Konrad Hauge Startet 18.November.2010 Link til dette innlegget Startet 18.November.2010 Det lekker saltvann på "innsida" av saltvannspumpa på min Volvo Penta TAMD 40B. Er det pakninger man kan skifte, eller må jeg kjøpe ny pumpe? Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Er det samme plass som det jeg hadde? Se her Da er det bare å bytte simmeringer, så er den good-to-go Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Tine IV Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Som sagt ,bytt simmringen da skal det være i vater igjen .Men er det en eldre motor ,så kan det ha blitt merker/spor i akselen.da må den byttes også .Eller's holder det bare en kort stund før det lekker igjen,dette er meg fortalt av mekanikere i havna .Så håper det jeg sier er riktig ;) Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Tore Tang Svart 18.November.2010 Link til dette innlegget Svart 18.November.2010 Ved slitasje/spor etter gamle simmeringer på akslingen så går det an å skimse mellom simmeringene med skiver slik at de får en litt annen plassering på akslingen. Et annet alternativ er å kjøpe rep.sett med alt som trengs til å overhale sjøvannspumpen. Hvis da dette selges til såpass gamle motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 (redigert) Jeg kjøpte deler på Fadum-Momentum, og det kostet meg ca. 350,- med simmringer og kulelager. Husk på å bytte fjærene i simmringene til syrefast om du kjøper der, de tenkte på det for meg, og kostet 3,50,- (eller noe slikt) pr. fjær. Du burde kanskje titte etter om dine lager også bør byttes samtidig ? Brukte vel en time eller 2 på jobben :-) Rett frem, men husk å måle deg frem til hvor lagrene skal stå om du tar dem av. Min motor er en TAMD40A. Redigert 19.November.2010 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Konrad Hauge Svart 19.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 (redigert) Takk for god hjelp. Må jeg skru hele pumpa løs fra motoren når jeg skifter ringer og evt. deler? Redigert 19.November.2010 av Konrad Hauge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 19.November.2010 Link til dette innlegget Svart 19.November.2010 Og dette er viktig å fikse. Hos meg var dette sladrehullet tett, og se hva som hendte https://baatplassen.no/i/index.php/topic/67751-penta-md21a-sjoevann-i-motor-via-impellerpumpe/page__p__957101__hl__%2B+%2B%2Bmd21__fromsearch__1#entry957101 Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
spilli Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Jeg kjøpte deler på Fadum-Momentum, Hei Fusebox. Veldig interesant. Vet du om dette firmaet har deler til Volvo penta generelt? Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.November.2010 Link til dette innlegget Svart 20.November.2010 Normalt får man ut ringene uten å ødelegge fjærene. Da kan man kjøpe std. simmerringer i nærmeste maskinbutikk og flytte fjærene over. Dimensjonen står på ringene. Det er kun den ringen som sitter mot impelleren som må ha rustfri fjær. Simmerringene er forbruksvare på disse pumpene, det man kan gjøre er å dryppe inn litt olje i hullet på toppen en gang i mellom, da holder de i evigheter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.