Ronald Startet 14.November.2010 Link til dette innlegget Startet 14.November.2010 Min Lofrans Kobra 1000W jukset et par ganger i sommer. Juks i form av redusert fart, og første gang måtte manuelt opptrekk av anker utføres. Den gang gikk jeg over alt av kabler og koblinger uten å finne feil, demonterte motor fra vinsj og testet, og det virket igjen uten god forklaring (utover å bevege motoren). Andre gang ordnet det seg selv. Jeg ville likevel sjekke ordentlig, og demoterte derfor motor etter høstens opplag, og leverte denne til el.verksted for sjekk og evt utbredelse. Planen var at hvis motor var OK, så ville neste steg være å skifte ut kabler i siste ledd, dvs etter relé. Nå har jeg fått beskjed fra verksted, og den var heller nedslående. Riktignok har jeg ikke enda sett motoren etter åpning, ei heller snakket med reparatør. Info så langt er via min far som var tilstede under åpning. Det var mye irr og svidde "saker", og én av fire børster hadde løsnet (børstefestet var irret av) og kilt seg helt fast og var ikke mulig å få ut der og da med begrenset innsats. Motoren responderte ikke i det hele tatt når strøm ble tilkoblet på verkstedet. Reparatøren, som er svært erfaren og gjør arbeid for relativt sett rimelig betaling, mener det er bedre og rimeligere å få tak i ny motor. Han ga også uttrykk for usikkerhet om hvordan han i det hele skulle få til nytt feste for børsten. I beste fall snakket han om en dags arbeid, uten at jeg helt vet mer om hva han ser for seg må gjøres. Jeg har ikke helt slått fra meg reparasjonsmuligheten, men vil også sjekke priser på ny motor. Da oppstår utfordringen med å finne ut hvor jeg skal spørre. Jeg kjenner ikke lenger til norske forhandlere/importører. Noen som vet? Evt om det finnes noen i Sverige? Jeg kommer også til å sende mail til produsenten i Italia, men tenkte å høre her først. Og om noen skulle ha en slik motor (i god stand) liggende, evt "lillebroren" på 700W (som også passer, såvidt jeg vet), så gi mer et hint... Forøvrig kommer jeg tilbake med bilder og spørsmål om hva jeg kan gjøre for å hindre dette i å skje med neste motor. I denne omgang er jeg imidlertid ute etter mulighetene for å skaffe ny motor, og ikke minst pris på noe sånt. Link to post
Biscaya Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Ta kontakt med Industri Lambertseter. Måtte bytte motor i min ankervinsj (mener det var Lofrans), og fikk ny hos IL. Klarer ikke huske hvor mye jeg betalte for den. Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Storeulv Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Hei ,dette firmaet kommer opp på Lofrans hjemmeside TELMO CONTROL A/S INDUSTRIVEIEN 1 N-2020 SKEDSMOKORST NORWAY Tel. (0047) 66 926500 Fax (0047) 66 926501 Bernt.esp@telmo.no Link to post
Ronald Svart 14.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 (redigert) Jo, jeg husker vel disse fra noen år tilbake når jeg skulle ha ei plastskive til clutchen på vinsjen. Da viste det seg å være historiske grunner til at de stod på siden hos Lofrans, den var rett og slett ikke oppdatert - tror jeg det var. I alle fall kunne de ikke hjelpe meg da, til gjengjeld sendte italierene 3 stk direkte hjem til meg uten å ta betalt for verken deler eller porto :-) Jeg kan sende Telmo en mail for å sjekke på nytt, men jeg finner i farta ikke noe på hjemmesidene deres som tilsier at de har Lofrans sine produkter. Redigert 14.November.2010 av Ronald (see edit history) Link to post
