Jump to content

Hvilken gummijolle med oppblåsbar V-bunn er den beste?

Lars Hansen

Recommended Posts

Hei!

Er på utkikk etter den optimale gummijolla til å ha med på seilbåten.

Er opptatt av gode sjøegenskaper, så det jeg aller helst vil ha er en RIB. Problemet med disse er at de er tunge å løfte opp på dekk ved seiling, og at de tar mye plass.

Har registrert at det finnes båter med oppblåsbar V-bunn, såkalt VIB.

Har en 9,9/15hk Yamaha, og vi har 3 barn fra 6-9år.

Bør ha plass til alle i jolla, så trenger nok en jolle på rundt 10 fot. (320cm)

Hvilken jolle vil være best for meg?

Mange typer og varianter der ute.

Vi har hatt mange typer og modeller, men ender opp med Zodiakk 310 platebunn/oppblåsbar kjøl og Tohatsu 9,9/15. Vi er 4 i vår familie 2 barn 10/13 to voksne, dette går unna som bare det. Handleturer med alle i og tungt lastet, dette går fint i plan. Motoren er svin tung og vanskelig og løte opp i båten, bør være 2 stk. Enkel motor med enkel konstruksjon gjør den driftsikker og billig og eie/kjøpe. Båten er jo en sikker sliter av god kvalitet. Det spruter noe opp bak, selv etter og ha tilpasset akterspeilet, hevet det 3 cm. Men det funker bra.

Vel dårlig maling på bunnplatene kan jeg jo legge til. Men båten er lett og grei og løfte ombord.

Etter at vi solgte B 39 og har nå en felix så henger den bare etter.

Mange typer og varianter der ute.

Vi har hatt mange typer og modeller, men ender opp med Zodiakk 310 platebunn/oppblåsbar kjøl og Tohatsu 9,9/15. Vi er 4 i vår familie 2 barn 10/13 to voksne, dette går unna som bare det. Handleturer med alle i og tungt lastet, dette går fint i plan. Motoren er svin tung og vanskelig og løte opp i båten, bør være 2 stk.

Har solgt våre 2 gummijoller med platedørk og oppblåsbar kjøl, pga dårlige sjøegenskaper og mye sprut.

Ønsker derfor oppblåsbar V-bunn som jeg skrev.

Motoren løftes opp i båten vha. bommen, så det går greit å gjøre alene.

Har en Suzumar 310 VIB, og den fungerer greit, men ikke noe mer... huser greit meg og 2-3 barn... med en 6hk suzuki så er det ikke alle verdens å skrive hjem om.... mulig det går bedre med større motor.... Det eneste problemet jeg har hatt sålangt er at maljene rustet, dette var reklamasjon og ble byttet... Hadde jeg valgt i dag, så hadde det blitt RIB og VIB.... Min båt veier 31kg, og det går fint på fordekket...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har solgt våre 2 gummijoller med platedørk og oppblåsbar kjøl, pga dårlige sjøegenskaper og mye sprut.

Du nevner sjøegenskaper og mye sprut. Lurer på om ikke du selv er årsaken til at du har fått denne oppfatningen. En oppblåsbar V-bunn vil ikke endre på dette.

QuickSilver (300++) som vi har, pumper jeg luft i kjølen til jeg har følelsen av at denne sprenges. Og ved riktig behandling i fart - fordelt last - unngår vi sprut. Jolla er stabil på kurs og det er det viktigste i stor fart. Vi bruker denne i allslags vær hele året. Jolla drar på årene nå så det blir nok til at vi går for en ny QuickSilver eller tilsvarende.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Da syntes jeg at det er lite klarhet i hva som tråstarter ønsker.

Jeg hvet hva oppblåsbar kjøl er-jeg hvet hva opplåsbar bunn er men vet ikke hva oppblåsbar v bunn er.

Om han ønsker oppblåsbar bunn men opplåsbar kjøl er det et alternativ.

Eller da men finerplate og oppblåsbar kjøl.

Når det sies oppblåsbvar v bunn da forstå ikke jeg hva det var. Bunn og kjøl i ett eller???

Derfor lurte jeg på om trådstarter kunne gi meg et eksempel på hva han ønsket.

Står først:

"Med solid finerplatedørk og tykk polyesterarmert PVC duk er dette en skikkelig solid gummibåt. Oppblåsbar kjøl gir god retningsstabilitet enten man ror eller bruker motor."

Denne har etter hva jeg forstår oppblåsbar kjøl, og det er nok ikke det samme som oppblåsbar V-bunn.

Jeg hadde en AX3 fra Bombardier med oppblåsbar bunn. Den var både våt og dårlig i sjøen. og den har oppblåsbar Vbunn. Det er føst når vi fikk RIB at det ble OK i forhold til hva vi ønsker.

Du skriver at den har oppblåsbar Vbunn, er det lik som på denne?

Da syntes jeg at det er lite klarhet i hva som tråstarter ønsker.

Når det sies oppblåsbvar v bunn da forstå ikke jeg hva det var. Bunn og kjøl i ett eller???

Derfor lurte jeg på om trådstarter kunne gi meg et eksempel på hva han ønsket.

Bakgrunnen for denne tråden var å få tips til hvilken båt som er best, når du ikke forstår hvilken båttype jeg sikter til, har du kanskje ikke så mye å tilføye?

Allikevel:

Eksempel 1

Eksempel 2

Du skriver at den har oppblåsbar Vbunn, er det lik som på denne?

Den het Aerotec ja - og det var en oppblåsbar kjøl

Er ikke helt sikker på hva du mener med siste setningen i innlegget ditt - men om det er slik at du blir sur fordi noen forsøker å hjelpe deg er det helt greit for meg å ikke svare mer. Det er ikke så viktig liksom. Bare å si i fra vet du.

