Bitteliten Startet 20.November.2010 Del på Facebook Startet 20.November.2010 (redigert) Jeg har tatt service på denne luftkjølte motoren. Jeg sliter med å starte den. Ny plugg, skiftet olje på motor og gear, bensinen er fersk. Jeg lot den gå på rolig turtall i ca 1/2 time i dag - og da fungerer den OK - men når jeg skal starte den igjen krever det litt innsats. Jeg må ha gassen på "midt på" og choken på for å få startet den - og den stopper noen ganger når jeg forsiktig tar jeg choken inn. Kan det være at det er kaldt i været som gjør at den er litt vrien? Noen tips om hva jeg kan gjøre? Redigert 20.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2010 Sjekket litt "nynorske" sider - og fant denne http://www.honda-engines-eu.com/en/images/59138.pdf Er det greit å "overhale" forgasser selv- eller bør det settes bort? Noen tanker om hva en slik forgasserrens bør koste? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 (redigert) Det høres ut som om det er noe i drivstoffsystemet. Det er greit å overhale gasseren selv:) Bare skru av gasseren forsiktig fra motoren, og når du har tatt bort forgasseren, så tar du litt papir inn i innsugshullet til sylinderen. Ikke fyll motoren med papir. Du skal bare gjøre så det ikke kommer støv o.l. inn i sylinderen. Så til gasseren, så kan begynne å demontere flottørkammeret forsiktig og du MÅ ikke miste noen deler. Siden det er en liten motor, er også delene VELDIG SMÅ! Du kan se på prosjektet mitt her. Her driver jeg å renser en gasser til en litt tungstartet motor. Det kommer mere bilder. Men i første omgang ville jeg prøvd noe som dette eller dette Så hvis problemet vedvarer, så kan du begynne å plukke ifrahverandre forgasseren Mvh Fredrik Redigert 20.November.2010 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2010 Men i første omgang ville jeg prøvd noe som dette eller dette Morsomt prosjekt du har Noen andre som har erfaring med slike kjemiske vidundermiddler? Alternativet er det lokale verkstedet. Skal ta en sjekk med dem på mandag hva en forgasserrens kan koste. Blir det dyrt så selger jeg denne og kjøper en Yamaha 2,5 i stedet Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Jeg har en sånn flaske(complete system cleaner) stående som jeg skal bruke til sommeren. Har hørt at den virker ganske bra. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Jeg har tatt service på denne luftkjølte motoren..... ....så selger jeg denne og kjøper en Yamaha 2,5 i stedet Hva er forhistorien, har motoren oppført seg greit i løpet av eierskapet? Selv har jeg et hat/kjærlighetsforhold til denne motorentypen. Hadde først en 2HK som til og begynne med var helt umulig, tungstartet og stoppet når den fant det for godt. Mye av årsaken må ha vært at den stort sett hang på pulpiten, for etter at jeg begynte å bruke den jevnlig, ble alt så meget bedre. Det som ikke ble bedre var vibrasjon- og støynivå. Til tross for det kjøpte jeg en ny 2.3 i fjor, først og fremst pga av lav vekt, og sentrifugalclutch(kløtsj?). Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 Hm, egentlig litt merkelig da disse motorene omtrent må skytes for å få de til å stoppe. Har selv hatt en slik motor i noen år - stoppet bare å bruke den på høsten, for så å dra i snoren et par ganger på våren når neste sesong startet - aldri et fuskeslag - tror jeg byttet motorolje og gearolje et par ganger, det som ble tømt ut var like klart og rent som nytt. MEN - denne motoren har en litt spesiell pluggtype, og er meget kresen på dette - og kan det rett og slett være at du har fått feil pluggtype (har hørt om dette et par ganger), forøvrig - du har vel sjekket bensinfilteret og er sikker på at lufteskruen på tanken er skikkelig åpen (måtte bare spørre). Og har problemene skjedd etter nevnte servicearbeid??? Forøvrig - synes egentlig at denne motoren var en bråkebøtte, men ungene elsket den på jolla når de var små (4 - 8). Og selv jentungen på 4 startet den selv uten problemer. Og på en liten gummijolle så planet ekvipasjen med 2 barn rundt 7 knop, med 8 knop som toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2010 (redigert) La oss si det slik: den har nok aldri vært enkel å starte i vårt eierskap. Og den bråker og rister godt ja slik disse motorene skal. Jeg hadde et håp om at den skulle bli bedre med ny plugg. Lufteskruen er åpen. Hittil har den gått på "miljøbensin" (akylatbensin tror jeg det heter). Lurer på om den var dårlig - så jeg tømte tanken for noen uker siden - og fylte på 95 oktan i dag. Den putret og gikk lenge på tomgang i dag også - men så var den vanskelig å starte igjen. Men jeg er ihvertfall sikker på at all alkylatbensin er ute nå. Pluggen er original - en spesiell plugg ja. Måtte til slutt ringe Kellox og få deres delenummer for å få tak i den. Jeg stusset på at den var sotete i dag - hva skyldes det? Hvor sitter bensinfilteret? Jeg lette etter det i dag - men fant det ikke. motoren går ikke stort. Kanskje 1 -2 timer i løpet av sesongen. Stort sett seiler vi ut og inn av havna med Ynglingen. Redigert 20.