Jump to content

VP MD41B, reparere luftladekjøler ?


Tine IV

Recommended Posts

Har lekk i luftladeren igjen ,det er tredje gang det går hull på denne .Etter å ha lodda den et par ganger ,så lurer jeg på om det er en ting som kan fixes på verksted ? Et verksted som fixer intercoolere og radiatorer osv ,om det går eller er lønnsomt ?Det er hull i hjørnet i bunnen på kjøleren ,så da lurer jeg på om det rett å slett går ann å bytte bunnen eller legge på noe utenfor det gammle .Tenkte at det er sikkert noen her som kan dette eller har vært bort slikt før,må kansje nevne at det er en VP 41 B motor vi snakker om .Ny koster jo litt ,så kansje det kan være mulig å fixe denne.Den ser egentlig ok ut,men den er tynnslitt i bunnen og da spesielt den ene siden.Kan jo se ut som det kan gå ann å bytte ut hele bunnen,men som sagt så veit jeg ikke om det går eller lønner seg i lengden .Forslag til verksted i vestfold som gjør slike jobber ,tar gjerne imot tips der også.Eller om noen har en slik innmat til en 41 motor ,det hadde jo vært knall .

 

Hva om jeg tar inn/ut slangen som går inn i kjøleren å setter disse i sammen,sånn så jeg kan forflytte meg i rolig fart.Det kan ikke være noe problem det mener jeg,så sant jeg holder meg rundt 7-8 knop.Tenker om dette tar tid ,så hadde det vært greit med småturer utpå .Kan jo gå med en motor,men ikke inn/ut til brygger å sånn.Da er det greit med begge dyra,noen som mener det ikke går ?

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Pelle det er en slik jeg har ja ,men 7 lapper for en brukt innmat veit jeg ikke om er så lurt da men.Veit jo ikke hva som bor i den ,kan jo funke min tid eller den kan lekke etter få uker .da det er et problem på disse motorene ,har jeg hørt da.Ligger en på nettet til 10.500- som kansje er det luraste,mener at den er ny .Men kunne det loddes på en nye bunn eller noe,slik det blei gjort før med radiatorer osv.Vil jeg jo tru at den hadde blitt som ny i bunnen og til en ok pris,så jeg får ringe litt rundt imorgen.Kansje jeg finner noen som har forslag på løsning her,syntes det er verdt et forsøk da .

Takker for hjelpen så langt

 

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Gulli Bil drives av Odd, i gamle dager het verkstedet Autorad og drev kun med reparasjon av intercoolere og radiatorer, samt bygging av slike etter mål, blant annet i rustfritt og med kobberkjerner og det hele, så er det noen som har greie på slikt må det være han, og du bor jo rett ved! Hør om han har mulighet til å gjøre slikt lenger, og hvis det er mulig har han garantert kunnskapen som trengs.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bortkasta anntagelig å bytte bunnen på kjøleren,så må bli ny .Men forslag på hvor det er best pris på slik kjøler ? Har funnet en til 10.500- hos Boa a/s = www.marinedeler.no ,men kansje det er noe å hente fra USA eller Belgia.Er jo billig alt annet derfra så ,men så langt ikke funnet noe enda.Vallø Motor er også en løsning om dem har en ok pris i utgangspunktet,da Princess eiere eller medlemmer i Princessklubben har noe % der .Men tar imot forslag på hvor jeg kan få tak i en luftlader/intercooler ,til en pris som hjerte holder seg på plass av :thumbsup:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En rask sjekk mellom forhandlernettverket til VP viser at den i dag koster akkurat 1497,- EUR i Belgia, som er det samme som 12205,- NOK med dagens valutakurser.

I sverige er prisen 13455,- SEK som tilsvarer 11706,- NOK akkurat nå!

 

Pussig nok skal den hos en Norsk VP forhandler koste temmelig nøyaktig 11497,- NOK, med garanti og levert hos nærmeste forhandler, jeg regner med at Vallø Motor holder samme prisen.

 

Den er på lager i Belgia, slik at forhandler skulle ha den i butikken dagen etter bestilling.

 

Fra USA er prisen 5-6 båtlapper pluss moms og frakt, og det ligger ingen på ebay akkurat nå, slik at den må eventuelt bestilles fra noen som driver med VP i USA eller man må vente til det dukker opp noe.

Hos en av mine kontakter ligger prisen på 799,- USD, men han har den desverre ikke på lager akkurat nå han heller.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takker for svarene , kansje lurt bare å drøye litt å se om det dukker opp noe i statene da kansje .Er jo halv pris omtrent,bare jeg har en ny ferdig montert til påske så er mye gjort.Er bare småturer til gjestehavna og nabobyen nå ppå vinteren,så da kan jeg kjøre med bypassen jeg har mekka.Bare jeg kjører pent går jo det bra,ser lissom ikke noe behov for å hive 5 lapper om jeg ikke må.Men en kamerat jobber i ei båtsjappe i her i vestfold,kan jo bli artig å høre hva han klarer av pris.Prisen er jo sinnsyk i utgangspunktet,men sånn er det jo bare .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har selv brukt Radiotorservice i Skien som jeg og flere kjente har god erfaring med.

Radiatorservice Telemark

Telefonnummer: 35 59 62 67

Telefaks: 35 59 62 60

Mobiltelefon: 91 32 67 73

Besøksadresse: Rødmyrlia 10, 3740 Skien

 

Ikke langt fra Horten heller....

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...