Alternes.. Startet 14.November.2010 Del på Facebook Startet 14.November.2010 (redigert) Hei Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i deler til en 45 hk penta? kan volvo penta deler brukes kanskje? og hvor mange prosent denne skal ha? tror den er ca 1975 model. Redigert 14.November.2010 av sjøgata brygge (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Alternes.. Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 Ingen her som er kvalifisert til å svare på mitt enkle spørsmål? Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
adeneo Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 (redigert) Kvalisifert og Kvalisifert.... For å gjøre den laaaange historien litt kort. Pentaverken AB og Archimedes AB var begge produsenter av utenbordsmotorer, Archimedes ble kjøpt opp av Electrolux i 1941, mens Pentaverken ble kjøpt av Volvo i 1930. Volvo solgte så Penta til Electrolux, som solgte alt videre til Nymanns verksted, hvor Penta og Archimedes ble inlemmet i Monark Crescent Marine, som senere ble solgt til Electrolux, som deretter ble kjøpt av Volvo igjen i 1973. Volvo fikk samtidig rettighetene til utenbordsmotorer med navnene Penta, Archimedes, Husquarna, Electrolux og Crescent. Man droppet alle utenom Penta, og produserte fra 1973 frem til 1979 Penta Archimedes. Den siste motoren ble laget på lisens av Mandal Motorfabrikk i 1979. Ettersom motorene er laget av så mange forskjellige selskaper opp gjennom årene, og mange av delene ble laget spesielt for disse motorene, er det nå umulig å oppdrive nye deler til disse. Forgassere og tenningsdeler ble ofte laget av andre produsenter, og var av typer som ble brukt også i andre motorer, deler fra blant annet Konig i tyskland og Honda ble brukt mye, og det er fortsatt deler å få tak av denne typen. Beste muligheten er nok å følge med på Blocket da det stadig står deler og motorer til salgs der. Redigert 14.November.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Mange modeller av Arcimedes og volvo var 100% like men det er vel ikke noe lettere å få deler til volvo! Volvo solgte påhenger avdelingen til Solo på 70 tallet en gang og etter det ble det dårlig med deler. Jeg har en ny propell til en eller annen motor uten proppelecshos og med splint. Har også brosyre på motorn, Muligens service manualer og! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 Takk for oppklarende svar Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Alternes.. Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 Takk for oppklarende svar Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Alternes.. Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 Mange modeller av Arcimedes og volvo var 100% like men det er vel ikke noe lettere å få deler til volvo! Volvo solgte påhenger avdelingen til Solo på 70 tallet en gang og etter det ble det dårlig med deler. Jeg har en ny propell til en eller annen motor uten proppelecshos og med splint. Har også brosyre på motorn, Muligens service manualer og! Bernt Høres snedig ut! sjekk om det er til 45 hk da? Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Alternes.. Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 (redigert) skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få tak i deler til disse motorene!! de er jo produsert i norge og sverige og hadde sikkert en god del av markedet på 70 tallet? når jeg søker på denne motoren finner jeg en del av de i usa, men så og si ingen ting i norge! merkelig!!?? det er jo ikke noe problem å skaffe deler til fks en johnson, evinrude eller yamaha fra 70 åra. kanskje grunnen rett og slett er at det er dritt motorer som ikke har holdt, i så fall er det jo ikke merkelig at de nesten ikke finnes på bruktmarkedet. ikke vet jeg!! litt irritert og rådvill Redigert 14.November.2010 av sjøgata brygge (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Bernt Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Motor blokker i støpejern har ikke så lang levetid, og kvaliteten på tenningsanlegg var heller ikke topp. Effekt mesig er de heller ikke særlig bra, 45 hk sae er målt på svinghjulet mens motorer etter 1974 av andre produsenter ble målt i din (aksel krefter). Men disse motorene hadde fin gange og bråket lite . Bing forgasser og Stefa trenningsannleg. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Mer av historien finnes her! Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Det var et firma i Gøteborg som vistnok var de siste som overhode hadde noen deler. Dette var noen år siden, men fyren var trevlig. Mener også at Forsvaret hadde en del av disse motorene. