Jump to content

Archimedes, Volvo penta, cresent tråden


Alternes..

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har selv en Archimedes Penta 360, det går trofast selv om den har vært under vann og stått bom fast et par år.

Etter en runde med 5-56 som fikk stå et år og godgjøre seg i sylinderene startet den på 2 !!!! draget :-)

 

Jeg betalte vel 3500 for denne motoren, med fjernstyring og elstart.

 

Jeg fikk også i år tak i en Volvo Penta VP450 som har vært i forsvaret, kun gått 32 timer :-)

Tror denne gir meg mange fine båtturer fremover.

 

Jeg har laget en facebookside for oss som har gamle svenske båtmotorer der vi kan utveksle erfaringer, opplysninger om deler og diverse annet.

 

Anbefaler alle som liker disse motorene om å like siden: http://www.facebook.com/volvopentaoutboard

 

 

Link to post

Her er forøvrig en video om mitt siste kjøp, Volvo Penta VP450 http://www.youtube.com/watch?v=fyoNw0vXFWk

 

Fikk sporet opp en verkstadhåndbok til VP700 i Finland og venter denne i posten

i løpet av noen dager.

Kan være behjelpelig med sider av denne om noen skulle trenge det.

 

Forøvrig skal jeg skifte impeller på VP450'n nå da den pumper lite vann,

fikk tak i ny i sverige for rundt 600 SEK.

 

Har nå hatt 3 Volvo Penta / Archimedes Penta motorer, 25, 36 og 45 HK. Og må si mitt inntrykk er

at dette er gamle trofaste slitere. Den første motoren jeg hadde, en 25 HK, var temmelig sliten da jeg fikk tak i den, men

den holdt stand i flere år, giret ble bla.a sveisa slik at den kun gikk fremover og det så snart motoren gikk ;-)

 

Min Archimedes Penta 360, har jeg hatt problemfritt i 5 år nå, kun starteren som har svikta grunnet dårlig

innslag (solenoid), denne har jeg funnet leverandør til og skal repareres til våren. Da blir den montert på

min Volvo Penta VP450. Ingen av de trenger forøvrig el-start da de starter veldig lett, men det er jo så fancy :-)

 

Deler er nok det største problemet når det gjelder disse motorene, men det finnes mye brukt både i Sverige, Norge, UK, USA og New Zealand etter det jeg har lest.

 

Det gjelder å behandle de pent for det er mye historie i disse motorene :-)

 

Minner alle interesserte om siden på facebook:

Link to post
  • 8 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Kära Volvo och Crescent-vänner!

 

Jag hittade precis denna tråd.

 

Det är med sorg i hjärtat jag måste lägga in detta inlägg.

 

Jag har en VP550 som gått helt felfritt i flera säsonger. Det är troligen världens snyggaste båtmotor. Right? 

 

Den satt på en gammal Crescent-båt som jag köpte i Sverige - och har gått i färskvatten sedan 70-talet.

 

Jag körde den i Oslofjorden i två säsonger innan tändningslåset ramlade i bitar. Detta hände när min fru körde båten och jag var inte där. Hon försökte fixa den tillsammans med sin bror. Det gick väldigt dåligt.

 

Jag lade sedan ner väldigt väldigt många timmar på att felsöka vad som hänt. De hade köpt nytt tändningslås och kopplat det fel.  

Till slut skruvade jag loss tändspolar och kondensatorblock och skickade till Bengt Ahl i Sverige som är en av de tre platser som har maskinen för att mäta på dessa. Han konstaterade att en tändspole och tre block hade brunnit upp.

 

Samtidigt som jag ÄNTLIGEN fann felet, hade min fru tröttnat på mitt meckande - och gick och köpte en ny motor. 

 

Jag har Volvon stående i trädgården och ser på den med sorg varje dag. Men frun är inte lika nostalgisk. Hon vill att jag skall sälja den.

 

Suck.

 

Innan jag lägger ut den på Finn - där den riskerar att inte träffa rätt publik - tänkte jag höra om det finns någon konnessör här på forumet som kan vara intresserad av den. Det krävs troligen ca 1000-2000kr att köpa nya block och tändspole, och sedan kanske lite meck med tändningslåset - men sedan har du en pålitlig och vacker trotjänare som kan gå hur länge som helst.

 

Motorn står på Brønnøya i Asker. Hämtas troligen enklast med båt.

 

Någon som vill ge mig ett bud?

 

Snyft

 

Hälsar

 

Chris

 

 

Link to post
  • 2 år senere...
  • 9 måneder senere...

Hei?

jeg har vært så heldig å kjøpe meg en gammel båt med en Volvo penta arcimendes 500 fra 74, det hadde kun hatt en eier og hadde stå i låven hans i 25 år før jeg fikk den. Skiftet olie og hev 3 ganger i motoren og den startet, imponert ?den har kun gått 200 timer og fungere perfekt men jeg skal skiftet impellaen og det er vanskelig å finne så tenker på å selge den eller bytte den til en annen kanskje mindre motor, noen her som er interessert?

6114D979-6927-403F-B43E-FAF02E76A598.jpeg

3C1D7FB2-F8F9-4B86-98CD-DEDB340E20C7.jpeg

4B4E9443-8304-4B6B-B2FA-5BFE29B372B2.jpeg

E6461AD6-0432-44A3-AA4A-FBCB76FE844C.jpeg

Link to post
  • 1 år senere...
  • 5 uker senere...

Impeller (39mm/10mm/14mm) til syttitalls Volvo Penta/Archimedes/Crescent 6hk og 9hk påhengere (mulig også 5hk og 8hk/varianter) har Volvo Penta delenummer:

 

3555413 (bruk delenummeret til eBay-søk, samme som MB2/50S liten bensin seilbåt innenbords(påhengs)motor). 

 

Maritim, impeller, delenr.: orbitrade 15413

 

O-ring, hus, Volvo Penta delenr.:

 

3551603

 

.

FB_IMG_1593636871654~2.jpg

Redigert av Edvin Ruden (see edit history)
Link to post
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...