Jump to content

Trenger hjelp fra yrkesfiskere, eller noen med kunnskap om kvote


Nymoen

Recommended Posts

Hei.

Hei.J Eg har en drøm om og livnærer meg ved yrkesfiske, men finner ikke noe info rundt det viktigste, nemlig kvote på fiske. Håper noe kan hjelpe, alle monner drar!

 

Trenger litt hjelp for å forstå kvote systemet.

Tenker det i åpen gruppe(gruppe ||)

 

Er man garantert noe fiske? Eller blir det kappfiske når det først åpner?

 

Hvordan får man fartøykvote? Er dette noe man søker eller blir tildelt?

 

Magnus

Redigert av Nymoen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta en telefon til fiskeridirektoratet så får du svar på spørsmålene dine.

Ser at det er delt ut 10 nye deltageradganger innen kystfiske i 2010.

http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangst/aktuelt/2010/1110/ti-nye-rekrutteringskvoter-tildelt

Du må ha ervervstillatelse for å fiske med egen båt. http://www.fiskeridir.no/fiske-og-fangst/j-meldinger/gjeldende-j-meldinger/j-78-2009

Se paragraf 6 i loven. Ser ut som du må reise i tre år med andre før du kan begynne med egen båt.

Men ring og hør hva de sier.

Link to post
Share on other sites

Hei. Har vel egentlig tenkt nordpå.

 

Dette med kjøp av kvote/ båt med kvote. Er ikke noe jeg vil satse på med de første.. Ikke bare dyrt, men ned store lån etc. Var jo derfor jeg også lurte på begrensningene på åpen gruppe. Om man kan tjene noen 50-lapper.

 

Men takk for svar;)

 

Magnus

Link to post
Share on other sites

Fant litt info til deg:

 

§ 12. (vilkår for å delta i åpen gruppe)

Når vilkårene for deltakelse i lukket gruppe ikke er oppfylt, kan fartøy som oppfyller følgende vilkår delta i åpen gruppe i kystfartøygruppens fiske etter torsk, hyse og sei nord for 62 grader nord:

a. fartøyet må være registrert i merkeregisteret og ha en største lengde under 11 meter.

b. eier av fartøyet og høvedsmann må være ført i fiskermanntallet.

c. fartøyet må være egnet, bemannet og utstyrt for fiske etter torsk, hyse og sei.

 

Du kan vel også fiske 5 tonn sild og makrell på åpen gruppe, samt fritt fiske etter sei/pale for båter under 11m. Taskekrabbe, kongekrabbe, hummer, brisling og leppefisk er vel også åpne fiskerier.

 

Ingenting i veien for å starte fiske i åpen gruppe, men dersom du skal kjøpe deg sjark og fiske på åpen gruppe må du stå på blad B(yrkesfisker). Dvs du må ha fiske som hovedinntekt. Tror nok jeg ville hyrt meg ut på en garnbåt et par sesonger før jeg hadde investert i egen sjark. Fiske er ikke for alle, garnfiske spesielt.

Link to post
Share on other sites

Ja men Nymoen skal være flink for å leve på 2 tonn fisk i året;-) Ville prøvd å få meg plass på en båt til å begynne med. Det er jo kolosalt mye fisk i havet nå men det er jo ikke bare å ause den opp av havet. Men ville prøvd meg på en sjark med jukse først vis du skal starte med egen båt. Men det er jo bare å slenge inn en annonse i Fiskeribladet. Du må jo ha sikkerhets kurs da. Du får garantert se mye fin natur.. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Om du skal livnære deg som fisker på egen skute, så er det nok ikkje bare å hoppe rett i det. For det første, så må du stå på "blad B", altså yrkesfisker. Men for at du i det heile tatt skal ha ein båt å fiske med, så må du fiskeriregistrere den, og det kreves ein del kvalifikasjoner på båten før du får den fiskeriregistrert, med blant anna tanker på dekk for lagring av fisk, og at den er skikka til å føre det fikeredskapet båten er tenkt til. Men før du kan tenke på å få ein båt fiskeriregistrert, så må du ha vore oppført på "blad B" i minst 3 år. Når du har fått fiskeriregistrert båten din, så får du automatisk utdelt adgang i fiske for gruppe 2. Det vil sei at om du har ein båt opp til rundt 35 fot, så kan du fiske rundt 12 tonn med torsk i året, men eg meiner også på at du har fritt fiske på hyse og sei, så du kan no fiske det resten av året (seien får du som regel kun tidlig på året, torsk og hyse er best å fiske frå oktober til mars).

