Jump to content

Erfaring med CO-alarm frå Clas Ohlson


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Eg har nett kjøpt ein CO-alarm frå C. O. Den blei pakka ut i går.

 

Den har eit lys som blinkar omlag som ein fotoblitz. Kvifor forstår eg ikkje. Kanskje fordi ein ikkje skal sova i same rom som alarmen er?

 

Ifølge monteringrettleiinga så skal den monterast minst 1,5 meter frå golvet. Eg har alltid levd i den trua at CO er tyngre enn luft og at alarmen difor bør monterast lågt. I alle høve på nivå med ansiktet når ein søv.

 

Ifølge bruksrettleiinga så skal heller ikkje CO-alarmen brukast i båt.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Har akkurat den samme CO alarmen vi også. Den er montert iht bruksanvisning inne i sovecabinen. Kan være irriterende denne blinkinga, men du kan jo sette en liten tape-bit foran.

 

Kjenner ikke til eksakt tyngde på Karbon Mono Oksyd (CO), men Karbon Di Oksyd (CO2) er tyngre enn luft.

 

Har også lest de forskjellige begrensningene på denne alarmen. Ikke bruk i båt er vel i pga at cellen ikke fungerer 100% når det blir for kaldt. (Burde egentlig ha tatt den med hjem på vinterstid når båten ikke er i bruk!)

 

Videre er det en begrenset levetid på sensorcellen. Var det 3 år tro??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Vi har denne alarmen, innkjøpt i vår. I henhold til instruksjonen har den en levetid på seks år. Vi tar alarmen med hjem og oppbevarer denne frostfritt utenfor overnattingsesongen.

 

Denne skrekkelige blinkingen løses greit med et stykke svart elektrikkertape forran 'blitsen'. CO skal slik jeg oppfatter det ha omlag samme egenvekt som luft. Jeg stusset også på at de anbefalte såpass høy montering.

 

Vi har så langt ikke hatt alarm på vår co-varsler.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dersom spørsmålet var til meg:

 

Litt på husken dette, men jeg mener at det i bruksansvisningen ble advart mot bruk i minudsgrader. Om dette skyldes at den tar skade av frosten eller om f.eks nøyaktigheten blir dårligere vet jeg ikke. I og med at vi sjelden overnatter ombord om senhøsten og vinteren fant vi at det var like greit å ta den med hjem. Den er festet med et hurtigfeste slik at det tar bare sekunder å montere den igjen før neste overnatting.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...