nimbuster Startet 15.November.2010 Del på Facebook Startet 15.November.2010 Min hekkthruster (SP 75) har fått besøk av litt saltvann...riktignok bare noen centimeter opp når den står horisontalt. Jeg var uheldig og fikk sjøvannsinntrengning som følge av svikt i epoxylimet som var brukt til å lime fast rorhylsa. Det var nok til at thrusteren nå fusker...fusker i den forstand at den går tregt for så å komme for fullt. Ved neste forsøk kan den gå tregt/sakte for så å komme gradvis. Noen ganger går den bare tregt. Det jeg tror er at det som følge av saltvann har blitt dårlig kontakt slik at den ikke får 12 volt (eller høy nok spenning) i seg til å yte fullt ut. Jeg kontaktet Sleipner og de sa (ikke uventet) at thrusteren ikke likte saltvann og at det var bare å skifte motoren. De reparerte ikke disse, ei heller demonterte de dem for feilsøking. Det ble for dyrt. Noen gode råd annet enn å kjøpe ny? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.November.2010 Del på Facebook Svart 15.November.2010 Forslag: Sett av penger til ny motor på budsjettet, men demonter og feilsøk selv først. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
olpi Svart 15.November.2010 Del på Facebook Svart 15.November.2010 enig.... og er det fare for mer kontakt med vann så kan sikkert vann-/gasstett kasse slik det benyttes på installasjoner med bensinmotor i sammen rom monteres. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 15.November.2010 Del på Facebook Svart 15.November.2010 Jeg har selv nettopp overhalt en 4 hk fra 1998. Du har trolig fått vann i kulelageret. Det fører til rust som hindrer start av motoren hvis den ikke brukes jevnt. Det er lett å bytte lagrene. Sjekk også om kullbørstene bør byttes. For å hindre overslag bør kullstøv fjernes. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 15.November.2010 Del på Facebook Svart 15.November.2010 SP 75, eller SP80 som jeg tror den heter nå, finnes i en IP 67 utgave, var ikke så mye dyrere enn den vanlige. Det er denne du skulle hatt nedi der. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 17.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2010 Takk for tips! Skal ta den jobben med å demontere...og teste, før jeg kjøper ny. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 17.November.2010 Del på Facebook Svart 17.November.2010 Fredrikstad vikleverksted fikser mye rart. Så sant det lar seg reparere da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.