Jump to content

Batdilla tester: HTML browser for Java mobiltlf


Batdilla

Recommended Posts

I serien "Dilla driver med mye rart" har vi i dag kommet til Internet browser for mobil telefoner med støtte for Java applikasjoner :cool:. Foranledningen er følgende: På grunn av i mine øyne mye uvettig bruk (Les: Sitte på kafe og dele hele privatlivet sitt med alle andre ved å skråle høyt og lenge i telefonen) har jeg i alle år vært aktiv motstander av mobil. Ikke har jeg hatt spesielt stor bruk for det heller. Men så en dag ble jeg båteier med tilhørende mulighet for å kunne bli liggende å drive et eller annet uegnet sted med motorstans. Da fikk pipa en annen lyd (Merk: Dette gjelder på Mjøsa hvor land aldri er mer enn maks. 1km unna. Mobil er ikke en sikkerhetsinnretning man bør baserer seg på til sjøs). Flere mobiltelefoner ble anskaffet for å kunne stasjoneres fast i båten. Først kjøpte jeg en brukt av en kamerat. OK en stund, men så begynte den å slå seg av uten grunn. Så overtok jeg en brukt av modern - etter en tid begynte den å meddele feil på SIM kort uten grunn. Fikk så tak i en 6210 som var så godt som ny. Den kverket hunkatten glatt da hun lettet trykket i plastposen der mobilen lå. Merkelig katte forresten - klarer ikke å gå forbi en eneste plastpose uten at hun må inn i den og gjøre fra seg :yesnod:.

 

Slik fortsatte det helt til jeg en dag dyktig "fed-up", for å si det på godt norsk, bestemte meg for å ta steget over i nyvinningenes verden og anskaffet min første mobil ny fra butikk. En Sony-Ericsson T610. Stor dag. Masse tekniske muligheter. IR, WAP, Blåtann, MMS, og alt det andre som er heeelt påkrevet for å ikke fremstå som en gammel antikvitet i sosial sammenhenger. Liksom ikke måte på alt man kunne gjøre med telefonen. Nesten litt overraskende - det gikk til og med ann å føre samtaler via den! Den neste tiden gikk med til iherdig forsking på ulike funksjoner og komplettering med alt tenkelig tilleggsutstyr. I samme tidsrom ble jeg en av Finn.no's mest trofaste lesere i kategorien for båter 28+ fot til salgs (Og er det fremdeles...). Tilgangen til Finn.no var heller dårlig i helgene pga mangel på tilgang til PC. En del vet sikkert at man kan hente opp ett og ett prospekt via WAP adressen wap.finn.no hvis man har referansenummeret til den aktuelle båten. Men dette bunner ikke når man for sitt indre jeg ser for seg det ene kuppet etter det andre svinne hen etter hvert som helga forløper. Bestemte meg for at dette kunne ikke fortsette og satte igang å sjekke ut hvilke muligheter som fantes. Jeg ville ha "ordentlig" Internet på telefonen, ikke liksom-Internet i form av WAP. Og da er vi ved denne trådens kjerne.

 

Min første innskytelse var å sjekke ut om Opera hadde noe å tilby. Det hadde de, men ikke for min Sony-Ericsson T610. Skikkelig ergelig da det ligger mange bra omtaler av mobil-browseren til Opera ute på nettet. Så da var det ingen annen utvei enn å sette igang å søke etter andre alternativer.

 

Etter hvert kom jeg over WebViewer fra Reqwireless. En ren HTML nettleser. Litt research viste at det forelå delte erfaringer med denne browseren, men flertallet var udelt positive. Så jeg bestemte meg for å gå til anskaffelse av programmet. Programmet gikk greit å laste ned direkte via WAP (Fra http://www.reqwireless.com/wap). Prøveversjonen er begrenset til maks. ti webside oppkall pr. dag i 10 dager.

 

Den store fordelen med en ren HTML nettleser er at den ikke krever spesielt tilrettelagte nettsider for mobile apparater (WAP) - den kan vise "vanlige" sider akkurat som når man sitter ved PC'n. Hvordan ville nå dette fungere, montro? Egentlig visste jeg vel hva jeg hadde foran meg, da jeg på forhånd hadde testet en demo som jeg kommer tilbake til litt lengre ned. Men det var likevel spennende. Første inntrykket var at applikasjonen lot til å være ganske tung å dra rundt. Det tar tid å starte programmet, og mens dette pågår, farer det mye rart over skjermen før det hele stabiliserer seg og er klart til bruk.

 

På med surfeantrekket og ut på nett!

