VP450 Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Hei Jeg har selv en Archimedes Penta 360, det går trofast selv om den har vært under vann og stått bom fast et par år. Etter en runde med 5-56 som fikk stå et år og godgjøre seg i sylinderene startet den på 2 !!!! draget :-) Jeg betalte vel 3500 for denne motoren, med fjernstyring og elstart. Jeg fikk også i år tak i en Volvo Penta VP450 som har vært i forsvaret, kun gått 32 timer :-) Tror denne gir meg mange fine båtturer fremover. Jeg har laget en facebookside for oss som har gamle svenske båtmotorer der vi kan utveksle erfaringer, opplysninger om deler og diverse annet. Anbefaler alle som liker disse motorene om å like siden: http://www.facebook.com/volvopentaoutboard Link to post
VP450 Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Her er forøvrig en video om mitt siste kjøp, Volvo Penta VP450 http://www.youtube.com/watch?v=fyoNw0vXFWk Fikk sporet opp en verkstadhåndbok til VP700 i Finland og venter denne i posten i løpet av noen dager. Kan være behjelpelig med sider av denne om noen skulle trenge det. Forøvrig skal jeg skifte impeller på VP450'n nå da den pumper lite vann, fikk tak i ny i sverige for rundt 600 SEK. Har nå hatt 3 Volvo Penta / Archimedes Penta motorer, 25, 36 og 45 HK. Og må si mitt inntrykk er at dette er gamle trofaste slitere. Den første motoren jeg hadde, en 25 HK, var temmelig sliten da jeg fikk tak i den, men den holdt stand i flere år, giret ble bla.a sveisa slik at den kun gikk fremover og det så snart motoren gikk ;-) Min Archimedes Penta 360, har jeg hatt problemfritt i 5 år nå, kun starteren som har svikta grunnet dårlig innslag (solenoid), denne har jeg funnet leverandør til og skal repareres til våren. Da blir den montert på min Volvo Penta VP450. Ingen av de trenger forøvrig el-start da de starter veldig lett, men det er jo så fancy :-) Deler er nok det største problemet når det gjelder disse motorene, men det finnes mye brukt både i Sverige, Norge, UK, USA og New Zealand etter det jeg har lest. Det gjelder å behandle de pent for det er mye historie i disse motorene :-) Minner alle interesserte om siden på facebook: Link to post
Einar Kjærstad Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Er det noe der ute som har delene som er under svinghjulet, startcoil eller disken som startcoilen er festet til. jeg har feil på min kjære Volvo penta 140, Link to post
Bernt Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Grunnen til att disse motorene virker litt slappe er at det er oppgitt sae hk altså målt på svinghjulet ikke på propellen som nyere motorer . Har noen dele kataloger og muligens verksted bøker til noen av disse som jeg kan selge som for en billig penge . Bernt Link to post
Arnt-W Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Sikkert ikke så veldig interessant, men jeg har en Crescent 250 stående her, ukjent årsmodell, orange deksel med svart skrift, starter og går, men har veldig tungt/tregt girskift. Link to post
Fergu Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 (redigert) Redigert 13.Mars.2015 av Fergu (see edit history) Link to post
chris_m Svart 5.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2016 Kära Volvo och Crescent-vänner! Jag hittade precis denna tråd. Det är med sorg i hjärtat jag måste lägga in detta inlägg. Jag har en VP550 som gått helt felfritt i flera säsonger. Det är troligen världens snyggaste båtmotor. Right? Den satt på en gammal Crescent-båt som jag köpte i Sverige - och har gått i färskvatten sedan 70-talet. Jag körde den i Oslofjorden i två säsonger innan tändningslåset ramlade i bitar. Detta hände när min fru körde båten och jag var inte där. Hon försökte fixa den tillsammans med sin bror. Det gick väldigt dåligt. Jag lade sedan ner väldigt väldigt många timmar på att felsöka vad som hänt. De hade köpt nytt tändningslås och kopplat det fel. Till slut skruvade jag loss tändspolar och kondensatorblock och skickade till Bengt Ahl i Sverige som är en av de tre platser som har maskinen för att mäta på dessa. Han konstaterade att en tändspole och tre block hade brunnit upp. Samtidigt som jag ÄNTLIGEN fann felet, hade min fru tröttnat på mitt meckande - och gick och köpte en ny motor. Jag har Volvon stående i trädgården och ser på den med sorg varje dag. Men frun är inte lika nostalgisk. Hon vill att jag skall sälja den. Suck. Innan jag lägger ut den på Finn - där den riskerar att inte träffa rätt publik - tänkte jag höra om det finns någon konnessör här på forumet som kan vara intresserad av den. Det krävs troligen ca 1000-2000kr att köpa nya block och tändspole, och sedan kanske lite meck med tändningslåset - men sedan har du en pålitlig och vacker trotjänare som kan gå hur länge som helst. Motorn står på Brønnøya i Asker. Hämtas troligen enklast med båt. Någon som vill ge mig ett bud? Snyft Hälsar Chris Link to post
Tommyheimberg Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Artig tråd, har selv hatt noen av de gamle pentaene. 45 hk singel forgasser. Og to 55 med 3 gassere. Begge så gamle att det ikke var eksos i propellen. Ingen kan si disse bråker hvertfall, sviver veldig stille og fint på tomgang, og for en fin lyd med litt belastning? Link to post
Jlaurits Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Hei? jeg har vært så heldig å kjøpe meg en gammel båt med en Volvo penta arcimendes 500 fra 74, det hadde kun hatt en eier og hadde stå i låven hans i 25 år før jeg fikk den. Skiftet olie og hev 3 ganger i motoren og den startet, imponert ?den har kun gått 200 timer og fungere perfekt men jeg skal skiftet impellaen og det er vanskelig å finne så tenker på å selge den eller bytte den til en annen kanskje mindre motor, noen her som er interessert? Link to post
Lillepia Svart 20.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Har vært så heldig og fått denne... Vp350 type 280 ca 1975 mod kansje... Vet dette er en gammel tråd men jeg prøver førde! Noen tips for og få liv i denne? Gir og gass vaier mangler ? Så er redd før denne blir skrotet om jeg ikke får liv i den... Link to post
Edvin Ruden Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 (redigert) Impeller (39mm/10mm/14mm) til syttitalls Volvo Penta/Archimedes/Crescent 6hk og 9hk påhengere (mulig også 5hk og 8hk/varianter) har Volvo Penta delenummer: 3555413 (bruk delenummeret til eBay-søk, samme som MB2/50S liten bensin seilbåt innenbords(påhengs)motor). Maritim, impeller, delenr.: orbitrade 15413 O-ring, hus, Volvo Penta delenr.: 3551603 . Redigert 19.Juli.2020 av Edvin Ruden (see edit history) Link to post
Edvin Ruden Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Impellere til 14 - 20/25 hk..? https://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-PENTA-CRESCENT-OUTBOARD-2-Water-Pump-Impellers-3555091-2853410311-NEW-/191880714410 Impellere på finn.no: https://www.finn.no/74806956 Link to post
paxo Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Er det noen som har greid å åpne servicemanualen i andre innlegget? Evn. vet hvilken tennplugg man skal ha på 120 motoren? Link to post
paxo Svart 26.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2024 Er det noen som har delekatalog eller servicemanual på 12hk? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn