Nils_Ragnar Startet 4.Oktober.2004 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2004 Holder på å ta ut motoren i Dracoen min, men det stoppet litt opp i går. Alt er skrudd løs, men motoren slipper ikke akslingen inn til drevet. Det virker som om "medbringerplaten" på svinghjulet sitter fast i drivakslingen . . . . rust antakelig. Noen som har gode forslag til hvordan dette skal løses ? Var inne på tanken om å kappe ut en bit av kåpen, slik at jeg kunne komme til å skru hele medbringerplaten løs fra svinghjulet, men det hadde jo vært greit å skippe å ødelegge noe. Forslag mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredriksen Svart 4.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2004 Hmmm.... På VP diesler sitter motorene faskskrudd til drevplata med 6 bolter som holder motoren fast vha en ring på yttersiden av drevplata. Denne ringen klemmer på to tykke gummiringer for å tette og ta opp vibrasjoner. En på hver side av drevplata. Dette er det eneste som holder motoren der bak... etter at du har tatt av drevet. For det har du vel gjort?? :-) fredriksen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nils_Ragnar Svart 4.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2004 Er det disse 6 skruene du mener ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredriksen Svart 4.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2004 Nei, det er det ikke. Jeg mener 6 skruer som holder fast en ring (ca 14 - 15 ca i diameter) på yttersiden av drevplata. Du kommer ikke til denne klemringen uten å ta av drevet. Ringen sitter inne i belgen som akslingen til drevet går gjennom..) (Antar at du har drev..AQ..) Disse 6 boltene er sikret med platelås og må skrus løs fra utsiden av båten. :-) fredriksen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nils_Ragnar Svart 4.Oktober.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2004 Takk for tipset Fredriksen Det er et 280 drev ja, og jeg har ikke tatt drevet av. Kanskje jeg skulle gjort det. Høres ut som jeg kunne fått resten av motoren ut av båten i alle fall. Sikkert lettere å jobbe videre med allt når det står på benken i garasjen. Jeg har løsnet motoren i fra svinghjulskåpen og håpet at jeg skulle få den ut på den måten, men senteret av det som heter svingningsdemperen i penta manualen sitter altså fast på drivakslingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fredriksen Svart 4.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2004 Nå tror jeg at du er inne på en riktig veg.. :-) Det er muligens mulig å få løs motoren ved å skru av svinghjulshuset som sitter der hvor cluch-huset sitter på en bilmotor. Men, det sitter et stort lager i enden av dette. Vanlivis må man bruke presse eller varme/kjøletekniker for å løsne dette lageret. Og, det er etter at man har fjærnet en sperrering. Denne sperreringen kommer du ikke til uten å ta opp bakfra... Men, 280-drevet er kjapt å ta av: bare pass på at du ikke klipper av deg fingre når du løsner det! Bind det opp med tau når du tar løs eksosslange 0g kjølevannslangen! Og, ha en person (som er sterk nok, vekt ca 50 kg..) til å hjelpe deg å holde dette støtt så det ikke svinger rundt / detter ned. Så går det hele på ca 15 - 30 minutter. :-) fredriksen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kebi Svart 13.Oktober.2004 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2004 Hei! Det er mulig å få løs motoren, etter at du har a) løsnet svinghjulskåpen fra motoren eller b) etter at du har løsnet/fjernet de seks boltene som gjennom klemringen fra utsiden gå inn i svinghjulskåpen og holder/demper motoren din. Hvis du velger alt. a, slipper du å ta opp båten. Dette forutsetter at du har plass/tilkomst i motorrommet ditt til å få løsnet kåpen. Du kan også få problemer med at primærakselen, som drives med splines fra demperplaten på svnghjulet, er rustet fast enten i dempeplaten eller i lageret som enden av akselen sitter opplagret i i motoren (du ser dette når/hvis du får demontert/fjernet dempeplaten). Bytt dette lageret når du først er i gang, hvis du velger alt. b så bytter du lagerene i svinghjulspåpen også? Demontering av drevet er ingen større jobb, tror jeg ville valgt denne? Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.