Jump to content

Hjullagersmøring - Brenderup båthenger?


Walter_S

Recommended Posts

Hjelper naboen min med en eldre Brenderup båthenger - som jeg har lånt av og til. Hengeren har stått ute hele sommeren, med ei jolle på, og den skal nå flyttes. Prøver å få smurt opp hjullagrene på den, men finner ingen grease-nipler eller noen steder hvor man kan komme til selve hjullageret.

Har tatt av selve hjulet - lageret sitter igjen på hengeren - og høyre hjullager er utrolig treg - altså, ingen kjøretur før lageret er smurt opp! MEN, hvordan komme til? På baksiden / innsiden av lageret er det helt tett, ingen steder å komme til. Da er min konklusjon, at eneste måten MÅ være å ta / skru av den ytterste dekk-koppen. Den sitter selvfølgelig også dønn!

 

Vet noen om denne dekk-koppen, på navet er gjenget, eller bare "slått" på? Vil nødig ødelegge naboens båthenger.....

 

Bilde

 

Har fått "rikket" koppen litt, med hjelp av en rørtang, men det er også alt! Må / kan denne koppen bendes ut, med hjelp av f. eks. skrutrekker?

Bilde

 

Brukbare tips mottas med glede......  :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk Suzuki! Typisk baatplassen.no - effektivitet igjen! 4 minutter fra spørmålet ble lagt inn, kommer svaret - Utrolig effektiv gjeng, dette her - blir bare mer og mer imponert!

:o) = glis

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Enda et tips kan være å bruke vannfast fett. Kjennetegnes på RØD farge, og dobbel pris. Men tåler vann langt bedre enn vanlig fett. ( er desverre et H.... å fjerne, har erfaring fra landbruksmaskiner hjemme på familie-farmen. 180 Bar trykkvasker og kokende vann er det eneste som duger.... )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Med hjelp av gode råd har jeg nå fått av fett-lokket til hjullageret. Tenkte nå bare å dele, et lite triks jeg brukte, med mine med-medlemmer her på dette fantastiske forum'et!

 

Lokket er banket på og satt som "bare f***!" En halv times intens rikking, med spray av CRC innimellom hjalp bare litt. Problemet var å få skikkelig tak på koppen, for å trekke den av.

 

I mitt sabla rotete, men meget innholdsrike "verksted" i kjelleren fant jeg til slutt akkurat det jeg trengte! En 48mm / 1 7/8" RØRKLAMMER, av den typen man skjøter eksoanlegg med! Denne passet som "fot-i-hose" rundt selve koppen - som jo desverre er avrundet, utover - teitet de 2 stk 13mm muttrene, så var det bare et par forsiktige hammerslag som skulle til!

 

Bilde

 

:cool: Når det gjelder kvaliteten av hjullagerfettet som befant seg bak lokket, så trenger jeg ikke si noe mer......... :smiley:

 

:wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Lånte lignende 2-akslet henger av naboen da jeg hentet Hardy-en i Drammen for noen år siden. Hjula sto dønn fast. Vi måtte demontere lagrene helt, rengjorde skikkelig, smurte opp, og hengeren tålte 2 X 600 km som en drøm :smiley:  (Stoppet og sjekket for varmgang de første 5-6 milene.)

Men DEN jobben hadde vi spart oss hvis naboen aldri hadde druknet hengeren (hvilket han MÅ (har kjølbåt)).

Brukte forresten hans henger som mal da jeg laget egen henger til båten.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Lur den der med rørklammeren, Walter!

 

På min båthenger, hvor en titt inni lagrene hører med til det årlige vedlikeholdet, skal det bare et par slag til på en stor skrutrekker i sprekken mellom koppen og navet før koppen spretter av  :smiley:

 

Det så ikke helt friskt ut inni det "lagerhuset" der, nei! Spørs om det ikke må investeres i nye lagre for å få dette i gang igjen på en ordentlig måte ....  

Link to post
Share on other sites

:nonod: Når det gjelder kvaliteten av hjullagerfettet som befant seg bak lokket, så trenger jeg ikke si noe mer......... :yesnod:

 

:eek:

Hvis ikke du har gjort det: Du bør ta hjulnavet helt av, således at du kommer til det innerste lager også.

Jeg likte patenten på hengeren til Andreas. Det nermeste man kommer den på en enkel måte,

er å gjøre som Ingar: Montere en smørenippel på begge låg. Lurt.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hallo Walter!

 

Dette ser ikke bra ut. Er det kun snakk om litt kjøring i lav hastighet vil det nok kunne fungere i mange år med rengjøring og smøring.

 

Skal du ut på landeveien med tungt lass og høy hastighet vil nok gleden bli kortvarig selv med rengjøring og smøring. Da er det kun perfekte lager som funker.

 

Montere smørenippel ble nevnt av flere. Ved å sølvlodde på en passende mutter ha du noe å sette nippelen i. Ulempen er at det lett sier poff etter noen drag med pressa og navkoppen ramler av. Nevnte metode anbefales kun der navkoppen er gjenget inn i navet.

 

Å fylle navet maksimalt med fett er mindre bra da det lett blir varmgang ved landeveiskjøring.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei. Har akkurat skiftet hjullager på ene siden av min Brenderup-henger fra 1994 av type 4020 (400kg) uten brems. Dette gikk over all forventning bra. Kunne ikke finne nr på de gamle lagrene, men etter å ha målt de og skjekka mot SKF sin katalog fant vi ut hvilke som passet. Hvis det er av interesse for noen så er det disse: Innerlager 6205, ytterlager 6204. Det var en "hul" tettering på innersiden i gummi som ble gjennbrukt. Fylte den med lagerfett. Pressa også inn fett mellom lagrene før montering. Og i ytterkoppen også før den ble satt på plass.

Redigert av Tom Kiil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jula har komplett akseltapp type opel til 199,- pr stk.

Data :

Maks. belastning: 750 kg

Boltsirkeldiameter: 100 mm

Senternav: 56 mm

Akseldiameter: 40 mm

Hvis mulig går det kanskje å bytte aksel ?

 

Byttet lagre på min båthenger som ble kjøpt orginalt og mener jeg betalte rundt 600,- pr side for inner og ytterlager+plate + div

Link to post
Share on other sites

På den båtvogn jag hade till tidigare båt så undvek jag att backa ner vognen med hjullagren under vatten.

Dette er absolutt et godt råd!

Vi kjørte "hengerbåt" med samme henger og samme hjullagrene i 22år! Lagrene ble imidlertid pakket om med nytt fett 3-4 ganger i løpet av denne tiden. Jeg passet alltid på å ikke kjøre hengeren lenger ned i sjøen enn at vannet såvidt sto opp på nederste felgkanten.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Ingen fare med å kjøpe brukt... bare regn med å bytte bremser og hjullager :-)

 

Så, er det noen som vet hvilke SKF, eller andre, lagre som brukes i en Brenderup 0490 / 1002R (tot. 1000 kg, nyttelast 728 kg)? Har fått dem ut, men ikke lett å lese hva som står på dem.

 

Det snakkes om et TSV nummer for å finne korrekt aksel, men aner ikke hvor det TSV nummeret befinner seg.

 

Noen som vet ? Vi må bruke hengeren til å hente en flytebrygge utrigger, så håper på snarlig svar :-)

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...