Guest Kaptein Fredrik Startet 20.November.2010 Del på Facebook Startet 20.November.2010 (redigert) Heisann båtfolket Jeg lurer på om alle små snekkemotorer 20-50 hk dieselmotoer har innslagsrelè(som styres av en liten strømstyrke fra en startknapp) mellom starteren og batteriet. Eller er det bare startknappen mellom batteri og starter? Mvh Fredrik Redigert 20.November.2010 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 De aller fleste har innslagrele på startmotoren, akkurat som i en bil. Kun et fåtall har separat innslagsrele. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gurba Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Innslagsreleet har som regel to funksjoner.. Sitter det på starteren drar det frem starter-drevet så det går i kontakt med tannkransen på svinghjulet. Samtidig danner det kontakt mellom to punkter så startermotoren får strøm. Noen startere er konstruert så tanndrevet skyter frem når starteren får strøm. Fleste motorer har innslagsrele sittende på starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Så det kan bare sendes litt strøm for å kontrollere starteren, hvis den får konstant 12v? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 (redigert) Det vanlige er at det går et lite styresignal til det s.k. innslaget (som Anders skriver), meg bekjent er det ingen motorer som lar strømmen til starteren gå gjennom noen startknapp. Strømmen til starteren er ganske enkelt for stor til en "vanlig" trykk-knapp. Svaret er mao "ja", og de fleste (alle?) startere har 12V fra batteriet koblet konstant inn på "innslaget". Geir Redigert 20.November.2010 av GeirKS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Takker for hjelepen alle sammen Grunnen til at jeg spør er at jeg "utvikler" ett litt komplisert system for motoren og båten. Dere får vite hva jeg utvikler når jeg får meg ny båt til neste høst jeg holder litt lav profil med "systemet" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.