Jump to content

VP TMD40 oljelekkasje


Enes Diplomat

Recommended Posts

Hei

 

Da jeg kom ned til båten i dag, var det lite olje på VP TMD40A motoren. I kjølen var det oljesøl. Men pga. at det er så trangt får jeg ikke sjekket om det er bunnpluggen som er løsnet. Har ikke startet motoren på ca 3 uker, og da var den OK mht oljetrykk. Etterfylte 3 liter før det var olje på peilepinen.

 

1) Er det bunnplugg på TMD40A (forkant eller bak på bunnpanna)?

2) Hva kan det være som forårsaker oljelekkasjen, dersom det ikke er bunnpluggen?

 

Tips mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

1) Er det bunnplugg på TMD40A (forkant eller bak på bunnpanna)?

 

Ja, det er en bunnplugg mot den siden svinghulet sitter på, sannsynligvis bakkant av motoren hvis den står riktig veien :rolleyes:

 

2) Hva kan det være som forårsaker oljelekkasjen, dersom det ikke er bunnpluggen?

 

Rør til turbo, oljefilter løst, diverse tetninger, andre ting som har olje under trykk innvendig osv.

Dersom den lekker relativt mye uten at den er i bruk ville jeg sjekket nøye både i forkant og bakkant for å se om tetningene på veivaksel lekker, særlig da den i bakkant mot svinghulet?

 

Det er selvfølgelig en god ide å sjekk alle enkle ting som diverse plugger, sensorer, rør eller annet som kan være løst først!

Link to post
Share on other sites

Takk for kontruktive svar. Ble litt sjokkert når jeg oppdaget all oljen i kjølen. Jeg har nå etterfylt olje, ca 3 liter. Skal vente et par dager med å dra nedover igjen for å se om det lekker uten at motoren startes opp. Er det ingen lekasje da, må jeg prøvestarte for å se om det kun er lekkasje under gange.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En liten tilbakemelding.

 

Det var ingen lekkasje når motoren ikke var i bruk. Jeg startet opp motoren. Heldigvis var det ingen alvorlig feil. Det viste seg at lekkasjen var på blokka ved uttaket til oljekjøler. Boltene hadde løsnet. Jeg strammet til boltene. Når er oljetrykket tilbake på 3,5 og oljelekkasjen er forhåpentligvis borte.

 

Da er det bare å se frem til fisketurer utover vår-vinteren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...