 

Første prøvekanin ble baatplassen - hva annet? Men hva hender? Ingen kontakt med nettet? Leste jeg ikke noe om akkurat dette på nettet? Lete, lete... Jo, var visstnok noe med at programmet accesserer CID nummer 1 og denne kunne ikke være WAP forbindelse, den måtte være GPRS forbindelse. Trykket og endret og etter hvert virket det. Spør ikke meg hva jeg gjorde og hvorfor. Detaljene rundt dette var utenfor målet med øvelsen så jeg gikk raskt videre så snart jeg konstaterte at forbindelsen med nettet var i orden.

 

Prøvde baatplassen igjen og etter hvert begynte konturene av menyen på toppen å vises. Der kom baatplassen logoen også! Kuult! Dillerinnen! Kooom og se! Men det gikk ikke akkurat fort. Inn i Innstillinger og slå av grafikk. - Der gikk det litt bedre. Litt uvant å surfe via joysticken på tastaturet, men etter litt øvelse gikk det greit å logge inn og ta seg fram til Åpent forum. Hentet spent opp tråden om Walter_S sitt slepeprosjekt for å få med meg siste status. Oj - oj, hvor sammentrukket og smalt alt er. Ikke annet å vente - skjermen på mobilen har tross alt ikke plass til så veldig mange tegn i bredden. Litt uvant, men det gikk fint. Joystick ned - surfer nedover en og en linje på siden. Joystick opp - surfer oppover en og en linje på siden. Joystick til venstre - en side opp. Joystick til høyre - en side ned. Trykk ned joystick - velge link. Enklere kan det ikke bli.

 

Et par utsnitt av forsiden i forumet:

BildeBilde

 

Utsnitt fra Åpent forum

Bilde

 

Litt fra Erfaringsdatabasen

Bilde

 

Ble forventningene innfridd? Uten tvil. Hovedmålet var å kunne komme ut på det vanlige nettet og hente opp vanlige nettsider på mobilen. Også Finn.no gikk greit. Men det kreves øvelse for å finne fram når man henter opp en side med masse menyer og linker. Most-desired, etter baatplassen og Finn.no selvsagt, gikk ikke så bra. Kunne godt tenkt meg og hatt Skandiabanken på mobilen også. Dessverre støtter ikke WebViewer frames (Nettsider som er delt opp i flere vinduer). Litt nedtur. Men litt sjekking viste at selv om Skandiabanken bare tilbyr frames løsning som ikke støttes, og ikke har WAP løsning, fantes likevel begrensede muligheter. Via SMS kan man be om saldo og få tilsendt innestående, samt oversikt over siste 5 uttak. I tillegg kan man overføre penger mellom egne konti. Bedre enn ikke noe.

 

Ellers later det til at noe ikke er helt vanntett. En par ganger har jeg lykkes med kunststykket å få telefonen til å gå helt i spinn mens jeg brukte WebViewer. Den ene av gangene gikk det ikke engang ann å slå av telefonen. Batteriet måtte ut for å få liv i telefonen igjen :nonod:. Om dette skyldes svakhet i WebViewer, i telefonen, eller en kombinasjon, er uvisst, men ved å være bevisst på hva som stokker det til, går det greit å bruke programmet.

 

En annen ting å være oppmerksom på hvis man anskaffer programmet, er prosedyren rundt lisensnøkkelen. Lisensnøkkelen er kun gyldig for en installasjon. Det vil si at det går ikke ann å reinstallere programmet og bruke opp igjen lisensnøkkelen man fikk første gang. For å løse dette har leverandøren en egen prosedyre for å bytte inn lisensnøkler. Men denne har jeg ikke hatt behov for å sette meg inn i.

 

Egentlig er det imponerende hvor mye som støttes av denne lille nettleseren. Tross alt er den ikke på mer enn 47kb. Og telefonene som programmet kan brukes på er mange. Hvis du ikke har en ren nettleser på mobilen din og ønsker deg denne muligheten, er dette programmet absolutt verdt å titte nærmere på. Prisen er i skrivende stund USD $19.99 - omlag NOK 134,-

 

Testen er foretatt på Sony-Ericsson T610 med programvare versjon R6C005. Det kan være en tanke å sjekke din versjon av programvare på telefonen før du går til anskaffelse av WebViewer til din T610. Jeg har lest om en del problemer med WebViewer på T610 med eldre programvare versjoner som blir borte hvis man får lagt inn en nyere versjon av programvaren i telefonen (Såkalt firmware). Ønsker du å sjekke hvilke versjon programvare din T610 har, trykker du følgende:

 

>*<<*<*

 

(> er joystick til høyre, < er joystick til venstre). Du kommer da til en meny du normalt ellers ikke har adgang til. Velg Serviceinfo - Programvareinfo. OBS: IKKE eksperimenter med de andre valgene i servicemenyen. Det kan i verste fall få kjedelige konsekvenser som at telefonen låser seg....

