Jump to content

Hvilken gummijolle med oppblåsbar V-bunn er den beste?

Lars Hansen

Recommended Posts

Kjøpte en Bombard Commando C4 i sommer, som jeg er veldig fornøyd med. Denne båten er nok litt for stor for ditt bruk, men den finnes jo også i mindre utgaver. Båten er en 2003 mod, med en 2005 mod Yamaha 40 hk totakt. Denne båten har en kjøl av laminat/kryssfinèr og dørk av aluminiumsplater. Når dette settes sammen, så låser alt seg, og blir rimelig stivt når båten pumpes opp med luft. Var å prøvekjørte en Zodiac futura mark 2, og den kan ikke sammenliknes med denne båten. Zodiacen er nok lettere, men mye mykere i bølger, hele båten levde jo i sjøen, det gjør ikke Bombarden. Det jeg er mest fornøyd med er at båten går utrolig tørt! Det kommer ikke vannsprut inn selv i relativt høy sjø. Med 3 vokse personer i båten har jeg målt den til 25knop på full fart. MEN som med alle gummibåter av denne typen som ikke har fast (glassfiber eller aluminiums) skrog, så slår den en del når man går rett mot bølgene. Men den er faktisk overraskende behagelig å kjøre med sjøen litt på skrå, eller på tvers av bølgene. Denne båten går det ann å få styrekonsoll og jockeysete til, men da blir den jo tyngre. Båten er ikke tyngre enn at en person kan løfte den, men motoren er jo svintung (80-90 kg). Jeg har pakket bort båten for vinteren, og sammenpakket så går den fint på en palle.

Kjøpte en Bombard Commando C4 i sommer, som jeg er veldig fornøyd med. Denne båten er nok litt for stor for ditt bruk, men den finnes jo også i mindre utgaver. Båten er en 2003 mod, med en 2005 mod Yamaha 40 hk totakt. Denne båten har en kjøl av laminat/kryssfinèr og dørk av aluminiumsplater. Når dette settes sammen, så låser alt seg, og blir rimelig stivt når båten pumpes opp med luft.

Ja, har sett på disse jeg også, men kommer nok til å gå for en type som har høytrykksbunn, dersom det ikke blir en RIB da...

om du ser på vekta så veier ikke en RIB mere en ett par kilo mere, men den er jo ugunstig å pakke sammen da,men er vel ikke så ofte man gidder pakke sammen og blåse opp hele tiden? og gjør du det så klarer du deg sikker med en sån med høytykksbunn(om den blir brukt sjeldent) jeg kommer til å gå for RIB neste gang vertfal. jeg syntes Grand har noen fine i alle typer og størrelser. 3meter syntes jeg er minimum. men er vel kinabåter dette da

http://www.grandboats.com/

Jeg hadde for noen år siden en Achilles med høytrykksbunn og oppblåsbar kjøl. Lurer på om den ikke var 275 cm lang. Svin dyr var`n også (ca 13000,- mener jeg på huske)

Hadde 8 Hk Tohatsu på den. Jeg likte ikke den så godt. Har hatt joller med platebunn senere og liker de bedre. Er mye bedre å trå i også.

Etter en sommer med Maritims gummibåt vurderte jeg også å gå over til en VIB da disse etter sigende skulle være nesten like bra som

en RIB. Etter nøye vurdering har jeg nå kjøpt en Suzumar 310 RIB. Denne veier riktignok kg som er nesten 20 kg mer enn en VIB i samme størrelsen, men

opfattet RIB som en så mye bedre båt at jeg likevel kjøpte denne.

sjøegenskaper er viktig samtidig som at RIB ikke vil være så lett å blåse rundt ved slep. Jeg frakter båten på dekk på lengre overfarter, men tenker da å benytte spinnakerfallet til å heise den opp med.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...