Om du går inn på Finn.no, så har du eit bredt utvalg av fiskebåter i alle prisklasser og varianter.

Sidene www.sigship.no og www.findvessel.com har også eit bredt utvalg av fiskebåter.

Sikkerhetskurs tror eg ikkje er påbudt om enn har ein har ein båt under 15 meter, men er etter mitt syn meget sterkt ambefalt.

 

Hadde eg våre deg, så ville eg ha skaffa meg plass på ein fiskebåt for å lære seg om korleis enn skal handtere fisk på rett måte, og om fiskaryrket er noko å satse på.

Eg jobbar for øvrig for rederiet Carisma Fish frå Måløy, og er storfornøgd med å jobbe her, dei er folk som stadig vekk treng nye fiskere hos seg.

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Om du skal livnære deg som fisker på egen skute, så er det nok ikkje bare å hoppe rett i det. For det første, så må du stå på "blad B", altså yrkesfisker. Men for at du i det heile tatt skal ha ein båt å fiske med, så må du fiskeriregistrere den, og det kreves ein del kvalifikasjoner på båten før du får den fiskeriregistrert, med blant anna tanker på dekk for lagring av fisk, og at den er skikka til å føre det fikeredskapet båten er tenkt til. Men før du kan tenke på å få ein båt fiskeriregistrert, så må du ha vore oppført på "blad B" i minst 3 år. Når du har fått fiskeriregistrert båten din, så får du automatisk utdelt adgang i fiske for gruppe 2. Det vil sei at om du har ein båt opp til rundt 35 fot, så kan du fiske rundt 12 tonn med torsk i året, men eg meiner også på at du har fritt fiske på hyse og sei, så du kan no fiske det resten av året (seien får du som regel kun tidlig på året, torsk og hyse er best å fiske frå oktober til mars).

Om du går inn på Finn.no, så har du eit bredt utvalg av fiskebåter i alle prisklasser og varianter.

Sidene www.sigship.no og www.findvessel.com har også eit bredt utvalg av fiskebåter.

Sikkerhetskurs tror eg ikkje er påbudt om enn har ein har ein båt under 15 meter, men er etter mitt syn meget sterkt ambefalt.

 

Hadde eg våre deg, så ville eg ha skaffa meg plass på ein fiskebåt for å lære seg om korleis enn skal handtere fisk på rett måte, og om fiskaryrket er noko å satse på.

Eg jobbar for øvrig for rederiet Carisma Fish frå Måløy, og er storfornøgd med å jobbe her, dei er folk som stadig vekk treng nye fiskere hos seg.

 

hei. Og ikke minst takk for veldig utfyllende svar! Skal få sett litt rundt etter stillinger ledig, og hvis det dukker opp noe, send gjerne en PM så kan du få litt info.

 

Igjen takk.

Magnus

Link to post
Share on other sites

joda, det var ironi eller? jeg sendte de mail på tirsdag, ikke hørt så mye som et pip så. Vil kanskje si at de ikke er helt supre.. men men kan være verdt et nytt forsøk.

 

det skal nevnes at nå har man klart og samle like mye info om dette som det står på hele nettet. Står skuffende lite ang dette, selvom de sier de satser på og føre de nye generasjoner inn i dette yrket.

