Jump to content

Lekkasje på saltvannspumpe Volvo Penta

Konrad Hauge

Recommended Posts

Som sagt ,bytt simmringen da skal det være i vater igjen .Men er det en eldre motor ,så kan det ha blitt merker/spor i akselen.da må den byttes også .Eller's holder det bare en kort stund før det lekker igjen,dette er meg fortalt av mekanikere i havna .Så håper det jeg sier er riktig ;)

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Ved slitasje/spor etter gamle simmeringer på akslingen så går det an å skimse mellom simmeringene med skiver slik at de får en litt annen plassering på akslingen. Et annet alternativ er å kjøpe rep.sett med alt som trengs til å overhale sjøvannspumpen. Hvis da dette selges til såpass gamle motorer.

Jeg kjøpte deler på Fadum-Momentum, og det kostet meg ca. 350,- med simmringer og kulelager. Husk på å bytte fjærene i simmringene til syrefast om du kjøper der, de tenkte på det for meg, og kostet 3,50,- (eller noe slikt) pr. fjær.

Du burde kanskje titte etter om dine lager også bør byttes samtidig ? Brukte vel en time eller 2 på jobben :-) Rett frem, men husk å måle deg frem til hvor lagrene skal stå om du tar dem av.

Min motor er en TAMD40A.

Redigert av Fusebox (see edit history)

Normalt får man ut ringene uten å ødelegge fjærene. Da kan man kjøpe std. simmerringer i nærmeste maskinbutikk og flytte fjærene over.

Dimensjonen står på ringene.

Det er kun den ringen som sitter mot impelleren som må ha rustfri fjær.

Simmerringene er forbruksvare på disse pumpene, det man kan gjøre er å dryppe inn litt olje i hullet på toppen en gang i mellom, da holder de i evigheter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...