thomi Startet 19.November.2010 Del på Facebook Startet 19.November.2010 (redigert) Hei Jeg har planer om å trekke opp min sørlandssnekke for vinteren.. er det noen som vet ca hvor mye en slik båt veier? Motoren som står i er en Marna R1 (ca 200kg) .. båten er ca 21" og har ikke overbygg. Hvis det er noen som har erfaring med vinsjing av båt som kan være nyttig å vite så er det bare å si ifra. Jeg tenkte å fastmontere en vinsj i enden av båthuset og dra båden opp. Vet ikke helt hvilken vinsj jeg bør velge og hvor mye den bør kunne dra enda.. mvh Thomas Redigert 19.November.2010 av thomi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 19.November.2010 Del på Facebook Svart 19.November.2010 En plass mellom 1.5 - 2 T ville jeg tippe +/- omtrentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.November.2010 Del på Facebook Svart 19.November.2010 Jeg har ei Polar 22 snekke med Marna RG12 motor. Ligger vel nogenlunde like dypt i sjøen som ei tilsvarende tresnekke. Min veier 975kg i følge brosjyren. Legg på noen kilo hvis du har stort overbygg, for jeg har bare vindskjermer i Mahogny, ikke hytte. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Vestlandsfanden Svart 19.November.2010 Del på Facebook Svart 19.November.2010 Jeg har ei Polar 22 snekke med Marna RG12 motor. Ligger vel nogenlunde like dypt i sjøen som ei tilsvarende tresnekke. Min veier 975kg i følge brosjyren. Legg på noen kilo hvis du har stort overbygg, for jeg har bare vindskjermer i Mahogny, ikke hytte. Polarsnekkene er jo av plast, medan dei tradisjonelle sørlandssnekkene er av tre. Om båten er bygd i tre, tipper eg den veier omlag 1300-1400 kg uten motor. Kanskje litt mindre. Klinkbygde båter (som sørlandssnekkene er) er lettare enn dei kravellbygde båtane. Huden er tynnare, og spantene er som oftast mykje spinklare, med større innbyrdes avstand. Til samanlikning hadde eg tidligare ein 24 fot open kravellbygd tresnekke frå Forland på Sotra utforbi Bergen. Den båten vegde over 2000 kg uten motor Med 300 kg motor, ballast, 200 liter dieseltank og stor garnhaler, vart det ein tung båt.. For å trekke båten på land, treng du ein kraftig vinsj. Men du skal jo ikkje trekkja heile båtens vekt. Hovedtyngden ligg jo på slippvogna. Har du vogn som glir lett (hjul på skinner er jo det beste) og ein slipp som ikkje er for bratt, tipper eg at du trekk båten fint opp med ein elektrisk vinsj på 500-1000 kg. Husk at om du trekker dobbelt (med talje på vogna) doblast trekkraften. Sjekk ut denne linken: http://www.moeco.no/subdet3.htm Ikkje så veldig avskrekkande prisar heller Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.