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Bernt Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Jeg hadde en gang en 14 hk som gearinngrepet var slitt på og den delen fant jeg en fyr i Sverige som hadde , Han skulle bare ha 1500,- kronor for den pluss frakt. Motorn ble skrotet , dette er ca 10-15 år siden. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Crescent kom før Archimedes og til slutt fikk denne motoren navnet Volvo Penta. Deler er ikke lett å få tak i, men fant en side som kunne være aktuell. Min gamle far på over 90 har en Cresent 45 stående i nøstet som også trenger ny propell. Problemet med denne motoren er at den er vanskelig å starte. Bruker jeg startgass kommer den fort igang og går helt fint da. Link Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Alternes.. Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 (redigert) takk for mye god informasjon adeneo jeg har egentlig en stor interesse for gammle påhengere, og liker å mekke på disse. men for meg ser det ut som at motoren min kun er skrot da det er så vanskelig å få tak i deler! kan godt være at jeg kan få tak i noe og få den til å gå men det vil bli vanskelig over tid, og meget dyrt når jeg må saumfare hele verden for hver minste del. da blir delene fort kostbare. jeg får se, men tror denne blir forvist til dypeste kjellerboden. Tenkte jeg kanskje skulle kjøpe meg en mercury v6 90 hk fra 60 tallet som prosjekt i vinter. disse er det overhode ikke vanskelig å få tak i deler til. finnkode 24815648 noen flere her som ser det nostalgiske i gammle brummende, bensinslukende påhengere? hehe Redigert 14.November.2010 av sjøgata brygge (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
SeaRaymond Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Droll liker nok ånden din, og har helt sikkert en formening angående mercury Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 ja kanskje det. eneste som jeg ser som et problem med mercury av denne årgang er det at det ikke er mulig å skru opp en eneste bolt i blokka på disse, de knekker nesten alltid!! prøvde å skru opp blokka på en 6 hp mercury fra 69 og på denne brakk alle boltene uten om en!!! en!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
adeneo Svart 14.November.2010 Del på Facebook Svart 14.November.2010 Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 14.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2010 (redigert) En pryd for øye disse adeneo kan desverre ikke skryte av å ha noe slikt hverken tiden eller lommeboka strekker til har sett at totalrestaurerte racing motorer av denne klassen har gått for flere hundre tusen til entusiaster borte i usa. Redigert 14.November.2010 av sjøgata brygge (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Atrox Svart 15.November.2010 Del på Facebook Svart 15.November.2010 Vokst opp med en 14 hk archimedes i min barndom, den stod vel mer på verksted enn på båten om jeg husker rett. Mener vi kjøpte inn no smårask fra en 45 hk delemotor engang. Kan være det ligger igjen no deler i garasjen til faren min, kan sjekke neste gang jeg er innom hos opphavet. Hva slags deler er du på jakt etter? Sitér dette innlegget Link to post
atamund Svart 15.November.2010 Del på Facebook Svart 15.November.2010 Du kan jo sjekke denne Link Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 15.November.2010 Del på Facebook Svart 15.November.2010 noen flere her som ser det nostalgiske i gammle brummende, bensinslukende påhengere? hehe https://baatplassen.no/i/index.php/topic/62888-veteranpaahengstraaden/ Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 15.November.2010 Del på Facebook Svart 15.November.2010 Vet at Ryds Sport i Bergen forhandlet Archimedes motoren,men om firmaet er oppegående vet jeg ikke.Kansje under et annet firmanavn? Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 15.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2010 Vokst opp med en 14 hk archimedes i min barndom, den stod vel mer på verksted enn på båten om jeg husker rett. Mener vi kjøpte inn no smårask fra en 45 hk delemotor engang. Kan være det ligger igjen no deler i garasjen til faren min, kan sjekke neste gang jeg er innom hos opphavet. Hva slags deler er du på jakt etter? Kjempe fint! trenger alt, så bare se hva du finner og send meg en im Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Alternes.. Svart 15.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2010 Kanskje vi kan gjøre dette til en Arcimedes,Elekrolux,volvo penta, cresent tråd?? Da vil vi kanskje kunne hjelpe hverandre med erfaringer og eventuellt deler og slikt!! vet ikke om det finnes interesse for dette! vi får se Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Naurstad Svart 29.November.2010 Del på Facebook Svart 29.November.2010 Her er en Volvo Penta 400 tilsalgs. Link Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.