.November.2010 Del på Facebook Svart 12.November.2010 Hadde aldri montert varmer i motorrom. Har vært ombord i noen båter som har det og det går sikkert relativt greit så lenge alt er nytt og lite lukt, men før eller siden (helst før) blir det lukt! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y EIMY Svart 12.November.2010 Del på Facebook Svart 12.November.2010 Har varmeren i motorrommet, med tilførsel luft slange fra akterkabin. Ser ingen problem med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 12.November.2010 Del på Facebook Svart 12.November.2010 Ville heller ikke flyttet varmeren fra der den står. Men, pass på at ingen tau, slanger e.l. kan komme borti varmeren og smelte. En Bavaria nabobåt fikk for et par år siden et uhell med dusjslangen som etter bruk i cockpit kveilet seg over varmeren i stuerommet og smeltet. De satte en rist rundt varmeren etterpå så det ikke skulle skje igjen. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
alidal Svart 12.November.2010 Del på Facebook Svart 12.November.2010 Har varmeren i motorrommet, med tilførsel luft slange fra akterkabin. Selvsagt går det bra hvis den ikke suger luften fra maskinrommet. I alle fall med hensyn til lukt Sitér dette innlegget Link to post
Janda Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Har selv prøvd å isolere slanger. synes ikke jeg merket stor forskjell. Best resultat har vært å flytte utblåserdysen nærmere varmeren, den trenger jo ikke stå midt i salongen. Kortest mulig slange, og minst mulig skarpe svinger på slangen så får luften god fart, er min personlige erfaring for et velfungerende varmesystem. En bør vel og vurdere om det er nødvendig med slanger inn til alle kabinene, dette er med på å bremse luftstrømmen i rørene. Hvis du får varmet opp salongen raskt så er det bare å ha cabindørene åpen for å slippe inn varmen til sovecabiner. Funker bra i en seilbåt hvor salong og sovekabiner ligger tett på hverandre. Greit med rør inn til badet som ofte blir brukt som tørkerom. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Jeg isolerte slangene i høst. Ikke med den glava-rullen som er vanligst, men med en skum-type med lukkede celler. Trekker ikke til seg / holder ikke på vann. Synes jeg merket god effekt - selv etter timer i bruk blir denne strømpa knapt lunken på utisden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.