Jump to content

Håndholdt VHF med DSC og GPS

Sjøtunga

Recommended Posts

Hei,

det har lenge vært en diskusjon blant administrasjoner i EU om hvorvidt håndholdte VHF'er med DSC vil forringe GMDSS. Dette er et tilbakelagt stadium (heldigvis), og notifikasjonen til Std Horizon er akseptert, også i Norge (det er slik at alt radioutstyr som lanseres under Radio- og teleterminaldirektivet selvdeklareres av produsenten. Imidlertid skal det for visse typer utstyr varsles om at utstyret lanseres, og administrasjonene har da 4 uker på seg til å komme med evt innsigelser). Et teknisk kontrollorgan har blitt benyttet av Standard Horizon for å verifisere samsvar med R&TTE-direktivet. ETSI sin arbeidsgruppe TG26 (som vedrører bl a maritimt radioutstyr)er i ferd med å sluttføre sitt arbeid med en europeisk teststandard som vedrører nettopp håndholdte VHF'er med DSC.

Du kan trygt kjøpe Std horizon sin radio (merk at den må være CE-merket) og få konsesjon hos Telenor Maritim Radio.

Hei igjen.

Det er ikke slik at den er uten konsesjon og nummer.

Båten har radiokonsesjon og på forespørsel til direktoratet fikk jeg opplyst at det ikke var noen problem å ha en fast og en bærbar radio på samme konsesjon. Dette var heller ikke noe problem når jeg fortalte at hensikten var å bruke den bærbare i lettbåten for kommunikasjon med "moderskipet".

Begge radioene er programmert med samme nummer, og det eneste problemet med det er at de ikke kan kalle på hverandre med selektivt anrop.

Det som mangler er at dir gjerne ville ha melding om hvilket radioutstyr som er i båten, og det har jeg ikke fått avgårde ennå. Noen ting tar lengere tid enn andre;-)

Funksjonen som ligger i disse radioene med "posisjon request" fungerer imidlertid fint. Sender forespørsel til et mmsi-nummer og får svar fra den radioen med posisjon. Radioen min viser da posisjon, retning og avstand til den andre radioen.

Denne posisjonen skal også kunne vises på plotter, men det har jeg ikke fått til ennå (fastmontert horison i den store båten).

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...