Kodvaag Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Er det sånn vinsj du har? Jeg har og byttet motor i sommer... IKKE bøy motoren hit og dit når du trekker den ut, trekk den rett ut!!!! Så slipper akselen å revne rundt kilesporet, og du slipper å sveise akselen, som jeg måtte gjøre. Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Ronald Svart 14.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 (redigert) Ja, Kodvaag, det er en sånn en jeg har - nesten. 'Nesten' fordi min nok er en noe tidligere modell, da var 'clutchen' utenfor kabelaret (skrives det sånn?) noe annerledes - jeg har ikke fastmonterte 'håndtak' for å løsne clutchen slik som du, jeg har med ei sveiv som kan settes inn i et hull i senter på et "lokk" der ditt 'håndtak' er montert. Nesten godt å høre om flere som har byttet motor. Da er det kanskje litt naturlig, og ikke nødvendigvis resultat av noe jeg kunne ha gjort bedre...? Antakelig blir framtidig vedlikehold å ta ut motoren ifb opplag hvert 2.-3. år og da åpne baklokket for inspeksjon og evt innspøryting av funktdrivende midler. Joda, jeg har hatt motoren ute 3-4 ganger, og også nå, så jeg tror jeg skal klare det uten å brekke for mye. Men takk for tipset, jeg ante ikke at konsekvensen kunne bli sånn. Er din motor 1000W? I så fall - hvor kjøpte du den, og hva kostet den? Og hva var problemet med den gamle? Redigert 14.November.2010 av Ronald (see edit history) Link to post
Kodvaag Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Husker ikke hvor jeg kjøpte den og hva den kostet, men jeg bestillte den gjennom jobb, så jeg kan slå opp på pc på bestillingssystemet der, og finne ut hvor jeg kjøpte den, og tilby den til deg? Send epost med ALT som står på merkeskiltet til kodvaag@sletteboe.no og spør om pris så skal jeg svare i løpet av et par dager... Jeg kjøpte ny motor, for min hadde vært under saltvann en time, så brukte jeg den et år UTEN å ta den opp... den så ikke bra ut!!!! Så ut som den hadde eksplodert i sakte film. Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Ronald Svart 14.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Flott Kodvaag, tusen takk! Jeg har båt/vinsj et par timer unna, men skal få noen til å skaffe fram info på skiltet. Jeg antar du da mener skilt på selve motoren, og ikke på vinsjen? På vinsjen tror jeg at det kun står et serienummer. Jeg kommer tilbake til deg så straks jeg har noe mer, tipper et par dager maks. Link to post
Skipper Worse Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Det er ILAS som har disse motorene -- prisen er ca. 3.500 for 1000W Jeg skiftet både denne, giret og platen på min ILAS Captain nå i sommer. Motoren hadde jeg "på lager" med planer om på bruke den i en Lofrans Cayman som sto på fordekket tidligere. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ronald Svart 15.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 hmmm...interessant. I dag har jeg fått svar fra Telmo, og de sier veil. pris er 4.850 + mva og frakt til forhandler, altså mer enn 6K summa summarum. Da er det all grunn til å sjekke ILAS, nesten utrolig at de kan ligge så langt under. Kan det være at prisen 3.500 er ex.mva, Worse? Uansett - jeg sender dem en mail. Link to post
Skipper Worse Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Jeg betalte 3500 inkl men det er. et par år siden I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ronald Svart 17.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2010 Takk for tips om ILAS både til Biscaya og Worse. Det er helt riktig som Worse sier, kr. 3.580 er den eksakte prisen hos ILAS, inkl. mva. (og siden jeg holder til i Oslo slipper jeg forsendelseskostnader). Hos Telmo Control (som ganske riktig var den norske Lofrans-importøren) er veil. pris rett over 6.000, og i tillegg kommer frakt til forhandler. Mulig det kan være noen prosenter å forhandle om hos forhandler om jeg "står på", men uansett vil det være "far off" Ilas-prisen. Nesten så jeg ikke kan tro det er snakk om samme motor... Jeg tipper svaret kanskje ligger i det at Ilas ikke får sine motorer gjennom Lofrans, men kanskje mer direkte fra fabrikk? Ren gjentting, riktignok. Ytterligere et pluss for Ilas: De kan leverer en god del reservedeler til motoren, muligens inkludert børsteholderen som var tæret helt opp. Jeg må gjøre en grundig research med motoren (har ikke fått sett den innvendig enda), men lar den seg reparere med de deler jeg tror/håper på, så ender jeg under tusenlappen, fire nye børste inkludert. Igjen takk til Worse og Biscaya, deres forslag sparte meg for mye - uansett løsning jeg ender opp med. Link to post
