jarvis Startet 22.November.2010 Link til dette innlegget Startet 22.November.2010 Har slakk i akslingen opp og ned, opptil en 1mm på min windy 26. Det kommer inn vann i kjølen, har registrert at det drypper fra der hylsa går igjenom kjølen. Akslingen har fettsmurt pakkboks, har vridd på den et par ganger i sesongen. Propell er tatt av for stigningsforandring, slik at det er lett å få ut akslingen. Er det noen som har noen gode tips til en som ikke er veldig båtvant? Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 (redigert) Skift cutlesslager Red. Gikk ikke å linke, men søk på cutless Redigert 22.November.2010 av Håp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jarvis Svart 22.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 Merket det, søkte på cutlesslager å fant mye. Mener å ha lest at opp mot 1mm slakk er greit? Står det vann i hylsa, helt opp til pakkboksen? Kan det være at det kommer vann rennende fra enden av hylsa ved pakkboksen? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 Drypper det alltid? Eller bare under gange? Kan du ha presset ned for mye fett slik pakningen presses ut og begynner å lekke? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.November.2010 Link til dette innlegget Svart 22.November.2010 Er 1mm virkelig for mykje? uansett slakk i lager så er det ikkje det som lager lekkasje, det er evt simmeringer i pakkbok som nevnt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jarvis Svart 23.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2010 Det drypper hele tiden, en droppe ca hvert halve minutt. Family 27, hvor ligger den pakningen som du snakker om (talgpakning). Fikk ikke sjekket om vannet kom fra rundt pakkboksen mens båten lå på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 23.November.2010 Link til dette innlegget Svart 23.November.2010 Hvis det er lekkasjen som er det største problemet for deg, kan du legge i ny talg pakning evt. simmerringer. Eller bytte pakkboksen. Talgpakning er aldri helt tett. Er det simmerringer må du trekke akslingen ut så pass at du får av pakkboksen. Da må klemflensen av. Er du ikke sikker på om dryppet kommer fra pakkboksen kan det være like greit å trekke hele propellankegget ut, sjekke hylserør, bytte cutlesslager og pakkboks (for eksempel til volvokondom). Da har du eliminert alle lekkasjepunkter og overhalt hele anlegget. Jobben trenger ikke være så omfattende, ofte er det klemflensen det er mest jobb å få løsnet. Mange gode tråder med beskrivelse av hvordan dette gjøres, med bilder og alt! Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 23.November.2010 Link til dette innlegget Svart 23.November.2010 Jeg skiftet pakkboks til Volvoleppa i fjor. Hele den gamle ble gjenbrukt (ytterste hylse snudd og boltet fast): Før: Etter: Den nye er helt dryppfri. Sitér dette innlegget Link to post
jarvis Svart 24.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2010 Takker og bukker for gode råd. Må vel ta meg jobben å skifte lager og pakkboks. Iriterende med vann i båten hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Jeg skiftet pakkboks til Volvoleppa i fjor. Hele den gamle ble gjenbrukt (ytterste hylse snudd og boltet fast): Før: Etter: Hvordan tettet du flatene etter at du snudde den yttre hylsa og skrudde de mot hverandre? Sika, eller gummipakning? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.