 

Oppgradering av programvaren påstås det at man skal kunne få utført hos autoriserte forhandlere.

 

De som er interesserte i å leke seg litt og se hvordan favoritt nettstedet tar seg ut i WebViewer, kan prøve seg på en Demo som produsentene har lagt ut. Den simulerer ganske bra hvordan det arter seg - med to unntak: 1) Grafikken er faktisk bedre på telefonen enn det som vises i simulatoren. 2) Hastigheten på mobilen er ikke i nærheten av det som oppnås når man tester simulatoren.

 

~ Dilla - nå også med baatplassen på mobilen  :eek:

Link to post
Share on other sites

Hei Batdilla!

 

Er det noen spesielle typer mobiltlf man trenger og i så fall hvilke?

 

Klarte nemlig å miste tlf i sjøen for noen timer siden og må nok skaffe meg en ny, og det hadde vært artig å ha mulighet til å komme seg inn på baatplassen.no ved hjelp av den.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

...Er det noen spesielle typer mobiltlf man trenger og i så fall hvilke? Klarte nemlig å miste tlf i sjøen for noen timer siden og må nok skaffe meg en ny, og det hadde vært artig å ha mulighet til å komme seg inn på baatplassen.no ved hjelp av den.

Synd med gamlemobilen, men da har du jo en fin anledning til å skaffe en ny en hvor du kan få opp baatplassen!

 

Det viktigste kravet er at telefonen må ha Java (J2ME). Som kommentert allerede, de fleste, for ikke å si alle, nye telefoner har vel dette i dag. På siden til produsenten av WebViewer finner du oversikten under over telefoner. Jeg vil tro dette er telefoner som WebViewer er testet ut på. Hvis man har en telefon med java som ikke står i oversikten, vil det ikke dermed si at WebViewer ikke vil fungere. Programmet kan godt fungere for det, men WebViewer er ikke testet på den. Ellers er det en ting til som kan være verdt å tenke på: Størst mulig skjerm!

 

Her er oversikten:

 

Alcatel: One Touch 735i, 756

Audiovox: 8450, 8920, 9950

BenQ: P30

Hitachi: P300

LG: 4600, C1300, G4015, G4050, G5300, G5310, G5400, G5410, G5500, G7050, G7070, G7100, G7120, L1200, L1400, LX5350, LX5450, U8110

Mitsubishi: M750

Motorola: A008, A388, A388c, A760, A830, A835, A920, A925, A1000, 6288, C550, C650, T720, T722i, T280i, V300, V400, V500, V525, V600, V60i, V66i, V730, V750, V80

Motorola iDEN: i50sx, i55sr, i58sr, i80s, i85s, i88s, i90c, i95cl, i730, i733, i736

NEC: c313, c616, e313, e616

Nokia: 3100, 3105, 3108, 3120, 3200, 3300, 3410, 3510i, 3520, 3530, 3560, 3595, 3600, 3620, 3650, 3660, 5100, 5140, 6010, 6100, 6108, 6200, 6220, 6225, 6230, 6260, 6585, 6600, 6610, 6620, 6630, 6650, 6651, 6800, 6810, 6820, 7200, 7210, 7250, 7600, 7610, 7650, 8910i, 9210, 9210i, 9290, N-Gage, N-Gage QD

palmOne: Treo 600, Tungsten C, Tungsten E, Tungsten T3, Tungsten T5, Tapwave Zodiac

RIM BlackBerry: 5810, 5820, 6210, 6220, 6230, 6510, 6710, 6720, 6750, 7100, 7210, 7230, 7280, 7510, 7730, 7750, 7780

Sagem: MY V-65, MY X-7

Samsung: MM-A700, SGH-C100, SGH-D700, SGH-P400, SGH-S100, SGH-S200, SGH-S300, SGH-S307, SGH-X400, SGH-X427, SPH-A500, SPH-A600, SPH-A660, SPH-A680, SPH-A700, SPH-N400, VM-A680

Sanyo: RL-4920, RL-7300, SCP-4900, SCP-5300, SCP-5400, SCP-5500, SCP-6400, SCP-7200, SCP-7300, SCP-8100, SCP-8200, VM-4500