Tutti Frutti Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Jeg har samme vinsj som avbildet hos Kodvaag. For 5 år siden besøkte jeg Anchorlift i Oslo og kjøpte en billig demo motor av dem (under en båtlapp). Anchorlift var ikke forhandler av Lofrans. Motorene er ganske standard, det er viktige at akseltversnittet og kilesporet stemmer, da kan du kjøpe nær sagt hvilken som helst motor. Jeg demonterte den gamle motoren, men fant ut at den var veldig slitt og korrodert. Måtte bytte nærmest alt: børster, 2 x lager og korrodert koblingsplate mellom kabler og børster. Anchorlift tipset meg om at det var lurt å tre en vindusspylerkanne rundt motoren, for å beskytte den mot kjettingen. Fungerer veldig bra. Vet ikke om Anchorlift eksisterer nå. ILAS er også veldig hjelpsomme Link to post
Ronald Svart 18.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 (redigert) Anchorlift (i Norge) ble vel startet opp av Ilerød etter at han hadde hatt båttbutikk (& Lofrans-agentur?) under eget navn (i flere runder?) tidligere? Jeg kjøpte vinsjen originalt der (Ilerød), så at han kjente til, og hadde motorer, er kanskje ikke så overraskende. Anchorlift har holdt til i Ole Deviks vei her i Oslo en periode, og siden det er like ved jobben hender det jeg sykler eller kjører forbi. Den siste tiden har jeg ikke sett noe skilt til butikken, slik det var tidligere. Er vel ganske trygg på Ilas i denne sammenheg, og prisen fremstår som gunstig. Tipset om spyleveskekannet virker lurt. Jeg har i alle år "sausa" inn vinskjemotoren og dens tilkoblinger i syrefri vaselin, sånn at når jeg nå etter ca 15 år demonterte motoren og fikk tørket av, så var alt utvendig nesten "som nytt". Men med ett unntak - der kjettingen slår inntil - der var fettet borte og noe rust var resultatet. Her bør kanne-forslager være til hjelp. Men det er tydelig at utvendig tilstand ikke nødvendigvis reflekterer hvordan den ser ut innvendig... Redigert 18.November.2010 av Ronald (see edit history) Link to post
Ronald Svart 1.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 (redigert) Nå har jeg omsider fått motoren i hus, og fått sett på den med egne øyne. Valget står altså mellom ny motor, eller å (forsøke) å reparere med nytt baklokk og ny børstebro. Etter å ha tatt av baklokket, og fått et første inntrykk, så må jeg vel si at reparasjon kanskje ikke virker så lurt. Selvsagt blir det finere når jeg fjerner irr, peller fra hverandre deler osv, men når jeg ser mengden irrangrep i "overflaten", så gir det også indikasjoner mht tilstanden også der man ikke ser. Siden helt ny motor havner på (bare, ok alt er relativt) 3.500, så virker valget realtivt enkelt, synes jeg. Bilder er vist under. Hva tror dere andre? Men så til det som kanskje er like viktig - hvordan kan jeg forebygge slik at jeg slipper denne type tæring innvendig i motoren i framtiden? Og hvorfor har det blitt som det har blitt - strømmen er jo frakoblet 99,99% av tiden? Aller først, jeg tror jeg i framtiden kommer til å demontere motor sånn hvert 2.-4. år, åpne baklokket, gjøre en visuell sjekk, og spraye inn noe fuktighetsdrivende stoff + fette opp børstefester etc.. Men så lurer jeg på en ting til: Motoren får strøm via et relé. Minusledning går direkte fra batteri og til motor, mens plussledningen går inn på reléet. Plussledningnen blir brutt ved batteri når hovedstrømmen kobles ut, men er altså 'aktiv' inn til reléet når båten er i bruk. Ut fra releet og til vinsjemotor er det selvsagt ingen strømm annet enn de svært få gangene vinsjen er i bruk. Spørsmålet er: Kan denne kontstante forbindelsen mellom batteriets minuspol og vinsjemotor (også når motor ikke er i bruk) medføre noen form for "lekkasje" gjennom vann, luft el.l.? Det hører med til historien at motoren står på en vinsjekasse utenfor på badeplattform, altså utenfor skutesiden. Vil det f.eks. ha noen hensikt å sette opp ytterligere et relé, altså på minusledningen? Personlig tviler jeg på det har noen effekt, men strømmens veier er av og til ganske lunefulle. Her inne er det flere som kan mer om dette enn meg. Hva tror dere? Redigert 1.Desember.2010 av Ronald (see edit history) Link to post