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 ...motoren går ikke stort. Kanskje 1 -2 timer i løpet av sesongen. Basert på egen erfaring med to av disse motorene, er dette ikke nok. I år har jeg klart å bruke opp 12 (!) liter bensin, og den har startet og gått som bare det (bare for å ha sagt det, det tar laaang tid å bruke opp 12 liter bensin på denne motoren) Sitér dette innlegget Link to post
Krølle Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 (redigert) Prøvde å kjøre motorsaga på sånn miljø bensin. Måtte justere luft og drivstoff mengde både på kald og varm motor.Fylte vanlig 95oktan + olje og justerte 1 gang ,etter det har den gått feilfritt.Er motor'n justert inn med miljøbensin? Redigert 20.November.2010 av Krølle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 20.November.2010 Del på Facebook Svart 20.November.2010 (redigert) Sjekket litt "nynorske" sider - og fant dennehttp://www.honda-engines-eu.com/en/images/59138.pdf skru ut skruen merket 11 på bildet. da kommer det litt bensin og drit og bøss. Filteret sitter tanken. Redigert 20.November.2010 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2010 (redigert) Takk for alle tips" motoren er ikke jusertert for miljøbensin. Tidligere eier er nok litt mer miljøbevisst enn meg - jeg har ikke engang kjøpt utslipsskvoter for seilbåten engang Nå er motoren konservert med olje rett i sylinderen. Jeg ringer verkstedet i morgen og hører hva de sier. Også får vi være flinkere til å bruke motoren neste sommer. Men det er jo bare inn og ut av havna vi trenger den - og da går den kanskje i 5 minutter om gangen. Redigert 21.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.November.2010 Del på Facebook Svart 21.November.2010 en kamerat av meg fikk en sånn motor gratis for etpar år siden . Den var også sjelden brukt, og forrige eier slet fælt med å få start og til slutt ga han opp. Kameraten min tok en tlf til det lokale verkstedet, og fikk der tips om å prøve med en dråpe olje i sylinderen før han begynte å pelle fra hverandre forgasser osv. - Og da startet motoren på 2. eller 3. draget. Virker som at når den har stått lenge så er syl.vegger og stempelringer helt tørre, og det blir for dårlig kompresjon til at den vil starte. Så kanskje den er mer villig nå, med sylinder full av olje..? Iallefall verdt et forsøk. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 21.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2010 Denne motoren får sitt vel tilmålte sugerør med olje rett i sylindren hver høst. Senest i går. så den går greit når den først starter Men det kan jo hende det hjelper nå. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 21.November.2010 Del på Facebook Svart 21.November.2010 Hadde med en tilsvarende motor på ferie i fjor. Hele første uka dro jeg i den jævla dritten uten at det var antydning til startvilje å spore. Uke 2 fikk jeg besøk av han som eide det jeg følte var påhensgsmotoren fra helvete, han fylte på litt bensin... og så gikk den fint resten av sommeren Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
motor Svart 21.November.2010 Del på Facebook Svart 21.November.2010 HMM. Stusser litt over at det er brukt miljøbensin. Er ikke alle Honda 4taktere da? Miljøbensin kjøpt på kanner inneholder da oljeblanding og er tiltenkt 2taktere. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.November.2010 Del på Facebook Svart 21.November.2010 Får også kjøpt miljøbensin til 4-taktere Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2010 Fant ut at det er 5 års garanti på motoren Så jeg puttet den i bilen og leverte den på det lokale Honda verkstedet. Får se hva de sier. På telefon sa de enten tenningsmodul eller forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.