Jump to content

Bo i trebåt?

akterstag

Recommended Posts

Hei!

Ser det allerede finnes både tråder om trebåter og bobåter - men jeg finner ikke noe på hvordan det vore å bo i en slik båt? En treseilbåt er det jeg skuler på.

Bodd litt i båt tidligere, men dette har vært en klassisk glassfiberbåt - ikke isolert, men i alle fall tett og fin. Båten jeg vurderer å flytte inn i, har landstrøm og alle slike ting som en annen seilbåt, men noen som vet hvordan slike trebåter oppfører seg i kulde? Tre lever jo på en helt annen måte enn plast. Men kan ikke dette bøtes på med litt enkel vinterisolering - liggeunderlag langs skrogsidene, litt her og der på vinduene, vintermatter og slikt? Lire interessert i å ha det rått og fælt, det opplevde jeg nok av da jeg bodde i båt uten strøm. Noe man bør tenke ekstra på i forhold til motor etc? Ting man må tenke på, men som man ikke nødvendigvis skjønner selv?

Så liten erfaring med trebåter har jeg at jeg også lurer på hvor ofte de må opp og pusses. Jeg ser for meg at trebåter liker å tørke litt innimellom. Jeg vet det er en del arbeid, men arbeid på hus må man jo regne med.

Ellers hadde det vært tøft om det finnes noen båtboere på herbern her. Da sees vi om en ukes tid eller litt mer!

Nå kommer det selvfølgelig an på hvilken tilstand skuta er i, så det er vanskelig å si noe generelt her. Jeg kan snakke for meg selv og min båt. Sandefjord er tidligere brukt til bobåt og jeg er ikke fremmed for tanken på å bo i henne permanent på et senere tidspunkt. Hvis vi skal ha gjester eller overnatte om vinteren, så er det selvfølgelig kaldt der hun ligger uten varme på. Det går ikke lang tid før vedovnen får opp temperaturen og dagen etter så har også denne varmen spredd seg ut i alle kalde hulrom som også blir oppvarmet. Deretter så er skuta varm og god hele veien og det gjerne i en slik grad at vi slipper ut litt varme av og til.

Kort sagt, jeg er ikke redd for å flytte ombord, det er snarere noe jeg virkelig ser frem til. (Her må det også nevnes at Sandefjord ikke har noe lekkasje fra dekk(bank i bordet, kryss i taket).

Jeg slet litt ifjor med at skroget tørket opp og det trakk fra skutesidene.

Luftfuktigheten var ned mot 30% i lange perioder, og jeg dampet vann på ovnen for å heve den.

Trekk MÅ en ha for ovnen, men jeg vil gjerne styre den gjennom lufteslangen og ikke som argsint kaldfront over sofaen.

I år har jeg løftet preseningskanten og eksponert skutesiden for vær og vind, det ser sålangt bedre ut.

Jeg har ingen isolasjon bortsett fra presenning over dekk, fyrer med diesel (newport) og strøm.

Kaldest i fjor på dekk, under presenningen, var -29,4 og det var fremdeles levelig under dekk med et teppe eller to,

jeg ikke er så veldig kravstor med tanke på temperatur, padler meg gjerne en tur for å få opp varmen om ikke isen ligger.

Sånn sett under ett er trebåt aldeles flott å ha livet sitt i :)

@SamH. Jeg slet litt ifjor med at skroget tørket opp og det trakk fra skutesidene.

Samme dilemma hadde vi også enda vi lå på fjorden uten tildekning. Ingen ekstra isolasjon på skuta. Til tider kunne vi likevel se ut gjennom skroget i bordgangen noen steder, men det medførte til ekstra lufting :wink: Fant ut at ved å minke på varmen enkelte dager gikk bordgangen tilbake også når vi samtidig skvettet noen pøser med sjøvann oppetter skutesida kunne vi opprettholde varmen inne.

Om ikke alt for lenge skal vi ut på en lengre tur og håper at kulda gir seg noe på vår ferd sørover.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Takk for tilbakemeldinger, alle! Synes det kan virke skummelt å konvertere til trebåt, men innspill så langt virker nokså positive. En lekk i dekk kan repareres, men fantaserte litt om at kondens/trekken kunne bli dryg. Samtidig er det jo viktig med lufting, så lenge denne er kontrollert...

Er litt bekymra ang. sprekkdannelse i skrog, har sett masta av en trebåt stikke opp av vannet en gang for mye. Regner med at det finnes enkle grep for å holde båten trygt på vann. Jeg vil ha presenning over båten, men dette finner jeg nødvendig uansett, grenser for hvor artig jeg finner det å grave seg inn gjennom snøen i båten hver dag. Har noen venner av meg som bruker å legge vintermatter på dekk, og "tapetsere" med liggeunderlag langt skrogveggene. Pga. litt lekk og fukt i sidene, vil jeg nok sette inn trådkurver etc. i skap...Dette skal jeg virkelig vurdere. Ellers dukker jeg opp med glassfiberbåten. Ikke dum den heller, men nye drømmer kjenner dere vel alle til...

A, kom på en ting til. Den evt. nybåten vil behøve landstrøm. Jeg er klar over at det finnes tråder på temaet, men hvordan løser man dette best i en trebåt? Hørt om tæring ved bruk av anoder, og at det faktum at trebåter ofte er lekk her og der kan skape trøbbel.

tenker litt på olug and play settene, slik at jeg kan montere det selv. men kanskje dette blir for ambisiøst i en trebåt, kanskje engasjere en elektriker. Dessuten ønsker jeg meg ca. 4 eller fler strømuttak, og etter det jeg ser har disse settene svært få. Det eneste som finnes i båten hittil er en skjøteledning - og jeg vil ikke leve med en slik denne vinteren. jeg skal ha anstendig strømforsyning. dette er den største hastesaken. derfor - noen trebåtfolk med gode ideer? hvordan har dere løst dette? innstallert selv, og i tilfelle hva? innspill, anyone?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...