Lars Hansen Startet 14.November.2010 Link til dette innlegget Startet 14.November.2010 Ønsker meg en baugspyd med kombinert stige og ankerrulle til min Maxi 108. Har funnet en Maxi 108 på Finn.no som har dette, eieren mente det var Thomas Hedin i Gøteborg, men jeg finner ikke dette firmaet... Synes egentlig Båtsystem lager penere baugspyd, men har ikke sett at de kan levere denne kombinasjonen... Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Vet ikke om det er denne personen du skal ha tak i,men jeg handlet sprayhood av han i Gøteborg. Heter Thomas Hedèn, en hyggelig kar som er enkel å forholde seg til. www.garbo.us tlf. står nederst på siden. Om han selger baugspyd vet jeg ikke noe om. Bare navnet som ringte en bjelle. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
adeneo Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 (redigert) Spyd! Stige! Produsentens sider! Redigert 14.November.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Baugspryd! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
BMF Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Noter dig der er kommet gennakker forstærkningskit fra batsystem.se , ikke at jeg har fundet dette nødvendigt. Men anyways: http://www.batsystem.se/databas/images_and_pdf/pdf/CODE-0_100608.pdf Har montert 1.25 cm vinkel feste (der peger ned mod vandlinien) isf. for det batsystem leverer, idet jeg fandt dette for kort. Som gennaker feste har vi valgt denne, for at undgå evt "tå hylere" under ombordstigning. Harken nr 3140: http://www.harkenstore.com/IMAGES/3140.jpg Vi har 2 gennakere, en downwind i strømpe & en code 0 (skæring) på rulle. Må nok sige code 0 trækker tænder ud, idet vi kan bære den på 1/2 vind i 8 til 10 m/s. Mig & kona mi. Her lidt bilder & inspriration: http://www.diva35.com/UNIQUE/UNIQUE2003/gennakerindex.html Good Luck - Du vil ikke fortryde! /BMF Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Lars Hansen Svart 14.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Spyd! Stige! Disse lar seg vel ikke kombinere som jeg skrev over? Altså teleskopstige og ankerrulle i samme spyd... Baugspryd! Det er ihvertfall ikke noe pryd på baugen jeg vil ha, så her tar du nok feil! Jeg skal ha et spyd, som en forlengelse av båten, gennakerfeste, stigefeste og ankerrullfeste. Det kan vel ikke kalles for pryd, ække te pønt detta... Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Baugspryd Fra Wikipedia: Baugspryd er et solid dimensjonert rundholt som går ut over forstevnen på seilskip. Baugsprydet festes til stevn og skrog og er oftest laget i samme materiale som skroget (tre/stål). På større skip og båter med stor seilføring kan baugsprydet forlenges med en klyverbom. Baugsprydet stives av med baugstag og vaterstag. Forseil plasseres mellom masten (stormast/fokkemast) og baugsprydet og en eventuell klyverbom. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Baugspryd Fra Wikipedia: Baugspryd er et solid dimensjonert rundholt som går ut over forstevnen på seilskip. Nå er ikke Wiki kilden til alle sannheter da... Baugspryd mener jeg å være noe som pryder baugen på en båt... Nær samtlige som selge dette, kaller det baugspyd! Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Fra Maritimstart.no Baugspyd: Samlebetegnelse for den bommen som stikker ut foran baugen, inkludert klyverbom og jagerbom. Baugspydet brukes som feste for klyverseil, og med kun ett klyverseil blir baugspydet en klyverbom. Med to eller flere slike seil kalles det fremste for jager og festes i jagerbommen. På gamle skuter kalles skjøten mellom klyver- og jagerbom for eselhodet. Under dette finnes det ofte en bardunert innretning som kalles for pyntestokken. (Baugspryd med "r" er en dansk betegnelse.) Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Nå er ikke Wiki kilden til alle sannheter da... Nær samtlige som selge dette, kaller det baugspyd! De fleste forhandlere selger jo ankervinsjer også.... selv om det heter ankerspill. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
adeneo Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 (redigert) Disse lar seg vel ikke kombinere som jeg skrev over? Altså teleskopstige og ankerrulle i samme spyd... Ehmmm, hvis man tar på lesebrillene før man klikker på linken så står det faktisk.... adeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett Båtsystem Baugspyd GPAT 100 Rør diameter 32mm. Maks anker størrelse 15Kg Kan bruke stige: BKT72, BKT73, BKT73T, BU57P, BU70P, BU75P Det er til og med en egen link til monteringsanvisningen, som viser meget godt hvordan stigen festes osv. Monteringsanvisning baugspyd Stigene nedenfor kan derfor selvfølgelig brukes sammen baugsprydet det var linket til!!! Teleskop Baug/Badestige Modell BKT 72 ( 1.490,- ) BKT 73 ( 1.890,- ) BKT 74 ( 2.390,- ) Redigert 14.November.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Spryd Spyd Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Kaldfisk Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Baugspyd ? Baugspryd ? Spri ? Sprit ? Kanskje like gjerne pulpit dette ? http://www.ehow.com/about_5034737_pulpit-boat.html Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
adeneo Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Kanskje like gjerne pulpit dette ? Kanskje på tide å rappe redikken sin! Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Ehmmm, hvis man tar på lesebrillene før man klikker på linken så står det faktisk.... [move] Det er til og med en egen link til monteringsanvisningen, som viser meget godt hvordan stigen festes osv. Monteringsanvisning baugspyd Nå har sikkert ikke jeg brukt nok tid på å sette meg inn i dette, men slik jeg leser det, så står det under ekstra utrustning, stavstege BKT kun kan brukes sammen med GPT100, som er spydet uten ankerrulle... Sikkert bare jeg som er litt tregoppfattet Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 PT10044 Ett peke som ”har allt”. Det unika med peket är att teaken är vändbar så att ankarrullen fungerar för både styrbords- ,babordsmontage och kassetstege. Peket är tillverkat av rostfritt syrafast stål AiSi 316,träslag teak.Rördimension 42mm.Rustik konstruktion med universella fästen som gör att den passar för alla båtyper. För gennakersegling och enklare på och avstigning på segelbåtar mellan 33'-45'.Med ankarrulle max 15 kg. Passande stege: BU57P , BU70P ,BU75P. BKT73. Tillbehör: Pulpit PPK600. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Nå begynner det å ligne noe ja adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.November.2010 Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 adeneo er sjef! Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 14.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2010 Hehe... Og dette begynner å ligne et fjortisforum :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Vet ikke, kanskje jeg har falt av lasset et sted, men i monteringsanvisningen står at teleskopstigen kun kan monteres på peken uten ankerrull. Kan heller ikke se hvordan det skal passe - rent fysisk. legger til: ser det nå: adeno hadde ikke rett Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 15.November.2010 Link til dette innlegget Svart 15.November.2010 Nå er ikke Wiki kilden til alle sannheter da... Baugspryd mener jeg å være noe som pryder baugen på en båt... Nær samtlige som selge dette, kaller det baugspyd! Wikipedia er ikke bare sannheten nei, men her har de faktisk rett. At "folk flest" slurver med språket og sier ord galt kan ikke endre det faktum at et ord har en normert skrivemåte. At noen sier konstantert i stedet for konstatert, eller reperasjon i stedet for reparasjon, betyr vel ikke at vi alle skal begynne å skrive orda feil? Hvis du søker i Bokmålsordboka får du dette tilslaget på "baugspryd": Baugspryd Hvis du søker på baugspyd får du intet treff, ordet eksisterer ikke i ordlista! "Baugspyd" Kjekt å kverulere litt! Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 (redigert) Ønsker meg en baugspyd med kombinert stige og ankerrulle til min Maxi 108. Peket på bildet er laget av: STB Production Telefonnummer: 0303-94291 Telefax: 0303-94211 Mobiltelefon: Okänt Besöksadress: Traktorgatan 8 44240, KUNGÄLV Postadress: Traktorgatan 8 44240, KUNGÄLV Dette er meget kraftig gennakerpeke i 50mm. syrefaste rør med kassettstige som fungerer kjempebra. Skreddersydd for den enkelte båtttype, de hadde maler for en hel del båttyper. 15 kg. Bruce er det største ankeret du får plass til pga. kassettstigen. De hadde hjemmeside www.stb-produktion.se men denne er ikke lenger virksom. Mulig de har gitt seg, det var snakk om det når jeg handlet for 2 år siden. Prisen var rundt SEK 10.000. Redigert 18.November.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Hei, Weberg: http://informa.no/Bedrift/89947/Weberg+AS Lagde et slikt bauspyd for meg runst år 2000. Om de gjør det samme i dag vet jeg ikke. Leverte in autocad tegniner, og de leverte alt det syrefaste. Brukte King Starboard istedenfor teak, men dette måtte jeg ordne selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.