Jump to content

Uff, æ re aldri kuling her eller?


jonsverre

Recommended Posts

Hei!

Jeg har etterhvert  blitt veldig glad i å seile når det blåser litt, gjerne 12-14 m/s, da

er det skikkelig moro! Men nå bor både jeg og båten i Oslo, og her synes jeg det aldri

blir noe skikkelig vær... Før når båten lå i Fredrikstad kom jeg ofte ut i friskt vær både på våren og om høsten. Noen som vet hvor mange dager med kuling man får her i indre Oslofjord på et år?

Link to post
Share on other sites

Nei, sjelden noe særlig utfordrende vær inne i Oslo. Kun noen få ganger i året. Sakser imidlertid litt fra sist lørdag:

 

Var ute en tur i dag. Gikk fra brygga 12:00. Satte seil inne i Sonsbuka og seilte ut N om Bevøya og Bile. Vinden var meldt Ø bris, men med passeringen av en front dreide den etter hvert mer på 180 grader og økte til kuling. Rett V av Bevøya tok jeg ett rev i storseilet. Det gikk forholdesvis greit, og resultatet var greit. Lazyjack’en må forlenges ½ meter, og aktre feste må være på bommen. Det er nødvendig at også rev 2 kobles inn, tauet levert fra Skarven er altfor kort. Seilte til og begynne med parallelt med Jeøya S-over. Etter som vinden øket, rullet jeg litt inn på genoaen, det fungerte fint. Jeg må sette opp en kryssholdt e.l. for å låse rulletauet til genoaen. Krengingen var på det meste ca. 15 grader vil jeg tro. Farten på 60 grader kryss lå på rundt 6,5 knop, opp til 7 knop. Det gikk såpass at sjøer plasket opp i genoaen og vannet freset inn av halegattene i baugen. Sprøyt som kommer over lo side av baugen lander i fronten på overbygget og kommer ikke akterover. Cockpiten er helt tørr. Båten er ganske nøytral på styringen i alle vinder. Den girer som en finnekjølet båt, hvilket den også er – tildels. Snudde tvers av Gullholmen. Tok igjen en Sweden Yachts 38 på vei N-over. Farten på slør til bidevind var omtrent 1 knop høyere enn på kryss. Snitt var omtrent 7,5- max 8,0 knop. Fortøyde i brygga 15:00. En time etterpå kom regnet.

 

Det er fra loggen til Hulda...

Link to post
Share on other sites

Så nettopp på været at det i morgen skulle bli 20 m/s i Oslo området. Da får du vinden du etterlyser + litt ekstra. Kanskje du får tatt deg en ettermiddagstur.

Sjekket akkurat på DNMI, nå melder de frisk bris her i Oslo, stiv kuling i ytre oslofjord.

Kanskje jeg skulle få meg båtplass i Moss i stedt...

Link to post
Share on other sites

Enig. Værste vi har registert de siste årene er 92 m/s; Da datt måleren på Gråkallen ned. :smiley: Etterpå begynte det å blåse skikkelig :cool:

Og da mista jeg pipa på huset og 150 takstein. Måtte også bytte alle vinduene mot vest, de var steinsprutskadet.

 

Ja da er det seiler vind..... :wink:

Link to post
Share on other sites

Og da mista jeg pipa på huset og 150 takstein. Måtte også bytte alle vinduene mot vest, de var steinsprutskadet. Ja da er det seiler vind..... :lol:

Kan tenke meg at du kjente DEN på Ørlandet, John_Kr.  :cool: Et par låver datt som korthus her, og taket til naboen fant vi igjen i en liten dal 300 meter unna :wink:  TROR ikke det var så mange seilbåter ute DEN dagen :wink:

Noe for Fantasia?? :smiley:

Link to post
Share on other sites

He he... da tror jeg at jeg måtte tatt et rev i storseilet, kanskje surra inn litt av forseilet også.  :cool:  

Neeee... :smiley: du hadde sikkert gjordt god fart unna vinden bare med masta!!

(Minner forresten på helgelenningen som hadde byttet motor i sjasjken; "Båten gikk så bra at´n gjord 7 knop bare på gjængan ætte at propellen datt av...)

Link to post
Share on other sites

Foreslår at Fantasia tar seg en tur utover fjorden nå! Ifg. DMI - http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/sejlervejr-2.htm - så vil han då møte "veggen" i kveld, og få tilfredsstillt sin higen etter tøffere seilervær! :o)

 

Bilde Forventet vindhastighed. Pilene angiver vindens retning.

Bilde

 

P.s.: Har lagt ut ekstra fortøyning til sjarken min, så han Rasmus ikke får tak i han.......

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...