Jump to content

Nedslående helgetur.


Kotnes

Recommended Posts

Reiste fredag ettermiddag fra Årnes i retning Hamar. Fått høre og lest plakater om fest og dans med fyrverkeri på brygga på tjuvholmen. Skulle være avslutning på årets båtsesong. Overnatter i refsalvika og får prøvd den nye ankervinsjen. Ligger på svai. Dagen etter våkner vi 100 meter unna der vi sovna. Det flotte ankeret som fulgte vinsjen gjorde ikke jobben sin. Tror det er orginalt engbo. Neste år blir det bruceanker for det har aldri sluppet taket på noen av de andre båtene vi har hatt. Nok om det. Ankommer Hamar utpå dagen og rusler en tur på byen i gågata. Har med fruen og jentungene på 11 og 14 år. Gleder seg til kvelden. Varmer opp litt i båten med voksenbrus til far og mor og en snillere variant til jentene. Klokka 23 rusler vi bort til festen og vil gå inn. Men neida, Her er det alkoholfæst sa vakta og nektet oss å gå inn med jentene. Det var også inngang på 100,- pr pers og det har vi aldri opplevd der før. Prøvde å argumentere med at jentene var vårt ansvar men ikke tale om. Går mot båten igjen så kommer vakta løpende etter og sier at vi kan jo se på fyrverkeri etterpå. Helgetur på nesten 100 nm for å se på noen raketter er drøyt synes jeg. Pratet med andre folk i båthavna som bare ristet på hodet av hele opplegget og ble sittende i båtene sine resten av kvelden. Ikke noen av plakatene nevnte 18 års grense eller inngangspenger. Alltid likt meg på Hamar og spesielt på Tjuvholmen men nå blei det en stygg ripe i lakken. Vet ikke hvem som arrangerte festen men snakket med nattevaktene i båtforeningen og de kunne ikke gjøre noen ting med saken. Tror kafeen på brygga blir drevet i privat regi der nå så da er det vel ikke så farlig med langveisfarende båtfolk lenger. Vil bare nevne at vi har fester her nede på Årnes under elvefestivalen med dans og salg av vin og øl og brus og det er for hele familien. Hvorfor ikke på Hamar. Jeg bare lurer. Vil også bare nevne at den nye Marex'n fungerte perfekt på turen men i løpet av uka havner den hjemme på gården hvor den skal få litt kosmetisk oppussing og ligge i dvale frem til snøen atter smelter på Årnes.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny Marex!

 

Du ser sikkert frem til en lang og god sesong neste år med den båten! Hamarbesøk eller ikke... ...forresten, Bruceanker er det eneste som duger på svai, etter min erfaring. Når vinden snur blir alle andre løsninger skumle. Bruceankeret har den egenskapen at den graver seg ned selv om ankerkjettingen vrir den til siden.

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...