Sendo: X

Sharp: GX-i98, GX10i, GX12, GX13, GX15, GX20, GX22, GX27, GX30, GX31, GX32, TM150

Siemens: 2128, A56i, C55, C60, CF62, CX65, M50, M55, M55C, M56, MC60, MT50, S55, S56, S57, S57C, S65, SL55, SL56, ST60, SX-1

Sony Ericsson: K700, P800, P802, P900, P908, T608, T610, T616, T618, T628, T630, T637, Z1010, Z600, Z608

Toshiba: VM4050

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Sikkert mange av dere som har funnet ut av det allerede, men selv så fant jeg det ikke ut før nå. Nederst på alle sidene er det en link Lo-Fi versjon som fører til en "light" versjon av baatplassen forumet. Skikkelig light. Den må da være utmerket å bruke hvis man surfer på laptop via mobil oppkobling, eller surfer direkte på mobilen? Tips overbragt. Hvordan det stiller seg med en ren WAP versjon etter hvert får vi se på. Kjenner ikke til teknologien bak WAP, men nå når vi har mulighet til å ha forskjellige skins mot samme database, er det kanskje relativt enkelt å legge ut et skin laget spesielt for surfing på mobil og legge ut dette på f.eks. wap.baatplassen.no. Vi får se etter hvert.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Dilla har oppdaget ny duppeditt for oss Teknofreaker :cool: . En programsnutt som gjør at alle med mobil som kjører Java kan få "ordentlig" Internet på mobilen, ikke kun wap. Og det beste - programmet er gratis! Kan det bli bedre? Det er Opera Software som har sluppet dette i dag. Løsningen er et samarbeide med TV2. Opera har jo en egen mobil browser, men problemet med den er at den fungerer kun på visse utvalgte mobiler, deriblant ikke på Dillas Sony Ericsson T610. Nyvinningen skal fungere på alle mobiler med Java, dvs de fleste av litt nyere dato.

 

Intensiv testing foregår på Dilla's mobil i skrivende øyeblikk. Det later til at man får hyggelig hastighet også med GPRS oppkobling på grunn av at det man laster ned mellomlagres på en egen server som klargjør det for mobil visning før dette sendes videre til mob'en. Mer info om programmet og nedlasting på denne siden. Rent umiddelbart virker programmet like bra som WebViewer - omtalt tidligere i denne tråden.

 

Åpne Lo-Fi versjonen av forumet i mobilen http://www.baatplassen.no/i/lofiversion/index.php/ og det går ganske skapelig å surfe på baatplassen selv med liten skjerm og GPRS oppkobling.

Link to post
Share on other sites

I følge denne linken så har nå Opera lansert en nettleser som kan brukes på samtlige mobiler.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nettopp den jeg postet om for en halvtime siden i innlegget over.

 

Her er litt resultater fra testing jeg har foretatt av Opera Mini nå.

 

Opera Mini er mye bedre enn WebViewer når det er snakk om sider med litt størrelse. Det er en smertegrense på rundt 30kb på Sony Ericsson T610 når man kjører WebViewer. Prøver man seg på større sider enn dette, butter det som regel i memoryproblemer som gjør at man ikke får lastet ned hele siden. Dette løser Opera Mini elegant ved at den deler opp siden i flere biter og laster ned kun litt av gangen. Mulig dette kan være en ulempe i noen situasjoner, men til mitt bruk er dette en stor forbedring.

 

Jeg opplever litt problemer med at Opera Mini henger og kaster meg ut noen ganger når jeg driver og trykker meg rundt i menyer, men jeg har det samme problemet med WebViewer, så dette kan like godt skyldes svakhet ved telefonen min. Men det er skikkelig irriterende når man har lagt til en del bokmerker, og så krasjer hele greia. Og alt man har lagt til av bokmerker er borte neste gang man starter Opera Mini. Workaround for det har jeg funnet ut er å legge til noen bokmerker, og så stenge og starte igjen Opera Mini. Ved å stenge Opera Mini, får man samtidig lagret nye bokmerker siden forrige gang man startet. Når man så kommer inn i Opera Mini igjen, kan man legge til flere bokmerker. Skulle man få en krasj da, mister man kun bokmerkene man har lagt til siden forrige gang. Lurer på om jeg ikke har fått meg en ny favorittbrowser på mob'en min.

 

Et ørlite drawback er at det tar ganske så lang tid å starte opp Opera Mini. Mye lengre enn det tar å starte WebViewer. Først må man igjennom en Java oppstart som tar omtrent like lang tid som ved oppstart av WebViewer. Deretter kommer ytterligere en initiering hvor Opera Mini klargjør seg. Men, så lenge programmet ellers er greit å bruke, og i tillegg er gratis, kan jeg leve med det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...