Skipper Worse Svart 1.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2010 Å du hellige jul, det der ser jo betydelig verre ut enn de to motorene jeg har hatt, de var jo skjønnheter i forhold .... Slik ble det til slutt, etter skifte av motor i fjor og gir + bunnplate i år: I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sitrin Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Tror ikke det skal være noe problem at minusen går dirrekte. Alternativt kan de bytte til et rele med dobble kontakter (en til minus og en til pluss). Har mistanke at dette er irr etter sjøsprøyt og saltinnholdet i lufta. En nyere motor har vel en bedre tetning for å ungå så mye ir. Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Tutti Frutti Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Dette var et interessant spørsmål Ronald. Jeg har samme vinsj som deg, og da jeg byttet motor (for 5 år siden)så var den omtrent like korrodert som din er nå! Jeg stusset også, over den kraftige korrosjonen. Foran har jeg ILAS vinsj, og den er tilkoblet etter samme prinsippet med permanent jord tilkoblet motorblokk. Link to post
Kodvaag Svart 2.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2010 Hvis det er noen trøst, så så min vinsjmotor MYE MYE verre ut. Den hadde vært under sjøvann en time, og så lagret en vinter, og så brukt uten problemer nesten en hel sesong... Men som sagt, etter det så den ut som den hadde eksplodert i sakte film... Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Lyst Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Hei dere som kan Lofrans Jeg har en Lofrans Leopard (1500w) montert foran. Etter en nødsituasjon i sommer, hvor vi måtte kjøre både motor og ankervinsj for å unngå å drive på to skjær, vil ikke motoren "ta tak" i kjettingen men bare slurrer. (Bruceankeret løsnet) Er det noe håp for vinsjen, og i tilfelle jeg må kjøpe ny; hvilke vinsj passer? Motoren er montert horrisontalt under dekk. Målene over dekk er på hele 27x19,5 cm. Vennlig hilsen Lyst Link to post
Dykker Svart 14.August.2014 Link til dette innlegget Svart 14.August.2014 Spyl motor og gear med hageslange utvendig noen ganger i sesongen samt spray med CRC, da holder den i mange år. Fikk dette rådet fra ILAS. Min motor var også tæret opp inne i plastkassa pga manglende vedlikehold. Måtte kjøpe ny i sommer. Skal fra nå av være nøye med spyling av denne. Link to post
AallHappy Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 Hei Har en Lofrans Cayman 88. Er det mulig å koble til en radio fjernkontroll til denne?? Hvem er det nå om dagen som selger disse? På forhånd takk for svar Link to post
Hulda Svart 8.August.2016 Link til dette innlegget Svart 8.August.2016 (redigert) Slike wincher kan du kjøre med hvilken som helst fjernkontroll og et rele på høyampsiden. På Hulda bruker jeg fjernkontroll fra Sleipner på en 20 år gammel winch fra Vetus. Hos meg er det kun opptrekk som kjører elektrisk, elektrisk utkjøring var ikke funnet opp den gangen, men prinsippet blir det samme. Redigert 8.August.2016 av Hulda (see edit history) Link to post
AallHappy Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Takk for svar Hulda :-) Link to post
atletico1 Svart 9.August.2016 Link til dette innlegget Svart 9.August.2016 Hullet til ledningene inn til motor skal ifølge monteringsanvisning være tettet med silikon eller liknende. På min vinsj var dette hullet åpent for salt luft inntrengning. Men vinsj står montert under dekk så det vsr ingen tegn til korrosjon. Tipper at de som monterer vinsjer ikke gidder å ta seg tid til å tette igjen dette hullet. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn