Jump to content

Ønsker baugspyd som kombinerer teleskopstige og ankerrulle, bilde

Lars Hansen

Recommended Posts

Ønsker meg en baugspyd med kombinert stige og ankerrulle til min Maxi 108.

Har funnet en Maxi 108 på Finn.no som har dette, eieren mente det var Thomas Hedin i Gøteborg, men jeg finner ikke dette firmaet...

Synes egentlig Båtsystem lager penere baugspyd, men har ikke sett at de kan levere denne kombinasjonen...

82_687401077.jpg

Vet ikke om det er denne personen du skal ha tak i,men jeg handlet sprayhood av han i Gøteborg.

Heter Thomas Hedèn, en hyggelig kar som er enkel å forholde seg til.

www.garbo.us

tlf. står nederst på siden.

Om han selger baugspyd vet jeg ikke noe om. Bare navnet som ringte en bjelle.

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Noter dig der er kommet gennakker forstærkningskit fra batsystem.se , ikke at jeg har fundet dette nødvendigt. Men anyways:

http://www.batsystem.se/databas/images_and_pdf/pdf/CODE-0_100608.pdf

Har montert 1.25 cm vinkel feste (der peger ned mod vandlinien) isf. for det batsystem leverer, idet jeg fandt dette for kort.

Som gennaker feste har vi valgt denne, for at undgå evt "tå hylere" under ombordstigning. :crazy:

Harken nr 3140: http://www.harkenstore.com/IMAGES/3140.jpg

Vi har 2 gennakere, en downwind i strømpe & en code 0 (skæring) på rulle.

Må nok sige code 0 trækker tænder ud, idet vi kan bære den på 1/2 vind i 8 til 10 m/s. Mig & kona mi. :lol:

Her lidt bilder & inspriration:

http://www.diva35.com/UNIQUE/UNIQUE2003/gennakerindex.html

Good Luck - Du vil ikke fortryde! :flag_da:

/BMF

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Disse lar seg vel ikke kombinere som jeg skrev over? Altså teleskopstige og ankerrulle i samme spyd...

Baugspryd! :smiley:

Det er ihvertfall ikke noe pryd på baugen jeg vil ha, så her tar du nok feil!

Jeg skal ha et spyd, som en forlengelse av båten, gennakerfeste, stigefeste og ankerrullfeste. Det kan vel ikke kalles for pryd, ække te pønt detta...

Baugspryd

Fra Wikipedia:

Baugspryd er et solid dimensjonert rundholt som går ut over forstevnen på seilskip. Baugsprydet festes til stevn og skrog og er oftest laget i samme materiale som skroget (tre/stål). På større skip og båter med stor seilføring kan baugsprydet forlenges med en klyverbom.

Baugsprydet stives av med baugstag og vaterstag.

Forseil plasseres mellom masten (stormast/fokkemast) og baugsprydet og en eventuell klyverbom.

Baugspryd

Fra Wikipedia:

Baugspryd er et solid dimensjonert rundholt som går ut over forstevnen på seilskip.

Nå er ikke Wiki kilden til alle sannheter da...

Baugspryd mener jeg å være noe som pryder baugen på en båt...

Nær samtlige som selge dette, kaller det baugspyd!

Fra Maritimstart.no

Baugspyd: Samlebetegnelse for den bommen som stikker ut foran baugen, inkludert klyverbom og jagerbom. Baugspydet brukes som feste for klyverseil, og med kun ett klyverseil blir baugspydet en klyverbom. Med to eller flere slike seil kalles det fremste for jager og festes i jagerbommen. På gamle skuter kalles skjøten mellom klyver- og jagerbom for eselhodet. Under dette finnes det ofte en bardunert innretning som kalles for pyntestokken. (Baugspryd med "r" er en dansk betegnelse.)

Disse lar seg vel ikke kombinere som jeg skrev over? Altså teleskopstige og ankerrulle i samme spyd...

Ehmmm, hvis man tar på lesebrillene før man klikker på linken så står det faktisk....

eek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifadeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett adeneo har rett

Båtsystem Baugspyd GPAT 100

RAS_GPAT100_MED.jpg

Rør diameter 32mm. Maks anker størrelse 15Kg Kan bruke stige: BKT72, BKT73, BKT73T, BU57P, BU70P, BU75P

Det er til og med en egen link til monteringsanvisningen, som viser meget godt hvordan stigen festes osv.

Monteringsanvisning baugspyd

Stigene nedenfor kan derfor selvfølgelig brukes sammen baugsprydet det var linket til!!!

Teleskop Baug/Badestige

1b64ba4250246ce256b244c79df69acc.image.110x230.jpg

Modell

BKT 72 ( 1.490,- )

BKT 73 ( 1.890,- )

BKT 74 ( 2.390,- )

Redigert av adeneo (see edit history)

Ehmmm, hvis man tar på lesebrillene før man klikker på linken så står det faktisk....

[move] eek.gif

Det er til og med en egen link til monteringsanvisningen, som viser meget godt hvordan stigen festes osv.

Monteringsanvisning baugspyd

Nå har sikkert ikke jeg brukt nok tid på å sette meg inn i dette, men slik jeg leser det, så står det under ekstra utrustning, stavstege BKT kun kan brukes sammen med GPT100, som er spydet uten ankerrulle...

Sikkert bare jeg som er litt tregoppfattet :crazy:

PT10044

Ett peke som ”har allt”. Det unika med peket är att teaken är vändbar så att ankarrullen fungerar för både styrbords- ,babordsmontage och kassetstege.

Peket är tillverkat av rostfritt syrafast stål AiSi 316,träslag teak.Rördimension 42mm.Rustik konstruktion med universella fästen som gör att den passar för alla båtyper.

För gennakersegling och enklare på och avstigning på segelbåtar mellan 33'-45'.Med ankarrulle max 15 kg.

• Passande stege: BU57P , BU70P ,BU75P. BKT73.
  • Tillbehör: Pulpit PPK600.

PT10044.jpg

Nå begynner det å ligne noe ja :thumbsup:

eek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifeek.gifadeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett adeneo hadde ikke rett

Nå er ikke Wiki kilden til alle sannheter da...

Baugspryd mener jeg å være noe som pryder baugen på en båt...

Nær samtlige som selge dette, kaller det baugspyd!

Wikipedia er ikke bare sannheten nei, men her har de faktisk rett. At "folk flest" slurver med språket og sier ord galt kan ikke endre det faktum at et ord har en normert skrivemåte. At noen sier konstantert i stedet for konstatert, eller reperasjon i stedet for reparasjon, betyr vel ikke at vi alle skal begynne å skrive orda feil? :tongue:

Hvis du søker i Bokmålsordboka får du dette tilslaget på "baugspryd":

Baugspryd

Hvis du søker på baugspyd får du intet treff, ordet eksisterer ikke i ordlista!

"Baugspyd"

Kjekt å kverulere litt! :giggle:

Ønsker meg en baugspyd med kombinert stige og ankerrulle til min Maxi 108.

Peket på bildet er laget av:

STB Production

Telefonnummer: 0303-94291

Telefax: 0303-94211

Mobiltelefon: Okänt

Besöksadress: Traktorgatan 8

44240, KUNGÄLV

Postadress: Traktorgatan 8

44240, KUNGÄLV

Dette er meget kraftig gennakerpeke i 50mm. syrefaste rør med kassettstige som fungerer kjempebra. Skreddersydd for den enkelte båtttype, de hadde maler for en hel del båttyper. 15 kg. Bruce er det største ankeret du får plass til pga. kassettstigen. De hadde hjemmeside www.stb-produktion.se men denne er ikke lenger virksom. Mulig de har gitt seg, det var snakk om det når jeg handlet for 2 år siden. Prisen var rundt SEK 10.000.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...