Kan tillegge at VIB så videt jeg kan finne ut er en betegnelse Suzamar er ganske alene om å bruke.

Skal du ha sjøegenskaper og stabilitet er det RIB som gjelder - sånn er det bare. Selvom om du kanskje ikke liker det

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Er ikke helt sikker på hva du mener med siste setningen i innlegget ditt - men om det er slik at du blir sur fordi noen forsøker å hjelpe deg er det helt greit for meg å ikke svare mer. Det er ikke så viktig liksom. Bare å si i fra vet du.

Skal du ha sjøegenskaper og stabilitet er det RIB som gjelder - sånn er det bare. Selvom om du kanskje ikke liker det

Det var ikke meningen å være sur i det siste innlegget, ble kanskje litt feil formulert... Mener bare at dersom du ikke i hele tatt har peiling på hva det spørres om, da er det kanskje bedre å la de som har noen erfaringer få svare?

Er vel mulig å mene det uten å bli stemplet som en "surpomp"? Er heller ikke sur nå, bare så det er klart :lol:

Er nok RIB som er det beste ja, men ikke det som passer bruken best...

Har sett at det er noen RIB som har sammenleggbart akterspeil, det hjelper jo noe, men er nok fortsatt mer i veien enn en som er helt oppblåsbar.

Tja - du kan jo også bare sile svarene og legge vekt på de du mener er relevante for deg. Som en sa til meg " helt i orden å be meg dra til helvete - bare gjør det på en måte som gjør at jeg gleder meg til å dra".

Det du ber om tror jeg ikke finnes. Desverre. De med oppblåsbar kjøl er fortsatt oppblåsbare - og med litt motor på og vekt i båten blir det rett og slett for mykt i sjøen. Men de er hakket bedre enn Europris sine oppblåsbare - det skal de ha.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Blir jo en slags V-bunn når oppblåsbare kjøler blåses opp i de fleste gummibåter, med de kan ikke sammenliknes med en RIB med V-bunn i glassfiber.

Kjøpte billigjolla til Maritim i fjor og den var faktisk ikke noe dårligere enn en Zodiac Cadet 285 som jeg hadde tidligere. Spruter gjør de, og RIB`er også mye bedre både mht sprut og sjøegenskaper.

Redigert av olpi (see edit history)

Blir jo en slags V-bunn når oppblåsbare kjøler blåses opp i de fleste gummibåter, med de kan ikke sammenliknes med en RIB med V-bunn i glassfiber.

Kjøpte billigjolla til Maritim i fjor og den var faktisk ikke noe dårligere enn en Zodiac Cadet 285 som jeg hadde tidligere. Spruter gjør de, og RIB`er også mye bedre både mht sprut og sjøegenskaper.

Ja, en slags V-bunn blir det jo som du sier, men jeg regner med at båter som Suzumar VIB og Bombard Aerotec 380 er en del bedre enn vanlig oppblåsbar kjøl?

Vet at en ordentlig RIB er bedre, og enda bedre enn det igjen er f.eks. en GH11.

Utfordringen er jo her å finne en jolle som kan helst pakkes helt sammen, så den er ute av veien når vi seiler.

En 10" RIB blir nokså stor og i veien på mitt dekk, og den blir også i veien for forseilet når vi skal krysse, spesiellt med genua 1.

Dørken på slike VIB'er er jo typen høytrykksdørk og de skal ha 0,8 bars trykk, som er ganske mye i en gummibåt... Suzumar har ikke noen indikasjon som jeg har sett på når en har rett trykk i dørken... Min erfaring er at bunnen lever godt når man ferdes for motor med denne, men det kan tenkes jeg har hatt for lavt trykk i dørken.... Men vil tro VIB er hakket bedre enn finerdørk med oppblåsbar kjøl... men en divisjon eller to under RIB'en...

Neste jolle blir nok en RIB...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dørken på slike VIB'er er jo typen høytrykksdørk og de skal ha 0,8 bars trykk, som er ganske mye i en gummibåt... Suzumar har ikke noen indikasjon som jeg har sett på når en har rett trykk i dørken...

Neste jolle blir nok en RIB...

Har du ikke manometer på pumpa heller? Er det vanlig belg-fotpumpe som følger med disse båtene?

Har for meg at de ikke klarer å pumpe opp nok trykk...

Dersom du skal bytte båt nå, så får du sende meg en IM...

Har i 4 sesonger hatt en Zodiac Cadet 310S m/ 15hk Johnson GT og rattkonsoll. Denne hadde platedørk og totalt sett ble denne ekvipasjen alt for tung som slepejolle for vår treseiler...fungerte nok mest som et drivanker, men praktisk var`n og fort gikk`n!

Den er nå solgt, så jeg ønsket meg en lettere jolle og valget falt da på en 2006 mod. Zodiac Cadet 285 H2P Rollup som har oppblåsbar dørk og kjøl + en Mercury 5hk 2 takter fra 2006. Jolla veier lite og det samme gjør motoren, så da er det duket for mange flotte overnattinger på svai til sommeren 2011!

Redigert av Fregata1958 (see edit history)

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Til larshans1. Båten er veldig hard i bunnen, og jeg merker ikke noe særlig til bølgene.Og i tillegg er det en sprutekant (gummilist) rundt båten, sånn at det ikke spruter sjøvann opp i båten. Og ikke nok med det: så har den flapps som også blir blåst opp samtidig med bunnen. Jeg kan sitte helt bak med motoren uten at den "steiler". Det er jo en slags kjøl på denne båten også, som er vel av har gummi.

Redigert av polar29 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...