 

Magnus

Link to post
Share on other sites

Hei

Kan ikke hjelpe deg med så mye av reglemanget angående å begynne å fiske, er endel år siden jeg drev som yrkesfisker. Men, vil råde deg til å bli med noen båter (fiske) før du hopper i deg selv. Da får du lært litt av "triksene" i de forskjellige fiskeriene og ikke minst du finner ut av hva du kunne tenkt deg å satse på. Det finnes mange typer fiskeri av de forskjellige artene du kan fiske på.

Det som er så synd i fiskeryrket er at kvoter er dyre, de går somregel i arv. Som ny i faget er det dyrt å komme inn.Samtidig som Mange av de eldre som fisker i dag ,fisket før alt ble kvotebelagt og fikk da automatisk tildelt kvoter når dette kom. Som ny i faget må en kjøpe seg kvoter.

 

Uansett lykke til med valget.

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Hei.

Om du skal livnære deg som fisker på egen skute, så er det nok ikkje bare å hoppe rett i det. For det første, så må du stå på "blad B", altså yrkesfisker. Men for at du i det heile tatt skal ha ein båt å fiske med, så må du fiskeriregistrere den, og det kreves ein del kvalifikasjoner på båten før du får den fiskeriregistrert, med blant anna tanker på dekk for lagring av fisk, og at den er skikka til å føre det fikeredskapet båten er tenkt til. Men før du kan tenke på å få ein båt fiskeriregistrert, så må du ha vore oppført på "blad B" i minst 3 år. Når du har fått fiskeriregistrert båten din, så får du automatisk utdelt adgang i fiske for gruppe 2. Det vil sei at om du har ein båt opp til rundt 35 fot, så kan du fiske rundt 12 tonn med torsk i året, men eg meiner også på at du har fritt fiske på hyse og sei, så du kan no fiske det resten av året (seien får du som regel kun tidlig på året, torsk og hyse er best å fiske frå oktober til mars).

Om du går inn på Finn.no, så har du eit bredt utvalg av fiskebåter i alle prisklasser og varianter.

Sidene www.sigship.no og www.findvessel.com har også eit bredt utvalg av fiskebåter.

Sikkerhetskurs tror eg ikkje er påbudt om enn har ein har ein båt under 15 meter, men er etter mitt syn meget sterkt ambefalt.

 

Hadde eg våre deg, så ville eg ha skaffa meg plass på ein fiskebåt for å lære seg om korleis enn skal handtere fisk på rett måte, og om fiskaryrket er noko å satse på.

Eg jobbar for øvrig for rederiet Carisma Fish frå Måløy, og er storfornøgd med å jobbe her, dei er folk som stadig vekk treng nye fiskere hos seg.

 

 

Hei. jeg ser du skriver at rederiet ditt trenger nye folk hele tiden. jeg har også lenge hatt et ønske om å starte i fiskeryrket. noe jeg har slått helt i fra meg etter rundt 50 søknader. utifra det jeg ser så er det bare bortkastet tid å prøve å få seg jobb som fisker i deg, for det får du ikke!!!! for og nevne det så har jeg også sjømannsatest og sikkerhetskurs. med rederienes totale utfrysning av alle som vil lære yrket så tipper jeg at gjennomsnittsalderen for en norsk fisker er rundt 70 år om 30 år.

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Har lest gjennom tråden her og det er noen små feil her og der. Nå har jo også reglene vedr. fartøy endret seg en del siden tråden ble startet. Først og fremst så gjelder krav om å ha vært 3 år i næringa for å stå på blad B kun for fartøy over 15 m. For fartøy under 15 m er kravet at du er aktiv fisker i øyeblikket det søkes. I praksis kun en formalitet.

For fartøy over 8 m er det nå innført regler om klassing, så om man ikke ønsker å betale en del tusen for å få et godkjent foretak til å utføre dette, så kjøp båt som har vært gjennom denne prosessen. For fartøy under 8 m er det ikke krav om dette. Enda. Start med minst mulig gjeld. Det må vel være hovedbudskapet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...