Hobbyrommet Startet 13.November.2010 Del på Facebook Startet 13.November.2010 Tidligere har jeg hatt båten fortøyd mellom land og og et skjær med dobbelt tau for å kunne hale den inn til land på en enkel måte. I sommer mistet jeg denne plassen og valgte å fortøye båten til en bøye utefor naustet. Dette stedet er litt mer værutsatt, så jeg ville ikke fortøye båten i bau og hekk siden jeg da vil få været inn fra siden. Jeg valgte derfor å fortøye kun i bau slik at båtenkunne legge seg opp mot været. Tauet som jeg haler ut båten med går i en trinse i toppen av bøyen og ned gjennom en trinse som ligger ca 1m under vann. Den andre halvdelen ligger slakt og synker naturlig. Dette gjorde jeg for at båten skulle kunne "krysse" over tauet uten å komme borti det. Dette virket som en god ide helt til jeg skulle hale inn båten etter 14 dager. Da hadde tauet surret seg rundt kjettingen som går opp til bøyen, og jeg klarte ikke å hale inn båten. Jeg hadde heldigvis en robåt i naustet så jeg kom meg ut og fikk ordne opp i "floken". Dette er tydeligvis ikke måten å gjøre det på. Det er helt sikker noen der ute som fortøyer båten sin til bøye og kun i bauen. Jeg vil gjerne ha noen tips eller en link til et nettsted slik at jeg kan ha en fortøyning som fungerer neste sesong. Terje www.hobbyrommet.no Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Uten å ha forsket mye på dette har jeg vanskelig å se for meg hvordan du skal unngå krøll ved å fortøye kun i bøyen og samtidig la tauet gå i land fra samme punkt. Dersom du er så sjelden i båten som hver 14 dag og ikke ønsker å ha noe andre fortøyninger i tillegg som holder båten i posisjon (les; som hindrer båten å snurre rundt bøya) Ville jeg basert meg på å kun fortøye baug i bøya, og nyttet denne roboten ved entring av båten. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Velkommen til forumet forresten Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Velkommen til Baatplassen. Å få i både pose og sekk er ikke lett, som du har erfart. Skal du ligge i bøye er du nok nøtt til å fortsette med lettbåt ut og inn til bøya. Etter min mening er bøyefortøying uten å ha en svivel i systemet rene lotto spillet, før eller siden vill vind, strøm snurre båten bare en vei til noe ryker. Hvis du bruker søkemuligheten opp til høyre og søker på bøye moring så har du lesestoff en stund. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hobbyrommet Svart 13.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2010 Hei Jeg gir meg ikke så lett Fikk plutselig en ide som jeg har lyst til å lufte for dere. Der båten ligger er det stort sett nord-, vest- eller sønnavind. Hvis jeg legger et tau i akterenden som hindrer båten i å rotere mer enn, la oss si 160-170 grader, så ville jeg aldri få krøll i sysakene. Jeg har prøvd å illustrere det på en skisse. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Njaaaa, det kunne kanskje fungert, men hva med inn og utdragningslinen? Dersom det blåser nok vil båten trekke i bøya og denne linen bli dradd stram, selv om det er synketau, og da vil den kunne hekte seg på propellanlegg etc. Ikke bra... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Du ville vel oppnå mye av det samme ved å føre lina fra baugen via trinser akter i båten, og fortøye så stramt at båten ikke har mulighet til å snurre 360 grader rundt bøya. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
ahamm Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Bruk en sånn i øyet på tauet. http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Ovrig/Svivel/ Spre landlinene mye slik at de ikke tvinner seg. Ingen problemer med at båten kommer borti tauet, (regner med du har opptiltet motor) tauet får du jo sjekket hver gang du haler den inn uansett. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Hobbyrommet Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 Jeg har en skjærgårdsjeep med påhengsmotor, så jeg vil ikke få problemer med tau i propellen. Det er en landstedsbåt. Derfor har jeg ikke daglig oppsyn med båten. Det kan gjerne gå uker mellom hver gang jeg får sett til den. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Det hørte ikke forsikringselskapet Men du har selvsagt andre som ofrer den ett blikk iblant Sitér dette innlegget Link to post
Hobbyrommet Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 Det er rett. Jeg har en nabo som sier ifra når båten har gått ned Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Hei Vi har hatt et slikt arrangement for 16 foting med påhengsmotor i sikkert 30 år nå. I bøya er det festet en ring (av typen notring, som vi finner mange av i fjæra) som tauet glir gjennom. En tilsvarende ring er oppe ved naustet der tauet festes. Båten gjøres fast i dette rundtauet bare fra baugen. Så kommer det viktigste. Ikke dra båten helt ut. La den ligge slik at den kan svinge rundt uten å berøre, eller komme rundt bøya. Da unngår du problemer med surring. Dette forutsetter selvfølgelig at bøya er langt nok ute. En annen god ting er at når vinden står på tvers vil dette gi bedre fjæring. Riktignok har båten blitt kastet rundt av fallvinder fra fjellet 3 ganger, men det er vel ikke til å unngå og har ikke med førtøyning å gjøre. Hilsen Rag Sitér dette innlegget Link to post
Hobbyrommet Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 Det var en variant som jeg ikke har tenkt på. Det kan være at jeg i et slikt tilfelle må flytte bøyen litt ut (som du antyder). Men ellers så var ikke dette en dum idè. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.