Jump to content

Tips til litt større ungdomsbåt


Valianto

Recommended Posts

Hallo folkens.

 

Driver og ser etter en litt større båt til etter jeg har fylt 16 neste år (båtføreren prøven er i boks innen da) driver jeg å leter etter noe litt større.

 

Er egentlig bare litt på utkikk så er åpen for det meste, men det må vel noen kriterier til;

 

-Sitteplass 2-3 pers

 

-Gjerne litt fart, men det er ikke det viktigste

 

-Tørr førerplass

 

-Stereoanlegg er et pluss, et stort pluss.

 

Trenger heller ikke å være den største greia, bare en liten råne/badebåt siden vi også har en Nordkapp 600 avant til bruk.

 

Har tittet litt på GRP 425 , og har en dødtøff Porch 390 som jeg kan få kjøpt av en kompis også.

 

PS: 50-100k kommer ann på hvor mye jeg står på med jobb, skolearbeid osv..

 

 

På forhånd takk for hjelpen

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Det burde jeg jo tenkt på da....

 

Synes at porchen kanskje var litt liten og trang, men denne er jo større og minst like tøff.

 

Har du/eller andre noen peiling på hvilken motorstørrelse som passer til denne båten? Skal for det meste kjøres med 1 person men hender også at jeg tar med en venn eller to.

 

sjekka litt priser på den også og det virket ikke uopnåellig.

 

 

Takker for tips !

Link to post
Share on other sites

GRP 425 har mange smarte løsninger, samt at designet er helt konge. Går bra i sjøen.

Min mening er at den optimale motoren for denne båten er en 30 hk toakter, for eksempel tohatsu sin 25/30 hester. Da har du en pakke som er rimelig å drifte, samt at du gjør det enkle vedlikeholdet på en totakter selv. Firtaktere på 30 - 40 hester blir for tunge og for "daue" mener jeg.

 

Vår GRP 425 hadde først en 9,9 tohatsu, denne kom da i plan med to ungdommer oppi men var for svak til å dra vannski / wakeboard, derfor har den nå en 25/30 hk tohatsu. Båtføreren er 16 og har båtførerbevis :yesnod:

 

Hele utviklingen av denne båten ble fulgt og kommentert her på båtplassen i sin tid. Så denne er det mange som har meninger om her på båtplassen

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var deg, og hadde 50 til 100 tusen og bruke på båt. Så hadde jeg kjøpt enten, en hurrycane 470 eller en musling 14, begge disse tåler motor nok til å gå fort :wink:

På båtportalen er det mye informasjon å få om speedbåter. Og for å si det slik, puma er ikke yndlingsbåten der.. fordi de sier den har dårlige sjøegenskaper. Men dette har jeg ikke bekreftet om er sant, bare et lite tips :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Var innom en tur på finn og titta litt på hurrycane og muslingen.

 

Hurrycane hadde ikke mye til fribord eller skjerming så tror jeg stryker den, muslingen klarte jeg ikke helt å falle for men har hørt at sjøegenskapene er syke. :crazy:

 

Fortsatt litt usikker , men mye kan skje på et halvt år..

Link to post
Share on other sites

Hva med Hawk eller sims? Hawk er bra båt. liker ikke utseende på de jeg da. kamerat hadde 50hk på en slik, med riktig propell gikk den 50knop, så den trenger ikke større en 15-30hk for å få den til å gå ganske bra. han prøvde kun med 50hk, men det ble litt for voldsomt, så han satte på en 30hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal se om jeg har bilder av det. Tror det.

 

Men den har støpt innredning med sitteplasser bak og på siden + førerstol. Og det er oppbevaringsrom under benkene (låsbare) samt et rom under førestolen. Orginale lanterner også etc. Er sitteplasser til 5-6stk

 

Skal finne disse bildene.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Fjordling 17HT er og tøfft! Fjord 21 med hardtop er og tøfft. Noen forslag, da :flag_bp:

17 og 21 fotere blir litt store, trenger ikke stort større enn 13-16 fot.

 

 

min drømmebåt når jeg var 15-16 var Fletcher 155 GTO

 

her i en litt nyere versjon: 

 

3%2015_fletcher_arrowflash_2002_ver1.4.jpg

Den var også råtøff, tror jeg har blitt litt småforelska i disse småbåten med dekk :blush:

Link to post
Share on other sites

Om du ikke vil ha puma og har en porch på hånda, kjøp den;D

Blir ikke før til sommer/høsten uansett. Har egentlig tenkt at porchen var litt liten og trang. Men nå er jo ikke puma'n så mye mer enn 30cm lenger uansett.

 

Sjekka litt rundt på finn, og det ser jo ut som det er en del mer plass i den, noen som har peil ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...